De merken achter TEDxAmsterdam

18 november 2010, 07:26

De laatste keren dat ik op Marketingfacts heb geschreven, ging het over de content op TED.com en de sprekers van TEDxAmsterdam. Maar de laatste weken krijg ik steeds meer vragen over de sponsors van TEDxAmsterdam. Mensen vragen zich af hoe wij zo’n productie kunnen financieren zonder dat we subsidie krijgen van de overheid of dat we entreegeld vragen. Who pays the ferryman? Een relevante vraag, zeker om deze te beantwoorden vanuit een marketing-perspectief hier op Marketingfacts.

Vrijwillige lef

Laat ik beginnen met te zeggen dat TEDxAmsterdam vooral het resultaat is van de tomeloze inzet van zo’n 70 vrijwilligers. Toen we startten hadden we nul euro budget en die mentaliteit is nog steeds leidend bij de keuzes die we maken met betrekking tot creatie, promotie en productie. Uiteraard maken ook wij out-of-pocket kosten: sprekers moeten ingevlogen worden en AV-apparatuur komt niet zomaar uit de lucht vallen. Daarom ben ik een aantal bedrijven eeuwig dankbaar voor het lef dat zij hebben getoond door vanaf het begin te helpen met financiële ondersteuning. Die founding sponsors zijn Sanoma Uitgevers, UPC, Liander, Ricoh en Achmea. Het feit dat zij allemaal ook dit jaar weer van de partij zijn, geeft mij persoonlijk het vertrouwen dat de waardering wederzijds is.

Tedxamslive

De meeste sponsors doen gelukkig meer dan alleen geld overmaken. Ze zijn actief betrokken bij de organisatie en gebruiken hun fysieke en sociale netwerk om TEDxAmsterdam te maken tot wat het is. Sanoma is bijvoorbeeld de drijvende kracht achter het TEDxAmsterdam Magazine, een collector’s item dat op 30 november in beperkte oplage wordt uitgegeven. UPC sponsort alle inkomende en uitgaande internet verbindingen zodat we ons event ook kunnen live-streamen met hoogwaardige kwaliteit. Een ander voorbeeld is Achmea dat samen met Feller Media en Hoens Facilities ervoor zorgt dat er een professionele cameraploeg ter plaatse is die alle TEDx-talks opneemt en snel online beschikbaar maakt.

Dream team

Wat ik bij evaluaties met betrokken vaak terugkrijg, is dat werken aan TEDxAMS soms voelt als het ‘Nederlands elftal’. Daar bedoelt men mee dat dat het een collectief is van allerlei individuen die een kei zijn binnen hun eigen competitie (vakgebied) en dat die het allemaal te gek vinden om één keer per jaar (onbezoldigd) samen te werken aan een bijzonder event. Dan denk ik aan Monique van Dusseldorp (die al jaren de onbetwiste congressen-koningin genoemd mag worden), Xander Kranenburg (eigenaar Live Solutions), maar ook mensen als Jeroen de Bakker (Lab 1111), Klaas Weima (Energize), Randolph Plomp (Toscani) en Johan Voets (okgo) die zich zonder remmen samen met Marian Spier op de online campagne hebben geworpen. Het voert te ver om alle namen hier op te voeren, daar hebben we het team-overzicht voor. Wat ze gemeen hebben, is dat niemand zijn uren schrijft. En als je er dan toch iets voor terug wilt, dan maak je wellicht het allermooiste dat je ooit gemaakt hebt. Hetzelfde geldt voor het al eerder genoemde magazine of het prijswinnende programmaboek van vorig jaar. De bedrijven kunnen laten zien waar ze voor staan en TEDxAmsterdam is hier een mooi platform voor.

