Social Media vloedgolf voor genoeg = genoeg

2 december 2010, 11:45

Vandaag starten ongeveer 30 grote hulporganisaties om via Social Media zoveel mogelijk mensen, maar vooral politici, te bereiken met de boodschap GENOEG = GENOEG (#genoegisgenoeg)! De Nederlandse ontwikkelingsorganisaties protesteren tegen het feit dat juist ondernemende mensen in ontwikkelingslanden en hun organisaties geraakt worden door deze korting op de maatschappelijke ontwikkelingsorganisaties.

Waarom deze actie?

Na een eerste forse ingreep door de huidige staatssecretaris, volgde afgelopen vrijdag nieuwe plannen voor een extra bezuiniging op Nederlandse maatschappelijke organisaties. Daarmee worden zij met 34% gekort op hun huidige budgetten. Dat terwijl de steun aan regeringen van ontwikkelingslanden via grote multilaterale instellingen als de Wereldbank of het Europees Ontwikkelingsfonds toeneemt. GENOEG=GENOEG wil voorkomen dat staatssecretaris Ben Knapen zijn plannen doorzet. De actie brengt voorbeelden uit ontwikkelingslanden onder aandacht van Tweede Kamerleden, via de actiewebsite www.genoegisgenoeg.nu .

Supersnel bouwen

Afgelopen vrijdag bericht over een forse tweede bezuiniging en nu al een grote actie, houdt in dat er snel een heleboel zaken opgezet moesten worden: actiegroep, website, twitteraccount, persberichten, protocollen..

Via twitter werd gezocht naar een club die binnen 48 uur een website kon lanceren, er meldden zich vele enthousiaste webbedrijven en uiteindelijk heeft Ivaldi onder leiding van TamTam, die veel ervaring heeft met het snel lanceren van “rampensites” de website binnen recordtijd gebouwd en live gezet.TamTam is verantwoordelijk voor concept en hosting.

Traffic4u is verantwoordelijk voor Adwords.

Basecamp

Het crisisteam, verspreid over ongeveer 18 organisaties, maakt gebruik van de online tool basecamp. Daarin werd gezamelijk gewerkt aan de voorbereidingen voor deze actie, en ook samen geschreven aan de persberichten, teksten voor facebook, en twitter, banners, lijsten voor seedingwebsites en protocollen voor seeding en webcare. Dit zal best vaker gebeurd zijn, maar ik vind het redelijk uniek, zoveel organisaties die op korte termijn alles plannen en voorbereiden via Social Media.

Grootschalig gebruik van social media

Wat gebeurt er allemaal voor deze actie? Op genoegisgenoeg.nu kun je direct een tweet sturen naar een politicus met de oproep om deze tweede bezuinigingsronde te verwerpen.

Verder kun je je facebookstatus updaten, een twibbon plaatsen en emailen. Van de hulporganisaties zijn momenteel ongeveer 5 mensen bezig met webcare (monitoring via de gratis dashboards en zoekfuncties) en zo’n 20 mensen met seeden; het zelf actief inzetten van hun netwerk en het nieuwsbericht actief aanbieden aan verschillende websites. Het centrale actiecentrum is in Seats2meet Utrecht.

De politiek merkt het al, verschillende politici twitteren over de hoeveelheid oproepen die ze in hun mailbox krijgen. Benieuwd wat deze social media campagne voor impact zal hebben op de uiteindelijke beslissing van de tweede kamer. In plaats van met z’n allen op het malieveld te gaan staan, laten nu duizenden mensen van zich horen op twitter, hyves en facebook. De actie is nu al trending topic

Tanja Jans
Online strateeg bij Freelance

Online communicatiestrateeg en social mediamanager. Spreker, dagvoorzitter en trainer. Oprichter Social Media Club Den Haag.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Freek Bersch

    De grote truc achter deze campagne is volgens mij dat je met één actie de oproep ondersteunt én je vrienden op Twitter mobiliseert. Normaal gesproken teken je eerst voor de petitie en kun je dan de oproep verspreiden. Maar de meeste mensen haken na stap 1 af. Dat 2-in-1 maakt deze campagne enorm viraal!


    2 december 2010 om 12:52
    tjans

    Nu is de tweet eigenlijk al de petitie he. Je hebt volgens mij ook al programma’s om alle tweets met #genoegisgenoeg te bundelen en op te slaan, kun je achteraf toch nog een schriftelijke petitie aanbieden. Maar dat is hier niet het doel, vooral gezien de korte doorlooptijd. We slaan gewoon dat hele papier over, en zo moet het ook met social media lijkt me.


    2 december 2010 om 13:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!