ReclameReview: Steunpunt Huiselijk Geweld

1 december 2010, 14:03

De campagne ‘MySecrets Cosmetics’ voor Steunpunt Huiselijk Geweld heeft al veel media-aandacht gekregen, maar hier op Marketingfacts hebben we het er nog niet over gehad. Ik hoor dan ook graag wat jullie vinden van de confronterende manier waarop hierin aandacht wordt gevraagd voor huiselijk geweld.

Credits:

Bureau: Leo Burnett

Account: Noor van Bouwdijk Bastiaanse, Saskia Peters

Creatie: Maarten Dobbelaar, Edwin Rojer, Jasper de Rooy, Julijus Rebic, Wouter Kraaijvanger, Tim Bishop, Avinash Sampath

Productie: Rogier Sol, State 31

Regisseur: Hiba Vink

De doelstelling:

Bewustwording creëren bij slachtoffers en omstanders.

De uitwerking:

Een fictief personage, Yvonne de Boer, oprichter en eigenaar van MySecrets Cosmetics wil slachtoffers helpen om de gevolgen van mishandelingen zo goed mogelijk te verbergen. Daarbij wordt zij als ondernemer geïnspireerd door de gedachte dat er jaarlijks 60.000 vrouwen geslagen worden. Als ondernemer ziet zij hierin een potentieel enorme markt. Het verborgen houden van Huiselijk Geweld is geen oplossing. Ga naar het Steunpunt Huiselijk Geweld voor advies of hulp.

Het oordeel:

Als je zo veel aandacht krijgt van verschillende media voor een campagne waarmee je bewustwording wilt creëren, kun je alleen maar spreken van een succes. Natuurlijk roept het reacties op als je doet alsof je reclame maakt voor make-up waarmee je de gevolgen van huiselijk geweld kunt maskeren. Ook de opmerking van ‘oprichter’ Yvonne de Boer over de 60.000 mishandelde vrouwen in Nederland per jaar (“een enorme markt, daar kan ik wel wat mee als ondernemer”) maakt de tongen los. Juist als je bewustwording wilt creëren is dat goed. Dan mag je best de grens opzoeken. Wat mij betreft is dit dan ook een geslaagde campagne.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!