ReclameReview: Kunst van KitKat

5 januari 2011, 08:58

KitKat valt op met een kunstzinnige reclame-uiting tijdens een expositie. In Rijksmuseum Twenthe is van 11 september 2010 t/m 20 februari 2011 de tentoonstelling “Abstract USA” te zien. Een mooi moment voor KitKat om nog even een kunstwerkje toe te voegen aan de collectie. De reacties van bezoekers worden gefilmd. Je verwacht niet dat je als bezoeker van een expositie wordt geconfronteerd met een reclame-uiting. Sterker nog: reclame en commercie zijn vieze begrippen voor veel kunstenaars en kunstliefhebbers.

Credits:

Bureau: UbachsWisbrun/JWT

Art director: Marco Sluijter

Copywriter: Jeroen de Korte

De doelstelling:

Opvallen met een kunstzinnige reclame-uiting tijdens een expositie.

De uitwerking:

In Rijksmuseum Twenthe is van 11 september 2010 t/m 20 februari 2011 de tentoonstelling “Abstract USA” te zien. Een mooi moment voor KitKat om nog even een kunstwerkje toe te voegen aan de collectie. De reacties van bezoekers worden gefilmd.

Het oordeel:

Je verwacht niet dat je als bezoeker van een expositie wordt geconfronteerd met een reclame-uiting. Sterker nog: reclame en commercie zijn vieze begrippen voor veel kunstenaars en kunstliefhebbers. Toch komt KitKat er mee weg door het op een passende en ludieke manier te doen. De slogan ‘Have a break, have a KitKat’ is toepasselijk voor mensen die al lange tijd door het museum zwerven en heel serieus naar schilderijen kijken. Deze guerilla-actie biedt een vrolijke break, die dan ook gewaardeerd wordt door de meeste mensen in het filmpje. Mooi uitgewerkt idee!

Tot slot mocht je het gemist hebben… de top 10 ReclameReviews 2010 en All Time vind je in dit jaaroverzicht van Marketingfacts.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

3 Reacties

    cor hospes

    Betreft dit een gebbetje voor een filmpje. Of hangt het ‘schilderij’ daar permanent en financieert Kitkat de expositie? Wie weet hier meer van?


    5 januari 2011 om 11:34
    Misha Scholte

    Geen idee of het een actie voor 1 dag is geweest of dat het daar de hele expositie blijft hangen, maar het lijkt me logisch dat Kitkat er fors voor in de buidel heeft getast


    5 januari 2011 om 12:10
    Jeroen de Korte

    Het doek hangt vanaf 26 december t/m 16 januari in Rijksmuseum Twenthe.


    5 januari 2011 om 15:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!