Consument kiest nieuwe zorgverzekeraar via vergelijkingssite

7 december 2010, 06:13

Al wil twee op de drie Nederlanders het ziekenfonds terug, iedereen zal ook dit jaar weer voor een private zorgverzekeraar moeten kiezen. De premies verschillen onderling behoorlijk, net als de korting bij verhoging van het eigen risico. WUA! liet haar respondenten voor de vierde keer online oriënteren naar een geschikte zorgverzekeraar. Na drie overwinningen voor Agis zijn het nu de vergelijkingssites die het best scoren. Independer.nl eindigt als eerste, boven Verzekeringssite.nl.

{title}

De 16 best presterende websites volgens de Web Performance Scan

Vergelijkingssites

Independer.nl werd zes maanden eerder nog door 7,5% van de respondenten bezocht. Nu keert 42,5% zich tot de website voor advies. Independer.nl staat daarmee eerste wat Vindbaarheid betreft. De website scoort op alle thema’s hoger dan een zeven. 7,5% van de respondenten kiest een zorgverzekering via Independer.nl. De website lijkt de vruchten te plukken van de vernieuwde website en de reclamecampagne daarvoor. Independer.nl won in oktober ook al het WUA! onderzoek naar autoverzekeringen.

Verzekeringssite.nl staat qua Vindbaarheid op de tweede plaats. 27,5% van de respondenten weet de website te vinden. Bij de vorige meting was dit nog 2,5%, onvoldoende om überhaupt in de ranglijst opgenomen te worden. Op de verschillende thema’s wordt gemiddeld een zeven gescoord. 10% van de respondenten wijst Verzekeringssite.nl aan als favoriet.

{title}

Directe aanbieders

CZ stijgt van de zesde naar de derde plaats. Het is de hoogst genoteerde directe aanbieder. De website scoort vooral goed op Vertrouwen en Informatiewaarde. Ook CZ weet 10% van de respondenten te overtuigen. CZ raakte in oktober nog in opspraak vanwege een lijst met prestaties van ziekenhuizen op het gebied van borstkankerzorg. Vorige week besloot de rechtbank dat CZ deze lijst moet aanpassen.

Agis is de volgende directe aanbieder in de ranglijst. Na drie overtuigende overwinningen eindigt de verzekeraar ditmaal op de vijfde plaats. De website wordt door veel minder respondenten bezocht dan voorheen: 22,5% na 65% in mei 2010. 5% van de respondenten wijst Agisweb.nl ditmaal aan als favoriet, tegenover maar liefst 32,5% bij de vorige meting.

Conclusie

De consument lijkt zich steeds meer te beroepen op vergelijkingssites voor advies over zorgverzekeraars. De vindbaarheid van Independer.nl en Verzekeringssite.nl stijgt, terwijl die van de directe aanbieders daalt. Ook de binnenkomst van ZorgKiezer.nl op de vierde plaats is bewijs voor deze ontwikkeling. De verminderde voorkeur voor Agisweb.nl betekent natuurlijk niet dat Agis minder potentiële klanten weet te overtuigen. Ook via de vergelijkingssites zal immers uiteindelijk een directe aanbieder gekozen moeten worden. Wat de onderzoeksresultaten wel suggereren, is dat de directe aanbieders de concurrentie goed in de gaten moeten houden. Het belang om goed naar voren te komen op vergelijkingssites lijkt groter te worden, maar een positief effect hiervan voor de consument blijft voorlopig uit.

Bekijk hierboven een korte compilatie van de groepsdiscussie, die een uur duurde

Onderzoeksopzet

WUA! nodigde veertig respondenten uit, tussen de 20 en 48 jaar oud. Alle respondenten zijn ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. WUA! gaf ze de opdracht op zoek te gaan naar een zorgverzekering. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Over de gevonden websites vulden ze uitgebreide vragenlijsten in. De respondenten kozen aan het eind van de twee uur durende oriëntatie een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht.

Onderzoeksopzet

Onderzoek: november 2010

Case: ‘U wilt eventueel overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Ga u oriënteren op het internet om te kijken of er voor u een betere aanbieder is.’

Aantal respondenten: 40

Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek, spreiding van huidige zorgverzekeraars conform landelijk marktaandeel

Leeftijd: tussen de 20 en 48 jaar oud

Verdeling geslacht: 45% man, 55% vrouw

Plaats onderzoek: Amsterdam

Herkomst respondenten: heel Nederland

Opleiding: MBO+

Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet

Duur DVD panel discussie: 2 keer 1 uur

Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!

Pagina’s rapportage: 250+

Volgende meting: mei 2011

Henk Kroezen heeft samen met zijn broer Klaas het bedrijf WUA! Web Performance opgericht. WUA! staat voluit voor Web Usability Advice. WUA! geeft bedrijven inzicht in hun prestaties op het internet. Wat WUA! doet is het volgende: voor ieder onderzoek worden groepen mensen uitgenodigd om zich online te oriënteren op een product met behulp van een case. Het onderzoek vindt plaats in een gecontroleerde testomgeving binnen de locatie op de Herengracht. WUA! volgt precies wat de deelnemers doen en stelt continu vragen tijdens het oriëntatieproces. Daarmee worden zaken inzichtelijk zoals: welke aanbieders worden in welke volgorde gevonden? Waar klikt men door en waar haakt men af? En waarom? Wie wordt gezien als de meest betrouwbare aanbieder? Wie wordt gezien als de aanbieder met de beste prijs/kwaliteit verhouding? Wie wordt gezien als het meest sympathiek? Of als de grootste aanbieder? Welke site is het meest aansprekend? Voor welke aanbieders heeft men een voorkeur om bij te kopen? En bij wie wordt uiteindelijk het meest gekocht / afgesloten? Wie is de grootste, de beste, oftewel de heerser op het web?

Categorie
Tags

4 Reacties

    Hans

    Mooie affiliate link in de reactie hierboven!


    7 december 2010 om 18:10
    Olifier

    inderdaad, briljant die affiliate link!

    Kun je nagaan of je hiermee conversies hebt gehaald ayman?


    3 januari 2011 om 14:21
    Sanne

    Leuke, interessante informatie. Ik was op dit moment zelf bezig om een blog te schrijven over de consument mbt de keuze voor een zorgverzekeraar.

    Ik ben benieuwd of deze trend zich ook de komende maanden doorzet. Uit de onderzoeken van verzekeringssite blijkt in elk geval dat het absolute aantal consumenten dat vergelijkt steeds meer toeneemt. Er wordt in 2011 zelfs verwacht dat 1,6 miljoen mensen overstapt van zorgverzekering (dit wordt bevestigd door TNS Nipo). Schrikbarend veel! Het belang en de interesse van vergelijkinssites zal daarmee alleen maar toenemen. Ik vraag me af of dit misschien niet de objectiviteit in het geding brengt.

    Ik kijk uit naar het onderzoek van dit jaar!


    9 november 2011 om 18:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!