iPad magazines: Een kijkje achter de schermen bij AutoWeek & Viva

21 januari 2011, 07:55

In 2010 zijn de eerste Nederlandse iPad magazines op de markt gekomen o.a.: AutoWeek, Bizz, Vrij Nederland, Elsevier en Viva. Ook internationaal schieten deze magazines als paddenstoelen uit de grond: Wired, ESPN & Project (van Richard Branson). Het gaat hier specifiek om magazines met interactieve mogelijkheden, dus niet een PDF versie van de print editie. Naast de magazine apps zijn er in 2010 een enorme hoeveelheid iPad apps gelanceerd met diverse functionaliteiten. Begin 2011 een goed moment om terug te kijken. In een tweeluik geef ik een verdieping op de iPad magazines. Deel één is in de vorm van een interview met Herman Kienhuis, manager business development van Sanoma Digital en verantwoordelijk voor het mobile en tablet app ontwikkelprogramma van Sanoma. In het tweede artikel zullen gebruikers van iPad magazines aan het woord komen.

Ontwikkeling van AutoWeek en Viva tot iPad magazines

In de keuze om AutoWeek en Viva als iPad magazine apps te ontwikkelen geeft Kienhuis aan dat is gekeken naar: passende doelgroepen, sterke merken en uitgaven die online al succesvol waren. Per titel is een iPad projectteam opgezet, waarbij krachten werden gebundeld vanuit Sanoma Uitgevers en Sanoma Digital. De uitgave wordt zoveel mogelijk in-house opgezet en uitgewerkt. De print versies worden in ‘indesign’ opgemaakt, met de juiste plug-ins is hier op redelijk efficiënte wijze een doorvertaling te maken naar de iPad versie. De iPad versie wordt besproken in de redactievergaderingen. Daarbinnen wordt beslist welke content extra of speciaal wordt gemaakt voor de iPad editie. Er wordt dus ook iPad only content geproduceerd. Voor AutoWeek werd er al zeer veel met video gewerkt op de website en was de capaciteit in-house aanwezig om dit te produceren. Bij Viva was dit minder het geval maar kon dit relatief eenvoudig worden toegevoegd.

Video, database integratie en interactiviteit toevoegen aan iPad magazine

Herman Kienhuis: “De nieuwe interactieve mogelijkheden die de iPad biedt, zijn leidend geweest in het ontwikkelen van onze iPad Magazines. Er waren in de opstartfase van het project geen referenties, de iPad was immers nog niet op de markt. De insteek bij de ontwikkeling was de nieuwe mogelijkheden binnen het medium zoveel mogelijk uit te nutten en het specifiek maken. Een drietal elementen waren daarbij zeer belangrijk:

  • Video-content: een iPad app is hier het ideale medium voor, dit kan volledig embedded plaatsvinden;

  • Forum en database integratie: bij de Viva iPad app presenteren we het succesvolle Viva forum. Bij AutoWeek is de database met autospecificaties (Carbase) onderdeel van de app;

  • Interactieve elementen: 360 foto’s, slideshows, animaties en spelletjes.

Om beeld te krijgen van de mogelijkheden op de iPad en invulling van Sanoma bekijk dan de NU.nl demo, Autoweek demo en de Viva introductie

Eerste opzet magazines al gemaakt voor iPad release

Op dit moment heeft Sanoma Digital iPad magazines uitgebracht voor AutoWeek & Viva, daarnaast ook de iPad versie voor NU.nl en Gamer.nl en een fotojaarboek van Panorama. Sanoma startte al voor de lancering van de iPad (april 2010) met het nadenken en ontwikkelen van apps diensten voor de iPad. Bovenaan de lijst stond de NU App (in juli 2010 gelanceerd), op dat moment werd er ook al gewerkt aan andere uitgaven van Sanoma voor de iPad. Voor de zomer 2010 zijn projectteams opgestart voor Autoweek en Viva om iPad magazines te ontwikkelen.

