CE-fabrikanten laten de kracht van social media links liggen

14 januari 2011, 09:01

Het CES 2011 geweld van afgelopen week is achter de rug. Op websites, blogs, social media, en op Marketingfacts is hier veel aandacht aan besteed. De laatste ontwikkelingen op electronica gebied allemaal op één event verzameld. Alle CE-fabrikanten willen zich presenteren en de show stelen. Niet iedereen kan er in Las Vegas bij zijn maar we hebben social media! Vanuit de congresorganisatie is hier een zeer fraaie samenvatting gegeven op de site: social circle, een mooi voorbeeld hoe je dit groots neer kan zetten en de wereldwijde kracht van social media kan tonen. Visualisering van de social media activiteiten, interactief en perfect passend bij het event.

CE-fabrikanten geven online beperkt aandacht aan CES2011

Waar gaat CES over: de laatste ontwikkeling in electronica land, wie wil dat onder de aandacht brengen: de CE-fabrikanten als Philips, Sony en Samsung. Met veel interesse ben ik naar de sites van deze partijen gegaan, hier zal het vuurwerk er ook wel vanaf spatten. Nou dat viel even vies tegen. Een aantal persberichten rondom nieuwe publicaties gelinkt naar CES2011 en dat is het wel. Sony linkt op de homepage naar video-content van CES2011 en Samsung heeft een dedicated website maar dat is toch wel het hoogtepunt. Ik chargeer het mogelijk enigszins maar het lijkt toch echt op niet doorpakken op het event. Met dit gegeven ben ik verder gedoken in de activiteiten van CE-fabrikanten op social media.

Beperkte activiteit CE-fabrikanten op social media

Kijkend naar de CE-fabrikanten zelf dan blijkt dat deze social media redelijk links laten liggen. Op dezelfde sites is een Twitter, Facebook of andere social netwerk niet terug te vinden. Nader onderzoek laat zien dat er een lichte mate van activiteit is op Twitter. Hier gaat het met name om webcare en een aantal commerciële acties die worden opgezet. Het is nog mondjesmaat en dan loopt Nederland nog aardig voorop als we het vergelijken met andere landen in Europa. Waarom omarmen de CE-fabrikanten de kracht van online communities niet? Gewoon door blijven adverteren op TV, zenden en zo producten verkopen. Je zou denken dat we ondertussen wel wat geleerd hebben de afgelopen jaren. Het betreft hier natuurlijk stuk voor stuk mega-concerns met corporate communications afdelingen en allerlei afdelingen betrokken zijn bij alle externe communicatie. Een volledig geïntegreerde social media strategie zal nog even op zich laten wachten.

Apple is volledig afwezig op social media

Een zeer interessant fenomeen, de volledige afwezigheid van Apple op social media en op het CES2011 event. Een officieel Apple Twitter account en Facebook Fanpage is er niet, zo ver ik dat kan beoordelen. Reclame maakt Apple beperkt, ondertussen worden hun producten massaal gekocht door de enthousiaste fans en die delen veel van hun ervaringen via: social media. Waarom sluit Apple hier niet op aan? Met de introductie van iPhone4 heeft Apple een behoorlijke uitdaging gehad met ‘antennegate’ en is het bijna fout gegaan. Apple zal het vast volgen maar zelf participeren online zit er niet bij. Apple was zelf niet aanwezig op CES2011. Niet geheel toevallig was er de introductie van de Mac App Store tijdens CES2011. Waarschijnlijk heeft Apple hier trouwens meer aandacht mee getrokken dan de andere CE-fabrikanten.

Sonos een mooi voorbeeld hoe social media kan worden ingezet

Het multi-room music systeem Sonos maakt op slimme wijze gebruik van social media. De community wordt ingezet om producten te verkopen. Het webcare team van Sonos pakt vragen direct op en legt deze voor aan de community, zie voorbeeld op Slideshare. Als je vragen hebt wordt er snel gereageerd. Daarnaast haakt het social media team van Sonos in op je positieve ervaringen. Zowel op Facebook als Twitter weet Sonos de juiste snaar te raken. Ondertussen is Sonos ook geen kleine organisatie meer en heeft het vestigingen in verschillende landen. Laat Sonos een inspiratie zijn voor de andere CE fabrikanten.

Ben heel benieuwd of CE-fabrikanten social media uiteindelijk gaan omarmen? Volgend jaar tijdens CES2012 zullen we weer kijken. Misschien heeft Apple dan ook wel een Facebook Fanpage en Twitter account.

deel graag mijn mening over de impact van social media research, sport, muziek en TV ... van huis uit marktonderzoeker

Categorie
Tags

3 Reacties

    Eric de Vos

    Interessante vraag, er kunnen hele boekwerken worden geschreven over de marketingstrategie van Apple (en hun afwezigheid op CES/social media).

    Ik denk dat een aantal van de grote concerns nog te log zijn om een aantal mensen goed in te zetten op het gebied van social media, aan de andere kant kun je zeggen dat de ontwikkeling al in heel 2010 zou moeten hebben plaatsgevonden, voldoende tijd dus.

    De Sonos case blijf ik altijd een zeer interessante vinden, ook als tevreden klant van hun producten. Ze hebben een prettige, menselijke manier om hun producten onder de aandacht te brengen. Een ‘water cooler product’ zoals ze het zelf noemen; in het Nederlands: je hebt het er over bij het koffieapparaat.


    14 januari 2011 om 10:05
    mennourbanus

    Is er bekend waarom Apple niet actief is op social media? Onderdeel van de marketingstrategie of nog zoekende? In dat opzicht is Apple toch nog wel van de oude garde.

    In Nederland zie je een aantal fabrikanten het aardig oppakken: Samsung Benelux (3.500 followers) en actief, PhilipsNL (bijna 3.000 followers) en HTC_NL (3.500 followers).


    14 januari 2011 om 10:24
    Joyce

    Waarom Apple niet actief is op Social media? Simpel, dat doen hun fans. Waarom zouden ze zich mengen in een strategie waar ze niets van weten? Apple heeft een heel leger aan fans die alle vragen van iedereen beantwoorden en alle problemen oplossen.

    Maar ondanks dat Apple niet actief aan social media doet scoren ze een tweede plek in een onderzoek van Alterian. Alterian kent een score toe aan bedrijven. Deze score is gebaseerd op de reputatie, actualiteitsscore, hoeveel mensen er over praten en of dat positief of negatief is. Ze scoren boven Blackberry, Amazon, Intel, Ikea en noem maar op. Ze hoeven dus zelf eigenlijk niets te doen…dat doen de fans wel. En waarom Apple geen kritiek krijgt? geen idee…toen klanten klaagden over het besturingssysteem Leopard, sloten ze de online forums gewoon af, zonder te reageren. En nog steeds worden ze hierover niet aangevallen.

    Het leger aan fans dat Apple heeft doet het veel beter dan dat ze het zelf ooit zouden kunnen.

    Natuurlijk zou Apple kunnen profiteren van het gebruik van social media, dat staat vast, maar het is ook begrijpelijk waarom ze het niet doen….


    16 maart 2011 om 15:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!