TMG is flink aan het investeren in online bedrijven. Zo werd Hyves een paar weken terug nog voor een onbekend bedrag overgenomen. Vandaag maakt het bedrijf bekend dat TMG een belang van 40 procent in GroupDeal heeft genomen.
GroupDeal.nl bundelt de koopkracht van individuen tot gezamenlijke koopkracht om zo de laagste aankoopprijzen te realiseren. Elke dag wordt er een product of dienst met hoge korting aangeboden, waarbij de aanbieding alleen doorgaat als er een voldoende kopers zijn. Dit zogenoemde “collective buying power”-concept is sinds 2009 een groot succes in Amerika.
Paul Montagne, algemeen directeur van Groupdeal:
“TMG is voor ons een ideale partner. Juist omdat zij niet alleen een landelijk bereik hebben, maar ook sterk lokaal vertegenwoordigd zijn met bijvoorbeeld hun lokale dagbladen en websites. Wij zien veel synergiemogelijkheden tussen GroupDeal en bedrijven die onder TMG vallen. Met de steun van TMG hopen wij dan ook in korte tijd een leidende marktpositie in Nederland op te bouwen.”
Bedrijven
Bedrijven adverteren op basis van no cure, no pay. Immers, de aanbieding gaat alleen door als genoeg mensen zich ervoor aanmelden. Wordt het minimale aantal kopers niet gehaald, dan gaat de aanbieding niet door en heeft de aanbieder genoten van een gratis advertentie. GroupDeal richt zich op zowellokale MKB-bedrijven als landelijke bedrijven met een lokale aanwezigheid. Het streven van de kortingssite is om het komende jaar de service uit te breiden naar vrijwel alle grote steden in Nederland.
Aanjagen Collective Buying Power
Sociale netwerken als Facebook, Hyves en Twitter spelen een belangrijke rol bij het creëren en vergroten van de bekendheid en klantenkring. Nu TMG Hyves in handen heeft kan er een interessante samenwerking met GroupDeal worden opgezet waarbij de focus ligt op het vergroten van de collective buying power en het targetten op ‘locals’. Ik ben benieuwd hoe ze dit verder gaan vormgeven.