De top SEA trends van 2011

30 december 2010, 05:09

Gisteren gaven we al de belangrijkste SEA ontwikkelingen van 2010. Zoals beloofd volgen vandaag de voorspellingen voor het komende jaar. Wat gaat er veranderen op het gebied van SEA in 2011? De advertentiemogelijkheden worden uitgebreid, het belang van mobiel en display advertising neemt toe, Google blijft oppermachtig en SEA wordt nog meer een specialisme. Hier volgen de vijf belangrijkste SEA ontwikkelingen voor 2011.

#1 De SERP en daarmee SEA zal veranderen

Google zal meer en meer proberen om data om te zetten in antwoorden op de zoekvragen van een internetter en in de Google SERP (search engine result page) tonen. Die antwoorden zullen deels in de vorm van advertenties verschijnen. Dit kan door bijvoorbeeld XML data van adverteerders te koppelen aan advertenties. Ook zullen we steeds ‘rijkere’ advertentieformaten zien waarbij de zoeker meer informatie krijgt voordat hij klikt. Denk hierbij aan: comparison ads, product listing ads, seller rating extensions. Ook Google Maps ‘ontkomt’ niet aan de nieuwe advertentiemogelijkheden met o.a. Google Places, HotPot en Google Boost. Het lijkt er op dat volgend jaar SEA volledig ‘universal’ gaat. De tijd dat AdWords enkel bestond uit simpele tekstadvertenties ligt vanaf volgend jaar definitief achter ons.

#2 SEA gaat mobiel en lokaal

Het gebruik van smartphones met mobiele internettoegang groeit enorm hard. Het gebruik is in Nederland het afgelopen jaar verdrievoudigd en deze groei zal zich in 2011 doorzetten. Deze toename van mobiel internet blijkt nauwelijks te kannibaliseren op het ‘reguliere’ internetgebruik. Met deze groei zal ook het belang van mobiel adverteren toenemen. Google heeft mobile search tot één van haar speerpunten voor 2011 gebombardeerd. De opkomst van mobiel zoeken hangt nauw samen met de opkomst van lokaal zoeken: 1 op de 3 mobiele zoekopdrachten is lokaal gericht. 2011 zal het jaar worden waarin mobiel en lokaal adverteren volwassen worden.

#3 Meer focus op display advertising

Het relatieve aandeel in tijd dat zich men op een zoekmachine bevindt, is veel minder groot dan voor andere online activiteiten (o.a social media consumptie, lezen van content op websites etc). In lijn met het AIDA model is de inzet Google Search zeer geschikt voor de stappen Decision en Action. Voor de Attention en Interest fases biedt display & rich media advertising veel meer mogelijkheden. En als het aan Google ligt zal ook Youtube hier een belangrijk onderdeel van uitmaken. Wie de laatste tijd enige tijd op het internet heeft doorgebracht kan de ‘Watch this space’ campagne van Google niet ontgaan zijn. In 2011 zal het belang en de mogelijkheden van display advertising via Google verder toenemen. Zeker als Google beter in staat is om de invloed van display op de uiteindelijke conversie aan te tonen zal deze vorm van adverteren sterk groeien.

#4 SEA wordt nog specialistischer

SEA was door de vele nieuwe mogelijkheden van het afgelopen jaar al steeds meer een specialisme geworden en deze ontwikkeling zal zich alleen maar doorzetten. Met de vele nieuwe mogelijkheden is het niet meer voldoende om eenmalig een campagne aan te maken, wat zoekwoorden te selecteren en te laten lopen. Met de enorme budgetten die tegenwoordig gemoeid gaan met SEA is het inschakelen van een expert absoluut geen overbodige luxe. AdWords lijkt in de basis heel simpel maar de materie er achter kan het heel complex maken. Tevens verdringen betaalde resultaten langzaam maar zeker steeds meer de organische resultaten wat het belang van SEA doet toenemen. Voor zowel mobiel als lokaal adverteren gelden weer hele andere regels dan klassieke adverteren in zoekmachines, ook hier zal specialistische kennis dus een belangrijke rol gaan spelen.

#5 Google blijft oppermachtig (of toch niet?)

