6 praktische Google Analytics rapporten en segmenten

7 januari 2011, 09:18

Google Analytics. Een prachtig programma. Hoeveel bezoekers heb ik, waar komen mijn bezoekers vandaan, hoeveel pagina’s hebben ze bezocht. Allemaal leuke statistieken, nietwaar? Maar wat kun je met deze gegevens? Niks. Noppes. Nada. Nee, wie echt praktische gegevens uit Google Analytics wil halen zal toch echt een stap verder moet gaan. Want de meeste standaard rapporten betekenen op zichzelf niet zoveel. Gelukkig zijn er Analytics evangelisten die wel weten waar het om draait, en die dan ook nog eens rapporten ontwikkelen die wij met één klik kunnen downloaden en gebruiken.

Avinash Kaushik

Avinash Kaushik, Google Analytics specialist bij uitstek (lees vooral zijn blog Occam’s Razor en bekijk de serie Web Analytics TV op Youtube) heeft onlangs 6 zeer praktische rapporten én segmenten gemaakt die je gratis kunt downloaden en gebruiken in je Google Analytics account. Voor degene die rustig de uitgebreide uitleg bij al deze rapporten/segmenten wil bekijken (aanrader!) bekijk dan deze twee artikelen:

Hieronder volgt een ultrakorte samenvatting van de 6 rapporten + de directe downloadlinks.

3 Google Analytics rapporten

1. Pagina efficiëntie

Een snel overzicht van hoe efficiënt bepaalde pagina’s van je website zijn. Zeer interessant voor webwinkels, omdat zo snel gezien kan worden hoe bepaalde pagina’s bijdragen aan de omzet. Download rapport.

2. Acquisitie via verschillende verkeersbronnen

In één oogopslag zien hoe efficiënt elke verkeersbron is, dus wat ze opleveren en eventueel kosten. Download rapport

3. Prestatierapport betaald zoekverkeer

Zeer uitgebreid rapport voor wat betreft het betaald zoekverkeer, met aparte rapporten voor campagnemanagers, managers en directeur(en). Download rapport

3 Google Analytics segmenten

Met segmenten kunnen we snel bepaalde groepen op onze website identificeren. Segmenten zijn ontzettend belangrijk, omdat een globaal rapport (over alle bezoekers) weinig zegt.

1. Non Flirts, Potential Lovers

Belangrijk om te weten is welke bezoekers daadwerkelijk interesse hebben in onze website, en welke niet. Daarvoor kunnen we dit segment gebruiken. Op deze manier kun je snel zien welke verkeersbronnen voor de Lovers van onze website zorgen en zeker zo belangrijk, welke niet… Download segment

2. Social Media

Social media is hot. Toch? Maar wat doen die bezoekers nu eigenlijk op onze website? Met dit segment kom je er snel achter. Download segment

3. Longtail zoekverkeer

Het is natuurlijk ook interessant om te meten wat bezoekers doen die via longtail zoekwoorden zijn binnengekomen. En in het kader van zoekmachine optimalisatie, of je longtailstrategie zijn vruchten afwerpt. Daarvoor kunnen we het laatste segment gebruiken. Download segment

Conclusie

Deze rapporten en segmenten zijn een goed begin en ik wil je aanraden om ze zeker eens te bekijken en/of door te sturen naar het webanalytics team van je bedrijf. Dergelijke rapporten en segmenten zijn overigens de eerste stap, er zal uiteindelijk ook nog actie ondernomen moeten worden op de resultaten, maar dat is voer voor andere artikelen…

PS: Om de rapporten te downloaden en direct te implementeren moet je wel ingelogd zijn in je Google Analytics account.

PPS: Dit is mijn eerste artikel hier op M!. Ik ben daarom ook erg benieuwd naar jullie feedback. Degene die mij kennen weten dat ik over het algemeen vrij praktische artikelen schrijf, en ik ben erg benieuwd of dat M! lezers hier op zitten te wachten. Zo niet zal ik mijn schrijfstijl voor M! iets aan moeten passen!

Categorie
Tags

14 Reacties

    Oli4b

    Handig artikel, ben er meteen mee aan de slag gegaan, niets veranderen aan je stijl!


    7 januari 2011 om 09:30
    rmfloris

    Goed artikel, alleen jammer dat de links van de rapporten alleen werken voor je 1e account in GA. Ik wil het rapport toepassen op een andere website, maar dat lukt helaas niet. Iemand suggesties?


    7 januari 2011 om 09:32
    Karel Geenen

    @Oli4b

    Dank je!

    @rmfloris

    De workaround is dat je die rapporten inderdaad in je eerste account moet inladen. Daarna ga je naar het profiel waar je de rapporten/segmenten wil toevoegen en keis je “aangepaste rapporten importeren uit andere profielen”.


    7 januari 2011 om 09:35
    Karel Geenen

    @rmfloris

    De bovenstaande uitleg was voor de rapporten. Voor de segmenten moet je naar het geimporteerde segment gaan, kiezen voor bewerken en dan onderaan bij zichtbaar in andere profielen selecteren.

    Succes!


    7 januari 2011 om 09:37
    Oli4b

    @rmfloris en dat werkt bij mij dus ook niet, en als ik terug ga naar het eerste account is het segment ook weer verwijderd. Alleen bij het eerste segment kon ik het doorzetten naar andere profielen.


    7 januari 2011 om 09:44
    Frank Engelen

    Interessant en bruikbaar artikel! Een mooi debuut lijkt me 😉


    7 januari 2011 om 10:55
    Anton

    Prima schrijfstijl, ‘cut to the chase’ daar hou ik wel van.

    Bedankt voor je artikel!


    7 januari 2011 om 12:21
    Karel Geenen

    @Frank & Anton

    Bedankt!


    7 januari 2011 om 12:52
    Martin

    Leuk artikel Karel, dat mogen er meer worden 🙂

    Kun je voor mij ophelderen hoe je bij segment met de “bron bevat social media” alles doet afvangen?

    Ik ging ervanuit dat je de socialmedia per platform dient in te vullen


    7 januari 2011 om 13:47
    MrRandolphJaffe

    Super relaxed artikel, en inderdaad lekker kort en bondig, geen onnodige randinformatie! En naast dat alles ook nog eens goede content!


    8 januari 2011 om 16:01
    broekh

    Prima, helder artikel.

    Ik ben een Analytics fan.

    Mirjam


    11 januari 2011 om 06:13
    Marcel Tjepkema

    Karel,

    De links naar de rapporten doen het helaas niet meer. IN analytics wordt aangegeven dat de rapporten niet meer beschikbaar zijn.

    Kun jij hier iets aan doen?

    Alvast bedankt!

    Groeten,

    Marcel Tjepkema


    15 augustus 2011 om 18:51
    Ronald

    Helaas moet ik meegaan met Marcel. De Rapporten zijn niet meer beschikbaar. Heeft iemand deze nog ? Ik zou ze namelijk zeer graag willen bemahtigen.


    14 oktober 2011 om 10:50
    Karel Geenen

    Ik kan de rapporten nog steeds downloaden. Echter moet je dan wel zijn ingelogd met je oude Analytics-account.


    17 oktober 2011 om 12:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!