SEO (quick) wins voor affiliates

24 januari 2011, 08:54

Ook door affiliates wordt zoekmachine optimalisatie veelvuldig toegepast, zodat de websites van publishers beter gevonden worden en de adverteerder uiteindelijk mee profiteert. Omdat vaak het grootste gedeelte van het bezoek op een affiliatesite afkomstig is vanuit een zoekmachine is de mate van afhankelijkheid groot. Door een aantal quick wins door te voeren kun je er als affiliate voor zorgen dat er nog meer bezoek vanuit de zoekmachines op je website komen. Bedenk wél dat een affiliatesite een tussenlanding is tussen zoekopdracht en adverteerder. De grootste uitdaging ligt er om hiertussen toegevoegde waarde te bieden. Kun je dit niet in de ogen van Google? Dan zal zij dit genadeloos afstraffen, met een penalty, en de bezoeker direct doorsturen naar de adverteerder.

In deze blogpost zullen een aantal SEO quick wins worden opgesomd die (snel) geïmplementeerd kunnen worden maar die nog niet bij elke website prioriteit hebben gekregen. Dus hierbij, verbeterpunten die vaak opvallen op affiliatesites en die prima nog even op een middag kunnen worden doorgevoerd!

Content

  • Qua unieke content is niet alleen de body text belangrijk, minstens zo belangrijk is de uniekheid van de title tag. Een website kan ook slachtoffer worden van een duplicate content filter wanneer de titel niet uniek is. Plaats de unieke keywords per pagina voorin de titel, en de merknaam van de website achteraan. Weten welke titels Google heeft geïndexeerd? Zoek op “site:website.nl”.
  • Veel affiliates maken gebruik van datafeeds, dit zijn bestanden waarin het gehele of gedeeltelijke aanbod van een webwinkel is opgenomen. Hiermee zijn datafeeds een mooi startpunt om een goede affiliatesite te bouwen. Maar zie het bouwen van een datafeedwebsite niet als doel. Verrijk de datafeed met vergelijkopties die niet worden meegeleverd zoals kleur, maten, materialen en alles wat van toepassing is op het product. Omschrijvingen kunnen worden aangevuld met eigen content, reviews, video’s, foto’s, blogartikelen of tools. Meer weten over dit onderwerp? Bij M4N binnenkort een Workshop Datafeeds & SEO.
  • Bedenk wat jouw website voor meerwaarde biedt en communiceer de voordelen naar de bezoeker.
  • Houd in de gaten welke nieuwe producten adverteerders gaan lanceren en bouw een pagina op vóór de productlancering. Zo kun je vast wat inkomende links regelen en leeftijd opbouwen. Een niet SEO tip: bouw vast een mailbestand op met geïnteresseerden en mail ze zodra het product is gelanceerd.
  • Zorg dat content up-to-date blijft door af en toe oude, maar goed scorende, pagina’s door te lopen en aan te passen indien nodig (Lees ook: Stappenplan SEO tekst optimalisatie: Sweating your assets).
  • Maak gebruik van geoptimaliseerde linktekst in je breadcrumbs waarmee je een omschrijving aan zoekmachines geeft van de achterliggende pagina. Ook toepasbaar op links naar gerelateerde producten op productpagina’s.
  • Zie productpagina’s als een complete samenvatting van een product. Hier hoort natuurlijk de productomschrijving en een lijstje aanbieders en hun prijzen thuis maar met deze pagina kun je nog veel meer (zie ook: kopje datafeeds).
  • Plaats de meest competitieve zoektermen altijd zo hoog mogelijk in je sitestructuur en zet hier vervolgens veel gerelateerde pagina’s onder. Hoe dieper in de sitestructuur, hoe meer long-tail de keywords.
  • Implementeer sitesearch op je website en meet de resultaten. Op deze manier krijg je een geweldig inzicht in wat bezoekers nog missen, of niet goed kunnen vinden, binnen de website. Neem dit mee in de contentstrategie.
  • Om objectiviteit uit te stralen is het belangrijk ook aanbieders op te nemen die niet gekoppeld zijn aan een affiliateprogramma. Af en toe een link plaatsen naar een andere website kan geen kwaad, integendeel.

