Boekrecensie: Jezus wast witter dan wit

8 december 2010, 09:12

De Italiaanse auteur Bruno Ballardini heeft een lemma op Wikipedia waaruit we opmaken dat hij gespecialiseerd is in ‘schrijven’, maar dat hij ook een marketingcommunicatie- en reclamestrateeg is (BBDO, Saatchi, Y&R) en dat hij les geeft aan de universiteit La Sapienza in Rome. Hij heeft ook een weblog met als raadselachtige ondertitel Disconnected thoughts from a disconnected country. De redactie kreeg een voorpublicatie toegestuurd en daarmee zoekt Ballardini de connection, bijgestaan door de kleine Nederlandse uitgeverij Mouria. Met “Jezus wast witter dan wit” hebben we geen nieuw marketingmodel in handen. De auteur met wortels in de reclame wil ons een verhaal vertellen over de katholieke kerk en de bijbel en legt steeds een parallel met begrippen uit het vak.

Dat is als idee en in het begin leuk, interessant, vermakelijk en origineel, maar soms raken we de draad kwijt, want het boek leest uiteindelijk eerder als een filosofische verhandeling dan als how to-theorie. Het is niet altijd helder waar het de schrijver om gaat: de bijbel, het geloof of het vak. Interessante vondst: teksten uit de bijbel halen en daar marketingtheorieën mee illustreren. Door het hele boek blijft de auteur steeds stukjes kerk, bijbel en religie verweven met het vak, zo tegen kersttijd een interessante gedachterichting. (MP)

Jezus wast witter dan wit

Hoe de Katholieke Kerk de marketing heeft uitgevonden

Bruno Ballardini