Interview: An Evening with Brian Solis in Rotterdam
Maandag was het dan zover. Brian Solis voor het eerst op Nederlandse bodem. Zijn GURU-status was hem al vooruit gesneld. Kon dat wel goed gaan? Ik denk dat de Twitterstream van gisteravond voor zich spreekt. Gelukkig hebben we de foto’s nog. Collega Jody Koehler van PR bureau Coopr interviewde Brian gisteren voorafgaand aan het event. Matthijs zorgde voor beeld en geluid. Veel mensen kennen Brian Solis, maar wie is hij nu echt, hoe heet hij echt en wat is het dat hem werkelijk drijft? Hij heeft maandag vele zaken besproken. Het meest interessante is dat hij de doelgroep die hij met zijn vorige boek Putting the Public Back in Public Relations aansprak in zijn nieuwe boek aardig losliet.
In de praktijk liep hij in het helpen van marketeers en pr-mensen steeds tegen organisatieculturen en leiders aan die het echt integreren van social moeilijk maakten. Solis wil de komende jaren gebruiken om zijn oorlog in de C-Suite te winnen en zo klaar te zijn voor de toekomst.
Ik vroeg op Twitter wat de bezoekers van het event er voor hunzelf hebben uitgehaald en probeer daar wat verdieping in aan te brengen. Dat levert het volgende beeld op:
@renataverloop:De (h)erkenning dat het vechten is om ‘social’ op de agenda te krijgen en organisaties 10 jaar voor transformatie nodig hebben.
Als ik het sentiment van de avond een beetje goed aanvoel dan vonden veel mensen de Q&A sessie na afloop het meest waardevol. Onderwerp van gesprek was daar toch wel: Hoe overtuig je dat hoger mangement nou om stappen te zetten in social. En dan niet alleen campagnematig, maar echt, structureel. Zodat er structureel budget moet vrijkomen, mensen moeten veranderen, enzovoort. Voor die mensen had Brian geen pasklaar antwoord. Elke organisatie kent haar eigen cultuur. De tip was vooral: stap af van het lezen van alle blogs met how to’s en andere fraaie rijtjes. Die helpen je niet echt. Ga zelf studeren. Bouw aan bewijzen, presenteer dat in de vorm waarop zij dat gewend zijn. En vergeet vooral niet: Social komt net uit de zandbak. Het is nog nieuw.
@hckramer: goed verhaal op de vraag over 24/7. Van realtime naar right time, daar geloof ik wel in.
Een leuke vraag vanuit het publiek over het al dan niet 24/7 aanwezig zijn op social media. Solis heeft studie gedaan naar het effect tussen realtime antwoord geven en de klantervaring. Daar bleek uit dat realtime antwoorden vrijwel in geen van de gevallen nodig is. Laat je dus niet opjagen. Breng evenwicht aan in ál je activiteiten. Zorg voor een totale beleving die klopt en voor duidelijke beloftes. Nú reageren moet vrijwel nooit.
@jorritjong: verhaal ROI interessant, omdat veel klanten daarnaar vragen. Ook dieper duiken in de interest graph.
Solis signaleert een trend waarbij bedrijven zich vooral niet meer gaan bekommeren over hoeveel followers of fans ze hebben op twitter en facebook maar om de mensen met gelijke interesses die ze kunnen identificeren en waarmee engagement mogelijk is. Pas dan ben je in staat om relevant te zijn en kan je business groeien.
@peter_haan: Social media don’t save your business 🙂 #prachtig nog veel dank btw. Was mooi! #aew10
Die hebben we natuurlijk vaker gehoord. Het mooiste voorbeeld wat Brian daarbij gaf is Apple. Apple heeft geen social media team. Alle gebruikers vormen het social media team omdat ze hun hele business ontworpen hebben rondom de gebruikerservaring.
@Roland1976: Ik vond met name de brug die @briansolis regelmatig sloeg tussen theorie en praktijk waardevol. Ik ben altijd voorstander van demystificatie en dat deed @briansolis goed
Echte antwoorden
Dit kwam vooral tijdens de Q&A sessie aan het licht. Bij vrijwel elke vraag wist Brian Solis met anekdotes uit eigen praktijk te komen. Het waren altijd échte antwoorden op echte vragen van mensen waarmee het publiek zat. Waarschijnlijk zijn er vele mensen die gisteren aanwezig waren die nog iets toe te voegen hebben aan dit verslag. Voel je vrij!
Interessant en heel herkenbaar. Eigenlijk weten we allemaal al wat hij zegt. Met logisch nadenken en inlevingsvermogen kom je al een heel eind.
Yep, klopt Lisanne. Met het verschil dat Solis zeer veel onderzoek doet en de bewijzen keer op keer levert. De crux voor hem is om alles te vertalen naar de taal die de c-suite begrijpt. Ingewikkelde modellen, excels en ppt’s.