Irritante buzzwords die marketeers en adverteerders moeten proberen te vermijden

18 januari 2011, 05:41

Ja, dit is een lijstje. En raad eens, welk irritant buzzword staat er volgens beslissers in marketing en advertising in de VS met stip op nummer 1? Juistem. Social media. Het is het meest “annoying” en “overused” buzzword van dit moment in de VS, waar The Creative Group (persbericht, via MarketingVox) een nationaal onderzoek deed naar de meest irritante buzzwoorden van dit moment. Synergy, Free, Innovative/innovation, ROI completeren de top 5. Hieronder staan 25 buzzwoorden die je beter niet kunt gebruiken (dat worden kortere gesprekken in de boardroom):

  1. Social media/social networking
  2. Synergy
  3. Free
  4. Innovative/innovation
  5. ROI/return on investment
  6. Extra value/value added
  7. Model(s)
  8. Telemarketing
  9. Social media expert
  10. Resolve
  11. Moving forward
  12. Branding
  13. Multitasking
  14. Going green
  15. Proactive
  16. Think out of the box
  17. Culture change
  18. End of the day
  19. Interactive
  20. 24/7
  21. Integrated/integration
  22. Viral
  23. The big idea
  24. Leverage
  25. Unique

Ok, dit zijn Engelse woorden maar marketeers en adverteerders zijn daar voorzover ik dat inschat in Nederland ook helemaal niet vies van. Er zal dus wel degelijk enige overlap zijn. Belangrijker punt nog om aan te stippen: Waarom vinden marketeers en adverteerders “social media” zo’n irritant buzzword. Komt dat, omdat ze:

  • Er helemaal klaar voor en mee zijn. De strategie staat al lang, de kaarten zijn geschud, ROI bepaald, geld en fans zijn binnengeharkt; waar blijft Web 3.0, liquid internet en the internet of things?
  • Er zero verstand van hebben en het niet leuk vinden om die woorden steeds als onkruid confronterend te zien en horen opkomen. Ze krijgen daar een unheimisch gevoel van en zouden liever hebben dat alles weer bij het oude was, met Kotler en 4 p’s….
  • Weten dat ze er nog mee aan de slag moeten maar het nog steeds niet goed doordacht hebben aangepakt terwijl ze weten dat het zweten wordt voor in de eerste periode weinig opbrengst. Dikke kans dat een opvolger de vruchten gaat plukken.

Tip via @martinkloos.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Gudrun

    goed geschreven stuk! Meer dan zo’n duf lijstje want de afzenders komen in beeld met hun motieven. Dan wordt het ineens heel grappig.


    18 januari 2011 om 06:41
    Jochem

    Die woorden komen vrij vaak voor in titels hier, in het vorige artikel is het zelfs gelukt om de Nr 1 met de Nr 5 te combineren 🙂


    18 januari 2011 om 07:19
    mgvandenbroek

    @ Jochem: Ja, mooi heh. Is toevallig, hoor 😉


    18 januari 2011 om 07:37
    Remco

    Wat mij betreft mogen (vrijwel) alle Engelse termen verbannen worden. Bij sommige termen ontkom je er niet aan maar een Engels woord gebruiken om interessant te klinken en het dan uitspreken zoals JP Balkenende zou doen is toch jammer.


    18 januari 2011 om 07:52
    Natalie

    Ik ben het er mee eens dat deze woorden vaak als buzz word worden gebruikt. Echter, is het niet gebruiken van de woorden voor mij niet de oplossing, maar moet er een betekenis worden gegeven aan deze woorden. Blogs waarin deze woorden voorkomen, roepen mij bij vaak de vraag op: Hoe? Hoe kan ik meer waarde krijgen, hoe kan ik mijn ROI meten. Als we hier naar toe werken, dan is het voor mij geen buzz word meer, maar een woord met een betekenis waar ik iets mee kan 🙂


    18 januari 2011 om 08:01
    Sander

    Grappig dat het artikel hieronder kopt “Social media strategen sturen op ROI”


    18 januari 2011 om 10:34
    Tobias Braam

    Lol @ Remco.

    Mij verbaast deze discussie niet echt. Ik vraag me al tijden af (hoewel ik mij ook zeker aan engels en buzz words schuldig maak in blogd ed) waarom we als marketeers niet meer in de taal van de klant praten. Dus ‘klanten behouden’ ipv ‘loyaliteitsqueeste’ of opzeggen ipv ‘churn’. Dat zou marketing, ook voor onszelf, een stuk duidelijker maken.


    18 januari 2011 om 10:52
    AJ

    I’ll give you some free advice that will resolve all problems: In Social Media and Social Networking it’s all about moving forward. Social Media Experts that are able to think out of the box will add value to any form of branding and in the end of the day they will achieve an unique culture change by ‘going green’. With a big idea you can leverage your ROI and create synergy and integration. A proactive approach will lead to a 24/7 multitasking economy; even a catwalk model can do Telemarketing and create interactive virals. Toch?


    18 januari 2011 om 13:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!