Eindhovense metamorfose: Van de gekste naar de slimste

22 januari 2011, 12:21

Vroeg in de ochtend op 26 september 2007 dringt Outlook zich op: “Request from NYC thinktank”. Een forward van mijn collega Wim Renders, een van de kartrekkers van Brainport Development en grondlegger van Kenniswijk; “Hier moeten we eens naar kijken.” De criteria zijn helder: laat zien dat je een “intelligent community” bent aan de hand van lopende initiatieven, succesverhalen, maar ook harde cijfers. Het idee van het Intelligent Community Forum (ICF) is net zo simpel: de economie anno nu is een “Broadband Economy” en de ontwikkeling draait op open innovatie. Internet verandert onze manier van communiceren, onze manier van werken, en waarschijnlijk ook ons leven. De vraag is alleen: wordt je een early adaptor of een late majority?

Na het experiment in 2007, proberen we het in 2008 opnieuw. Nu niet meer met Brabantse bescheidenheid, maar gewoon laten zien wat er eigenlijk allemaal gebeurt. Het werpt zijn vruchten af, in september 2008 krijgen we bezoek van Robert Bell, een van de founding fathers van het ICF. In een gehuurde 207 rijden we hem rond in de regio: het glasvezel netwerk in Nuenen, de High Tech Campus, en interviewen we inwoners, kenniswerkers en ambtenaren. Hij is onder de indruk.

Twee jaar op een rij wordt Brainport genomineerd tot “one of the 7 most intelligent communities in the world.” In het voorjaar van 2010 reist een delegatie voor de tweede keer af naar New York: op 21 mei twittert Wim Renders “we zitten links van het podium, is dit een slecht teken?” Het voorgevoel kwam uit, wederom geen prijs: “Suwon heeft de titel binnen gesleept. Onze felicitaties voor hen.”

Bijna een jaar later, op donderdag 20 januari 2011, hoor ik op de ochtendradio het nieuws: “Eindhoven de Slimste ter wereld.” Opnieuw een nominatie, alleen nu inclusief mediahype. RTL en NOS nemen het bericht over en de inwoners van Eindhoven voelen zich ineens niet meer gek, maar slim. Gelukkig: Nederland weet het al, nu New York nog.

Met dank aan Koen Demouge voor de woordspeling.

Jan Spruijt
- bij -

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!