De vier beste gratis keyword tools voor AdWords

23 november 2010, 08:18

Iedereen die zich bezig houdt met zoekmachinemarketing weet hoe belangrijk het gebruik van de juiste keywords is. Veel adverteerders komen bij het zoeken van de juiste keywords echter niet verder dan de tool van Google. Hierdoor is de kans groot is dat ze adverteren op vrij generieke zoekwoorden met een hogere CPC, wat de ROI niet ten goede komt. Om de juiste keywords te vinden zijn er verschillende tools die je het leven een stuk makkelijker maken. Ik maak zelf altijd gebruik van meerdere keyword tools om tot een goede lijst van zoekwoorden te komen. Hieronder de vier beste en gratis tools die ik gebruik.

#1 Google Keyword Tool

Er van uitgaande dat ik nog geen AdWords account heb waar ik de gebruikte zoekopdrachten kan analyseren, begin ik altijd met de Google Keyword Tool. In het verleden hield Google er twee verschillende tools op na. Onlangs introduceerden een gecombineerde nieuwe tool met enkele handige mogelijkheden, zoals zoekwoordverfijning en de mogelijkheid om te zoeken op basis van een URL of categorie.

#2 Übersuggest

Waar de keyword tool van Google de belangrijkste en daarmee vaak ook de meest generieke (lees, in andere woorden: duurdere) keywords weergeeft, maak ik daarnaast ook altijd gebruik van Übersuggest. Deze handige tool geeft je van ieder opgegeven zoekwoord alle Google suggesties weer. Hiermee heb je meteen een hele uitgebreide lijst van zoekwoord suggesties per letter. Kortom, dit is een zeer handige tool en de resultaten zijn ook in het Nederlands.

#3 Wordstream

Wordstream is een Amerikaans zoekmachinemarketingbureau die verschillende handige en goede tools heeft ontwikkeld voor PPC & SEO doeleinden. Hun zoekwoord suggestie tool geeft goede resultaten weer, ook in het Nederlands en komt ook met keywords die de Google Keyword tool niet altijd weer geeft. En als je toch op hun site bent: maak dan ook gebruik van hun andere tools zoals de Keyword Niche Finder en hun tool om uitsluitingswoorden te vinden.

#4 SEO Book Keyword tool

Deze tool van SEO Book maakt gebruik van WordTracker, maar heeft als grote voordeel dat het meteen ook handige links per zoekwoord bevat naar o.a. het Google Wonderwheel, de visuele zoekmachine Quintura, Google Trends, Google Insights en ook al naar het pas gelanceerde Yahoo! Clues. Helaas bevat deze laatste tool nog geen Nederlandse data, maar is bijzonder handig als je een Engelstalige campagne hebt. Het geeft namelijk per zoekwoord demografische kenmerken (geslacht, inkomen, leeftijd en locatie). Tevens bevat het een search flow waarbij het veel voorkomende voorafgaande, opeenvolgende en gerelateerde zoekopdrachten weergeeft. Een hele handige tool voor keyword onderzoek waarbij ik mij afvraag waarom ze deze pas introduceren nadat ze alle search acitiviteiten hebben samen gevoegd met Microsoft AdCenter.

Welke keyword tools gebruik jij?

Met bovenstaande tools kom je een heel eind om de juiste zoekwoorden en uitsluitingswoorden te vinden voor je AdWords campagne. Ik gebruik altijd meerdere tools naast elkaar omdat geen van allen een compleet beeld geeft. Welke manieren gebruiken jullie om (nieuwe) zoekwoorden te vinden? Laat het achter in de comments.

Peter Minkjan
Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting

Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting, waar ik mijn passie voor marketing, voetbal en innovatie kan combineren. Samen met een team van elite videoscouts helpen wij betaald voetbalclubs uit binnen- en buitenland om meer geschikte spelers te vinden. De scouts, verspreid over drie continenten, behoren tot de absolute top 1% na een zeer uitgebreide selectieprocedure.

Categorie
Tags

21 Reacties

    Remco

    Heel handig deze tools. De eerste 2 gebruik ik zelf ook al een tijd.

    Het is erg belangrijk dat je verder kijkt dan je neus lang is… Vergelijk verschillende woorden en uitkomsten, zoals hier al aangegeven wordt.

    Ik vraag ook altijd de klant zelf hoe ze het meest gevonden worden. Ik heb namelijk gemerkt dat er een groot verschil zit in hoe ze gevonden willen worden, en hoe mensen ze vinden…

    Ben benieuwd naar de reactie van anderen!


    23 november 2010 om 08:39
    Peter Minkjan

    @AndreScholten: het wonderwheel zit in de SEO Book tool en is inderdaad een tool die nog wel eens nieuwe aanverwante zoekwoorden kan geven. Trending topics van Twitter heb ik nog niet gebruikt voor keyword research.

    @Hidde Die van Yoast kende ik nog niet maar ziet er goed uit.


    23 november 2010 om 15:18
    Frank Engelen

    @Simon Verwaal, inderdaad. Zo heeft iedere tool eigenlijk voor- en nadelen en kunnen ze elkaar aanvullen. Zelf maak ik vooral gebruik van Google’s Keyword Tool en Insights for search, maar het is wel belangrijk om op de hoogte te blijven van nieuwe tools.


    23 november 2010 om 18:13
    Mariëtta Boland

    Hallo Peter, je artikel mag dan wel al van een tijdje terug zijn maar komtvoor mij nu op het juiste moment: ik ben nog niet zolang geleden als ondernemer gestart en ben er nu pas aan toe om meer traffic naar mijn website te leiden.

    Ik kende alleen Google adwords maar ga nu zeker ook van je andere tips gebruik maken.

    Dus dank je wel 🙂


    19 oktober 2012 om 08:50
    Hester Dolkens

    Zeer handig artikel! Ik wist niet eens dat er zoveel keyword tools bestonden! Dank je wel voor de uitgebreide omschrijvingen!


    23 december 2012 om 13:47
    Brasiano

    Leuk artikel!

    Wat mij niet helemaal duidelijk is, gebruik je deze tools alleen om keyword ideeën op te doen of ook om de KEI (Keyword Effectiveness Index) te bepalen?


    7 januari 2013 om 17:58
    SportsAround

    Heel leuk artikel. Ik heb zelf sinds kort een website, maar was alleen bekend met Adwords. Wist helemaal niet dat er zoveel tools waren, ik ga ze zeker eens uitproberen.

    Ben benieuwd of er een vervolgartikel komt.


    14 januari 2013 om 08:50
    Daniel

    Hallo allemaal,

    ik heb de keyword tool van wealthy affiliate gebruikt en Jaxy. Zijn de keyword tools hier ook voor de nederlandse taal geschikt?


    2 mei 2014 om 07:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!