Hoewel Yahoo! & Bing zijn samen gegaan valt er zeker in Europa op het gebied van SEA vooralsnog weinig te verwachten van deze combinatie. Met een marktaandeel van rond de 95% valt hier ook nog maar weinig terrein te winnen voor Google. De grootste concurrent op het gebied van online adverteren komt echter uit een andere hoek en heet Facebook. De populariteit van het grootste sociale netwerk ter wereld blijft maar groeien en de advertentiemogelijkheden via Facebook worden in rap tempo uitgebreid en verbeterd. Zeker nu ze voorzichtig aan het testen zijn met externe display advertenties is het interessant om te zien hoe dit zich zal gaan ontwikkelen. Facebook opent begin 2011 een sales kantoor in Amsterdam die zich volledig zal gaan richten op de grootste online adverteerders. Hiermee is de strijd om de Nederlandse adverteerder begonnen!

De belangrijkste SEA trends?

Hierboven staan vijf trends opgesomd die binnen het SEA landschap het komende jaar zeer belangrijk zijn. Zie ik een hele belangrijke ontwikkeling over het hoofd of ben je er helemaal niet mee eens? Laat het niet na om jouw mening te verkondigen in de reacties.

Dit artikel is o.a. gebaseerd op interviews met een drietal SEA experts; Harmen Visscher van Traffic4u, Koen Koppens van Netsociety en Jeroen van Eck van E-difference. Het gehele interview kan je vinden op SEABlog.nl.

Peter Minkjan
Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting

Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting, waar ik mijn passie voor marketing, voetbal en innovatie kan combineren. Samen met een team van elite videoscouts helpen wij betaald voetbalclubs uit binnen- en buitenland om meer geschikte spelers te vinden. De scouts, verspreid over drie continenten, behoren tot de absolute top 1% na een zeer uitgebreide selectieprocedure.

Categorie
Tags

6 Reacties

    mgvandenbroek

    @ Ton van Houten: Volgens mij is het artikel gebaseerd op de interviews op SEAblog en staat dat ook in de laatste zin van het artikel:

    Dit artikel is o.a. gebaseerd op interviews met een drietal SEA experts; Harmen Visscher van Traffic4u, Koen Koppens van Netsociety en Jeroen van Eck van E-difference. Het gehele interview kan je vinden op SEABlog.nl.


    30 december 2010 om 06:57
    Ton van Houten

    @ Matthijs: Was misschien beter geweest om daar mee te beginnen.


    30 december 2010 om 07:10
    mgvandenbroek

    @ Ton van Houten: We doen wel vaker disclaimers aan het eind. De auteur op SEA blog is in dit geval dezelfde als de auteur hierboven; van enig jatwerk oid is dus geen sprake; van slecht linken naar jezelf als eigen bron wat mij betreft ook niet. Disclaimer aan het eind lijkt me dus misschien wel helemaal prima.


    30 december 2010 om 07:16
    Ton van Houten

    @ Matthijs: Ik heb het niet over jatwerk of linken naar eigen bron. Ik had wel het artikel gelezen en de disclaimer niet gezien. Meer niet.


    30 december 2010 om 07:27
    mgvandenbroek

    @ Ton van Houten: O. Nou dan is het allemaal prima in orde verder.


    30 december 2010 om 07:33
    Remi

    Mooi lijstje.

    Ik denk inderdaad dat Google op korte termijn niet zoveel te vrezen heeft van Bing/Yahoo. Die hebben hun zakjes nog lang niet op orde en dat gaat ook nog wel even duren. FaceBook zou wel eens hard kunnen gaan. Ze hebben mooie data die gericht adverteren mogelijk maakt. Als het ze lukt om dat in te zetten om adverteerders een hoog rendement te laten draaien, zonder de bezoekers van FaceBook weg te jagen, dan zitten ze op een goudmijn.

    Verder mis ik #6: Google zal nog meer plekken vinden om advertenties in te proppen of om meer aandacht op die advertenties te focussen.

    De afgelopen 2 jaar hebben ze al veel advertentieplekken toegevoegd en daar gaan ze nog wel even mee door. Zo worden de ‘echte’ zoekresultaten langzaam verder naar beneden gedrukt. Een mooi voorbeeld vond ik de kerstlayout die ze vorige week hadden. Bij Engelstalige zoektermen die iets met kerst te maken hebben, toonde Google een aangepaste layout met kerstversiering.

    Dat lijkt een leuke Easter Egg van Google, maar de versiering was wel zo gemaakt dat er in feite een randje versiering om de advertenties kwam. Daarmee trek je extra aandacht naar de ads en dus meer kliks. Deze Easter Egg is dus niet alleen grappig, maar vooral goed voor de portemonnee van Google.


    30 december 2010 om 09:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!