Windows Phone 7 Marketplace maakt inhaalslag

29 november 2010, 05:24

In de november editie van Distimo is voor het eerst Windows Phone 7 meegenomen. In dit rapport staan een aantal interessante resultaten. Zo telt het mobile OS reeds 2.674 apps in de Marketplace. Een aanzienlijk aantal gezien het summiere aanbod van apps in de Windows Marketplace for Mobile (6.x). Binnen de paar weken dat Windows Phone 7 beschikbaar is, heeft het al dubbel zoveel apps als Windows Marketplace for Mobile, dat slechts 1.350 apps telt.

Daarnaast is het voor het platform goed om te zien dat de gemiddelde prijs die voor een applicatie neergelegd moet worden aanzienlijk lager is dan in Windows Marketplace for Mobile. Moest er voorheen gemiddeld ruim 6 USD worden betaald, binnen Windows Phone 7 is dat gezakt tot nog geen 2 USD. Daarmee ligt de gemiddelde prijs van een applicatie lager dan die van alle andere platformen.

Daarnaast doen de games het erg goed. In versie 7 zijn games significant populairder. Dit reflecteert de herpositionering van Microsoft’s mobiele OS, dat nu meer gericht is op de consumentenmarkt. De top 10 meest populaire applicaties bevat alleen games. Daarvan zijn er slechts twee gratis, de overige games wisselen tussen 2,99 en 6,99 USD.

Het lijkt er op dat Microsoft in deze belangrijke tijden de juiste stappen heeft gezet om het mobiele platform zwaar te vernieuwen. Als de ontwikkeling zich doorzet verwacht dat Microsoft als vanouds zeer goed kan mee concurreren. De ervaringen met Windows Phone 7 bij Marketingfacts zijn hier en hier te vinden.

De cijfers zijn gebaseerd op die van de Amerikaanse markt. Die van Windows Phone 7 gelden voor de eerste drie weken van november. Van de andere besturingssystemen zijn de cijfers van oktober. Het rapport is hieronder volledig te bekijken. Hierin vind je ook de populairste gratis en betaalde applicaties voor alle andere platformen.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

1 Reactie

    jacco

    @Danny: goed om eens de verschillende aanbieders naast elkaar te zien en met WP7 erbij. Ik ben benieuwd of de gehanteerde prijzen door WP7 ook voor altijd op dit lagere nivo zullen blijven. Op dit moment hebben ze meer belang bij het veroveren van marktaandeel dan nu al denken aan het verdienen van $dollars.


    1 december 2010 om 08:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!