Nieuwe dimensies in het ontwerpen van een uitgave

Er wordt binnen het team ook gewerkt met interaction designers, een nieuwe vaardigheid die bij deze uitgave natuurlijk is gewenst. Bij het presenteren van de iPad content komt een nieuwe dimensie naar boven. Tijdschrift vormgevers zijn gewend op te ontwerpen voor het ‘oog’, bij de iPad komt naast het oog ook de ‘vinger’ als dimensie erbij. Op welke manier kan ik de content, via het touchscreen, het best tot mij nemen en ervaren. Voor de usability van de app is een extern ontwerpbureau ingehuurd om de teams te ondersteunen. De vormgeving van de in-app magazine edities wordt geheel door eigen mensen gedaan. Zoals eerder genoemd was er in de eerste fase geen referentie. Bij de ontwikkeling van de NU app is hier al veel geleerd en deze ervaringen zijn weer meegenomen in de uitwerking van AutoWeek en Viva magazines. Bijvoorbeeld horizontaal en verticaal navigeren, interactieve advertenties en de navigatiebalk onderaan het magazine.

Digitaal lezen, direct inzicht in leesgedrag

Het gebruik van deze digitale uitgaven heeft als voordeel dat het leesgedrag zeer goed is te monitoren. Sanoma heeft zelf inzicht in het gebruik van de magazines. Via Google Analytics wordt alles wat online wordt ingelezen gemonitord en geanalyseerd. Vanuit de iPad applicatie kunnen ook gebruiksgegevens worden uitgelezen. Inzichten als hoe vaak wordt het magazine bekeken? Hoe lang wordt deze gelezen? Welke artikelen leest men? Zijn direct inzichtelijk en kunnen op termijn leiden tot het optimaliseren van de presentatie en de content van de magazines. Op dit moment wordt dat nog beperkt in kaart gebracht en toegepast.

Geld verdienen met iPad uitgaven

De afgelopen weken is er veel aandacht geweest over de dalende verkopen van de iPad magazines als Wired and Vanity Fair. Kienhuis:

“Ik kan me niet vinden in deze cijfers, zie ook eerdere berichtgeving in Adformatie hierover. Wij zien een duidelijke toegevoegde waarde van tablets en mobiele apps en blijven hier dan ook in investeren.”

De Autoweek App is 30.000 keer gedownload, de Viva app heeft sinds begin december 15.000 downloads. Deze bladen hebben een gemiddelde oplage van respectievelijk 120.000 en 135.000 exemplaren. Iedereen ontvangt een eerste exemplaar van het iPad magazine kosteloos. Autoweek op iPad verschijnt wekelijks, de Viva iPad editie verschijnt elke 2 weken. Voor vervolgedities zijn de kosten per exemplaar voor Autoweek en Viva beide € 2,39, vergelijkbaar met de printversies. Naast inkomsten uit betaalde edities zijn er ook inkomsten uit advertenties, vergelijkbaar met de tijdschriften.

iPad Apps en magazines van de toekomst

Waar gaat het naar toe met de iPad magazines? Kienhuis trekt het breder, kijkend naar apps voor tablet devices:

“Over het algemeen verwachten we een simpelere presentatie van de content en sterke integratie met al bestaande content op bijvoorbeeld websites. Wij staan nu pas aan het begin van de ontwikkeling en volgen op de voet hoe het verder allemaal vorm zal krijgen. Op dit moment ontstaan er al nieuwe advertentievormen op iPad (zie AutoWeek race games). De presentatie van content is al sterk veranderd, zoals de 360 graden foto’s (bijv. in een Porsche zitten) en het uitstippelen van routes op je iPad. We gaan het komend jaar voor verschillende merken kijken hoe deze ook op de iPad gepubliceerd kunnnen worden. Dit kan een verrijkt magazine zijn, maar kan ook geheel andere vormen aannemen.”

In mijn volgende blog een verslag van interviews met gebruikers van iPad magazines. Wie mee wil doen aan het onderzoek laat het mij weten via de mail! Benieuwd naar jullie reacties!!

deel graag mijn mening over de impact van social media research, sport, muziek en TV ... van huis uit marktonderzoeker

Categorie
Tags

4 Reacties

    Bunny

    you deserve to know the truth! 9/11 was an inside job please do the morally correct thing and spread the truh&t#8230; the war on terror is a big lie and millions of innocent people are dieing for nothing


    26 april 2016 om 00:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!