‘Viral’ campagne: Schweppesonality

24 december 2010, 06:03

In dit artikel een review van de ‘viral’ campagne van Schweppes. Viral tussen aanhalingstekens want de hamvraag is: is het echt een viral campagne? Het doel van deze Europese campagne is om iets voor de Schweppes fans te doen. Daarom heeft het bureau in kwestie, Emakina, bedacht om de Schweppes fans in de spotlight te zetten. Dit doen ze met een interactieve film waarin de kijker de hoofdrol speelt. Zo ben jij het middelpunt in een fotoshoot voor de cover van jouw eigen magazine.

Kijkend naar de Schweppesonality campagne vind ik dat deze slim gebruikt maakt van de koppeling met Facebook. Er wordt meteen gevraagd je aan te melden. Hierdoor kunnen ze voor de interactieve film gebruik maken van je Facebook gegevens. Daarnaast vragen ze of je je webcam aan wilt zetten. Uiteraard allemaal gedaan. De film start.

Ik zie een aantal keer mijn foto voorbij komen wat niet echt boeiend en vernieuwend is. Maar op het moment dat een fotograaf foto’s gaat maken wordt het geinig. Omdat ik mijn webcam aan had staan heeft de site foto’s van mij gemaakt op het moment dat ik in de film ook gefotografeerd werd. Daarna werd deze foto meteen zichtbaar op mijn eigen magazine cover. Ik kon er nog een tekstje aan toevoegen en klaar is mijn magazine. Omdat ik al aangemeld ben via Facebook kan ik heel makkelijk mijn eigen cover delen met mijn vrienden. Aardig. Als ik mijn gegevens nog even invul doe ik ook nog eens mee aan een wedstrijd wie de meest populaire cover heeft gemaakt. Aangezien ik er toch al zoveel moeite in heb gestoken kan dit er ook prima bij. Slim. Al met al heeft Schweppes flink uitgepakt voor deze ervaring. Maar is de campagne echt viraal gegaan? De campagne is op dit moment 29 dagen live. Normaliter heeft een viral na 21 dagen zijn top bereikt.

Ik heb even op Twitter gekeken en zie daar redelijk veel reacties de laatste dagen. Dit komt vooral omdat Inspiredmag erover geschreven heeft. Op de site zie ik verder 1897 mensen de video leuk vinden en gedeeld hebben op Facebook. Dat is niet slecht. Dit betekent dat 1897, met een gemiddeld aantal van 150 vrienden, er ongeveer 285.000 mensen de campagne mogelijk voorbij zien komen binnen Facebook. Dit zijn virale punten!

Als ik verder Google zie ik dat er ook nog een aantal andere met name vakblogs erover geschreven hebben. Erg leuk is het blogartikel over the making of, geschreven door het bureau zelf.

Conclusie

Op Facebook is hij redelijk viraal gegaan maar op Twitter en op blogs valt het verder heel erg mee. Het is een leuke poging van Schweppes waarbij ze op een slimme manier social media hebben ingezet. De campagne sluit goed aan op het doel, maar hij had beter gekund. Je moet erg veel moeite doen om de film te bekijken. Daarnaast is de film zelf nogal langzaam en niet echt boeiend waardoor ik geen WOW moment heb ervaren. Voor de échte Schweppes fan is de missie aardig geslaagd, maar om nieuwe fans te vergaren zou het nog wel wat spanning kunnen gebruiken!

Jan-Paul de Beer
Mede-oprichter bij Brandfighters / the soccer project

Categorie
Tags

1 Reactie

    Hallie

    sebastiaan wrote an interesting post today onHeer’s a quick excerptI just upgraded from Photoshop 7.0, I know, to Photoshop CS3 (Extended version, thank you). And with the upgrade came a lot of the new tools that I have been seeing in the tutorials around the net but have never had the opportunity to …


    25 april 2016 om 22:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!