Linkbuilding

  • Laat je website liever niet in allerlei “handige” buitenlandse directories met artikelen plaatsen. Deze worden misbruikt door spammers en Google weet dit. Ook gekochte links en linkruil is not done. Steek liever een beetje extra tijd in een aantal goede links.
  • Besteed regelmatig een half uurtje aan “socializen” met webmasters in dezelfde branche, dit kan van pas komen bij het linkbuilden. Bezoek relevante beurzen, reageer op blogs uit de branche en zoek contact via Twitter. Zie het als een soort vriendjespolitiek.
  • Vermijd het veelvuldig linken tussen eigen affiliatesites, dit komt al snel over als spam.
  • Non-keyword links zijn ook erg belangrijk zijn. Dus links met enkel je URL of merknaam dragen ook bij aan een natuurlijk linkprofiel.

Techniek

  • Een snelle website is van belang om de crawl rate op peil te houden, gebruik webpagetest.org om de snelheid van je site te testen en verbeteren.
  • Geef affiliatelinks en andere betaalde links altijd een nofollow mee. Plaats eventueel een extra redirect tussen de affiliatewebsite en de affiliatelink. Wanneer alle affiliatelinks in dezelfde folder worden geplaatst kan de gehele folder in de robots.txt op noindex worden gezet.
  • Zorg voor een juiste verhouding tussen code en content. Doe eventueel een check in de SEO-Browser om te kijken of zoekmachines de content kunnen lezen, en of pagina’s zijn voorzien van content.
  • Zorg ervoor dat je website de juiste statuscodes geeft. Geef een 404 als een pagina niet bestaat, en redirect deze dus niet naar een pagina die een statuscode 200 geeft. Test je site ook goed op het teruggeven van de juiste statuscodes, hiervoor kun je bijvoorbeeld de Firefox plugin httpfox gebruiken.
  • De rel=”canonical” tag dient met uiterste zorg te worden toegepast maar kan een uitkomst zijn bij interne duplicate content problemen.
  • Een check voor de zekerheid of er consistent wordt gekozen voor www.domeinnaam.nl of domeinnaam.nl. Plaats een redirect naar de variant met de meeste inkomende links indien nog niet van toepassing.

Bekijk als aanvulling ook de sheets van de presentaties “ROI driven strategies” door Joris Toonders en “SEO voor affiliates” door Roy Huiskes.

Disclaimer

Niet alle tips zijn voor iedere websites even “quick” te implementeren. Ook is dit geen volledig overzicht van alle SEO aspecten, maar dit zijn wel punten die bij affiliates vaak verbeterd kunnen worden. Aanvullingen? Graag!

Marjolein van der Kolk
Senior Marketing Manager bij M4N

Categorie
Tags

3 Reacties

    Roy Huiskes

    Goede tips! Fijn om te zien dat ook vanuit de netwerken gestuurd word op meer waarde toevoegenen niet alleen maar het platte model kopieren en uitrollen over 25 verschillenden domeinen.


    25 januari 2011 om 06:49
    Bram van der Veer

    Handige tips die iedere affiliate zou moeten toepassen. Het is tegenwoordig erg belangrijk om als affiliate toegevoegde waarde te bieden, in wat voor opzicht dan ook.

    Nog even een toevoeging bij het punt “Plaats een redirect naar de variant met de meeste inkomende links indien nog niet van toepassing.” Dit kan door middel van een 301 redirect in een .htaccess bestand gedaan worden (Zie Google voor meer info ;)).


    25 januari 2011 om 11:38
    marjoleinvdkolk

    Roy, absoluut. Het biedt voor alle partijen, zowel affiliate, als netwerk als adverteerder een stabielere basis. Daar werken we graag aan mee.

    Bram, uitstekende aanvulling. Precies zoals ik het in gedachten had ;).


    26 januari 2011 om 10:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!