TEDxAmsterdam

Sponsoring in kind

Hierboven heb ik beschreven hoe grote bedrijven ons financiële risico hebben afgedekt en hoe individuen een collectief hebben gevormd. Een ander kenmerk van TEDxAmsterdam is de andere manier waarop naar de begroting wordt gekeken. De meeste dingen worden zonder geld opgelost. Zo betaalt Google bijvoorbeeld de lunch voor de jongeren op TEDxYouth -dit naar analogie met de TED in Californië waar TED een heus Google Café heeft- en zorgt Heineken er bij TEDxAmsterdam voor dat de biertjes niet betaald hoeven te worden. Ook het eten op 30 november wordt een “idea worth spreading”. We hebben de Food & Nutrition Delta bereid gevonden om zicht te ontfermen over de lunch én diner. Zij zullen hiervoor zorgen op een 100% duurzame manier. Als je je realiseert dat catering vaak de grootste kostenpost is van een congres, begrijp je de impact van zo’n sponsor.

Nieuw!

Dit jaar verwelkomen we ook een aantal nieuwe sponsors. Vodafone was een van de eerste partijen die de editie van 2010 omarmde. Naast het sponsorschap zorgen zij op de dag zelf voor een Vodafone-Box; een plek waar TEDx-bezoekers video-berichten voor andere bezoekers achter kunnen laten. Philips en Deloitte zijn ingestapt als ‘gold’ sponsors. Beide bedrijven organiseren zij ook een bijzonder simulcast event: Philips doet dat uiteraard op hun High Tech Campus in Eindhoven en Deloitte doet dat in het hoogste kantorengebouw van Nederland: de Maastoren. Daarnaast heeft Philips lichtkunstenaar Rogier van der Heide bereid gevonden om het lichtplan in de Schouwburg te ontwerpen. Hulskamp grijpt TEDxAmsterdam aan om te laten zien wat zij kunnen met 3D-projectie, maar dat moet nog even een verrassing blijven.

Wubbo Ockels

Ook Shell en Kirkman Group zijn nieuwe sponsors. Je ziet dat zij het partnership aanpakken om sociale vraagstukken -waar ze zelf mee bezig zijn- te toetsen aan thema’s en gasten van TEDxAmsterdam. Een unieke manier om eerlijke feedback en nieuwe connecties te krijgen. Naast de content en de distributie is aandacht natuurlijk een belangrijk element voor een ideeëncongres. Naast Marketingfacts zijn ook titels als NRC en ODE partijen met wie we content uitwisselen en neemt Coebergh PR ons veel werk uit handen door alle contacten en accreditaties met de pers te regelen.

Tot slot

Is dit stuk nu een excuus om zoveel mogelijk bedrijven in één posting op te noemen? Nee, zeker niet. Ik heb geprobeerd te laten zien dat het sponsoren van een congres op veel meer manieren kan dan alleen maar een vlag + banner opplakken in ruil voor geld. De meeste bedrijven zien TED en TEDxAmsterdam als een podium om te laten zien waar ze werkelijk goed in zijn. De een doet dat met een magazine, de ander met het faciliteren van gezelligheid. Het is ons met drie sprekers gelukt om die vanuit Nederland naar het ‘grote’ TED-podium te krijgen. Inmiddels kan ook onze partner PlusOne zeggen dat het werken voor TEDxAmsterdam voor hen een springplank is gebleken: zij mogen komend jaar de leaders voor TED2010 maken. Dat -onder meer- dankzij dit filmpje:

Jim Stolze is een pionier en consultant op het gebied van digitale transformatie. Hij werd vooral bekend als de drijvende kracht achter de TEDx-conferenties in Europa en het Midden Oosten. Bij RTLZ is hij wekelijks te zien als innovatie-deskundige in het televisieprogramma Toekomstmakers. Sinds 2017 staat Jim Stolze aan het hoofd van Aigency, een platform voor artificial intelligence. Met een jong team op het Amsterdam Science Park opereert Aigency als een 'broker' tussen vragen van multinationals (data) en studenten / startups (algoritmes).

Categorie
Tags

2 Reacties

    Patrick

    Komen er ook livestreams beschikbaar in den lande. Zoals in 2009 in Groningen bijvoorbeeld?


    18 november 2010 om 08:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!