Top 50 Facebook fanpages 2010

4 januari 2011, 08:02

Facebook was de zoekterm van 2010 en kreeg net een fikse investering maar welke fanpages deden het nu goed in 2010? Ignite Social Media stelde voor de het tweede achtereenvolgende jaar weer een pracht lijstje samengesteld van de top50 Facebook fanpages 2010. Ik weet het het is inmiddels 2011 maar dit inspirerend lijstje mag hier niet ontbreken en er blijkt ten opzichte van 2009 behoorlijk wat beweging in te zitten;

19 van de 50 fanpages komen nieuwe binnen in de top50. Grootste stijger? MTV met een groei van 1,1 naar 13,1 miljoen fans in 12 maanden tijd. Let wel een stijging van 1040% ! Fanpages die in 2009 ook al in de lijst stonden lieten een gemiddelde stijging van 377% zien. Fanpages die uit de top 50 zijn gevallen zijn Pizza Hut, Kellogg’s Pop Tarts, Best Buy and Playfish. Nieuwkomers zijn ondermeer Converse, Monster Energy, Playstation and Xbox.

TOP 50 FACEBOOK FANPAGES 2010

Credits/source: Ignite social media
Numbers 2009 calculated on 29 dec 2010 | Numbers 2010 calculated on 28 dec 2010

Current
Rank
2010
Fanpage Like Rank
2009
Change in Rank #Fans
2009
#Fans
2010
% increase
1 Facebook

1 0 6,572,828 31,101,542 373.18%
2 YouTube

4 2 3,851,071 25,347,918 558.20%
3 Coca Cola

3 0 4,077,848 21,379,704 424.29%
4 Starbucks

2 -2 5,259,550 18,982,636 260.92%
5 Oreo

7 2 2,880,294 16,153,388 460.82%
6 Disney

6 0 3,038,122 15,503,025 410.28%
7 Skittles

5 -2 3,545,453 14,560,811 310.69%
8 Red Bull

15 7 2,139,357 14,555,661 580.38%
9 MTV

32 23 1,146,716 13,080,317 1040.68%
10 Converse All Stars

new 12,150,955
11 Victoria’s Secret

13 2 2,338,469 10,838,550 363.49%
12 Converse

new 10,268,722
13 iTunes

9 -4 2,635,610 9,719,768 268.79%
14 Live Messenger

11 -3 2,484,312 9,354,915 276.56%
15 Pringles

8 -7 2,802,303 8,639,166 208.29%
16 Monster Energy

new 7,914,762
17 Zara

18 1 1,692,296 7,674,496 353.50%
18 Victoria’s Secret Pink

19 1 1,612,431 7,652,191 374.57%
19 Dr. Pepper

44 25 941,392 7,517,036 698.50%
20 Playstation

new 7,514,658
21 Starburst

21 0 1,506,993 7,318,221 385.62%
22 Nutella

new 7,150,781
23 Ferrero Rocher

12 -11 2,413,264 7,002,242 190.16%
24 Disney Pixar

47 23 893,527 6,850,695 666.70%
25 Adidas Originals

14 -11 2,221,284 6,663,658 199.99%
26 McDonalds

20 -6 1,514,627 6,654,420 339.34%
27 Disneyland

36 9 1,077,030 6,650,632 517.50%
28 Reese’s

23 -5 1,443,577 6,365,407 340.95%
29 H&M

22 -7 1,453,309 5,901,253 306.06%
30 Xbox

new 5,659,832
31 Starbucks Frappuccino

25 -6 1,423,329 5,456,418 283.36%
32 Taco Bell

new 5,216,580
33 Google Chrome

new 5,182,937
34 Walt Disney World

new 4,998,360
35 Nike Football

new 4,360,048
36 Blackberry

new 4,320,222
37 Subway

28 -9 1,255,066 4,312,319 243.59%
38 Lacoste

31 -7 1,152,021 4,206,561 265.15%
39 BMW

new 4,187,602
40 Mountain Dew

new 3,993,312
41 5 Gum

48 7 869,800 3,982,916 357.91%
42 Hollister

new 3,974,089
43 National Geographic

new 3,924,632
44 Forever 21

new 3,861,508
45 Buffalo Wild Wings

41 -4 1,025,404 3,765,505 267.22%
46 Chick-fil-a

29 -17 1,243,599 3,644,466 193.06%
47 Burberry

new 3,636,234
48 Puma

27 -21 1,293,254 3,574,725 176.41%
49 Nike

new 3,548,441
50 Target

new 3,537,480

Zie voor achtergrond informatie over de wijze waarop de lijst is samengesteld (pages enkel voor promoten van 1 product zijn bijvoorbeeld uitgesloten) dit artikel bij Ingnite Social Media.

Als we een lijstje van Nederlandse merken zouden maken welke fanpages zouden dan de top5 vormen volgens jullie?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Tom Scholte

    Wat opvallend is, of misschien juist wel logisch, is dat er een aantal personen zijn met een aantal volgers dat dicht in de buurt komt van deze aantallen. Of sterker nog in een aantal gevallen daar over heen gaan. Wat dacht je van Lady Gaga: 25.835.247 of Justin Bieber: 17.848.899 net iets populairder dan Barack Obama 17.650.385.

    Het marketing budget van Coca Cola zal hoger liggen dan dat van Lady Gaga, dus knap staaltje werk.

    Het ‘jezelf, als fan, verbinden’ aan merken en persoonlijke merken gebeurt natuurlijk al lang. De omvang hiervan wordt alleen nu zichtbaar en wordt sociaal gedeeld met je netwerk.


    4 januari 2011 om 09:55
    Tim de Vrind

    Erik, om antwoord te geven op je vraag denk ik onderstaande top …:

    1. Nike

    2. IKEA

    3. McDonalds

    4. Coca Cola

    5. Bol.com

    6. Google(?)

    7. Marktplaats

    8. Facebook?


    5 januari 2011 om 19:07
    Nico Verheijden, david

    Mooie lijst! Maar waar is Apple? Waarom ontbreekt het merk met in potentie de meeste hardcore fans op Facebook?


    4 februari 2011 om 07:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!