ING wint onderzoek naar online sparen voor vierde keer op rij

31 januari 2011, 06:31

Nederlandse consumenten zijn ontevreden over hun spaarrente, als ze al weten hoe hoog die is. Met de huidige rentetarieven is het inderdaad vrijwel onmogelijk geworden om de inflatie en de fiscus de baas te blijven. Reden genoeg om je goed te oriënteren op een spaarrekening. WUA! vroeg haar respondenten voor de vierde keer om dit te doen, en voor de vierde keer eindigde ING bovenaan de ranglijst. De respondenten gaven 188 beoordelingen over 39 verschillende websites.

De 12 best presterende websites volgens de Web Performance Scan

ING

ING verbetert zich op alle door WUA! onderzochte thema’s. De website behaalt daardoor de hoogste Web Performance Score in vier metingen. De helft van de respondenten noemt ING voorafgaand aan de online oriëntatie als aanbieder van spaarrekeningen. De bank beschikt daarmee over de hoogste spontane naamsbekendheid van de branche, gevolgd door ABN AMRO en de Rabobank. Na de eerste indruk besluit maar liefst 96% van de bezoekers om op ING.nl door te klikken. Vervolgens wordt vooral op imago en vertrouwen hoog gescoord. 15% van de respondenten kiest voor een spaarrekening bij ING.

ING beschikt over de hoogste spontane naamsbekendheid

SNS Bank en ABN AMRO

SNS Bank overtuigt zelfs 20% van de respondenten, maar krijgt gemiddeld lagere waarderingen voor de website. De eindscore van SNSBank.nl valt daardoor iets lager uit dan die van ING.nl. De website van SNS Bank scoort het best op eerste indruk en informatiewaarde. De gebruiksvriendelijkheid en vormgeving zijn volgens de respondenten voor verbetering vatbaar.

ABN AMRO stijgt met een Web Performance Score van 6,5 naar de derde plaats in de ranglijst. 57,5% van de respondenten weet de website te vinden. ABNAMRO.nl toont verbetering op de meeste onderdelen die WUA! onderzoekt. Vooral op imago en vertrouwen wordt goed gepresteerd. ABN AMRO weet 15% van de respondenten te overtuigen.

AEGON

Een eervolle vermelding is er voor AEGON, dat op de achtste plaats in de ranglijst staat. AEGON.nl toont potentie met eerste plaatsen op de thema’s Web Imago, Kwaliteit, Gebruiksvriendelijkheid en Vormgeving. Vanwege een relatief slechte vindbaarheid slaagt de website er echter niet in om genoeg respondenten te overtuigen. Een hoge eindklassering blijft daarom momenteel buiten bereik.

Bekijk hierboven een korte compilatie van de groepsdiscussie, die een uur duurde

Onderzoeksopzet

WUA! nodigde veertig respondenten uit, tussen de 20 en 48 jaar oud. Alle respondenten zijn ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. WUA! gaf ze de opdracht op zoek te gaan naar een spaarrekening. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Over de gevonden websites vulden ze uitgebreide vragenlijsten in. De respondenten kozen aan het eind van de twee uur durende oriëntatie een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht.

Conclusie

Na de vierde overwinning voor ING in evenveel metingen, kan alleen maar van een heersende positie gesproken worden. Maar hoewel ING ditmaal de hoogste Web Performance Score tot nu toe laat noteren, is het verschil met de nummer twee erg klein. SNS Bank weet zelfs meer respondenten te overtuigen dan de winnaar van het onderzoek. ING heeft een betere naamsbekendheid en een hoger gewaardeerde website, maar SNS Bank weet met een hogere rente toch veel respondenten voor zich te winnen. Aan SNS Bank dus de taak om de website en het imago aan te pakken, terwijl ING zal moeten overwegen de spaarrente te verhogen.

Onderzoeksgegevens

  • Onderzoek: januari 2011
  • Case: ‘U heeft een bedrag van €17.000,- gespaard en wil hiervoor een passende spaarrekening openen. Ga op het internet op zoek naar een aanbieder die dit kan realiseren.’
  • Aantal respondenten: 40
  • Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek
  • Leeftijd: tussen de 20 en 48 jaar oud
  • Verdeling geslacht: 47,5% man, 52,5% vrouw
  • Plaats onderzoek: Amsterdam
  • Herkomst respondenten: Amsterdam en omstreken
  • Opleiding: MBO+
  • Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet
  • Duur DVD panel discussie: 2 keer 1 uur
  • Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
  • Pagina’s rapportage: 250+
  • Volgende meting: juli 2011

Henk Kroezen heeft samen met zijn broer Klaas het bedrijf WUA! Web Performance opgericht. WUA! staat voluit voor Web Usability Advice. WUA! geeft bedrijven inzicht in hun prestaties op het internet. Wat WUA! doet is het volgende: voor ieder onderzoek worden groepen mensen uitgenodigd om zich online te oriënteren op een product met behulp van een case. Het onderzoek vindt plaats in een gecontroleerde testomgeving binnen de locatie op de Herengracht. WUA! volgt precies wat de deelnemers doen en stelt continu vragen tijdens het oriëntatieproces. Daarmee worden zaken inzichtelijk zoals: welke aanbieders worden in welke volgorde gevonden? Waar klikt men door en waar haakt men af? En waarom? Wie wordt gezien als de meest betrouwbare aanbieder? Wie wordt gezien als de aanbieder met de beste prijs/kwaliteit verhouding? Wie wordt gezien als het meest sympathiek? Of als de grootste aanbieder? Welke site is het meest aansprekend? Voor welke aanbieders heeft men een voorkeur om bij te kopen? En bij wie wordt uiteindelijk het meest gekocht / afgesloten? Wie is de grootste, de beste, oftewel de heerser op het web?

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!