KPN Network Challenge #tnwc: Social facts & figures

10 februari 2011, 07:09

Hoe activeer je de introductie van de iPhone 4 van KPN? Het telecombedrijf wilde graag een creatief concept rondom de lancering eind vorig jaar. PR-bureau Winkelman & Van Hessen tekende voor de public relations rondom de lancering, Energize werd er door KPN bij gevraagd om na te denken over een ludiek concept. Uiteindelijk kwamen ze op de proppen met The Network Challenge (#tnwc): een wereldwijde race tussen persoonlijke netwerken waarin de kwaliteit (snelheid, betrouwbaarheid en bereik) van het netwerk bepalend is voor winst of verlies. Hieronder ongeveer alles, inclusief de social facts & figures in een analyse:

Achtergrond

Zo’n 4 weken voor de introductie van de iPhone bij KPN werd Energize door KPN gevraagd om het PR bureau van KPN – Winkelman & Van Hessen – te ondersteunen bij het ontwikkelen van een creatief idee rond de introductie. Tijdens een van de eerste sessies met Winkelman & Van Hessen werd besloten dat alleen PR geen recht zou doen aan deze introductie; een (online) activatiecampagne was nodig om de salesboodschap van KPN te laden.

Die salesboodschap van KPN is/was: Zo’n iPhone verdient toch een topnetwerk. Deze boodschap werd omgedraaid om hem actief te maken: Zo’n topnetwerk verdient toch een iPhone. Deze strategische invulling is vervolgens gekoppeld aan de kernwaarden van een mobiel en sociaal netwerk: snelheid, betrouwbaarheid, bereik en capaciteit. Het idee voor The Network Challenge was geboren. Niet alleen vanuit de ‘functionele’ attributen, maar op een manier die raakt aan de basisfunctie van een mobiele telefoon: persoonlijk contact.

Naast de strategische gedachte en de conceptuele invulling tekende Energize verder voor de creatieve invulling van de complete campagne. Dit bevatte het bouwen van traffic, de website, het onderhoud van website en sociale omgevingen als Twitter, Hyves en Facebook tot aan de creatieve invulling van de challenges. Voor de productie van de website en de backend is Code d’Azur ingeschakeld. Daarnaast is Social Inc ook aangehaakt voor de monitoring op sociaal gebied.

Concept

De kwaliteit van een netwerk weet je pas op het moment dat je het activeert. Door samen met je netwerk mee te doen aan The Network Challenge konden deelnemers de strijd aan gaan met andere netwerken om te kijken wie er nu écht een topnetwerk had. Alle challenges zijn zo opgebouwd dat die onmogelijk als individu op te lossen zijn, je had je netwerk dus wel nodig. Iedere challenge kende een begin- en een eindtijd. Degene met het beste netwerk won 50 iPhones om weg te geven aan de personen met de meeste toegevoegde waarde binnen zijn of haar netwerk. De uitdagingen van The Network Challenge gaan over snelheid, betrouwbaarheid, bereik en capaciteit. Juist. Dat zijn niet helemaal toevallig ook de eigenschappen van een mobiel netwerk waar KPN veel aandacht aan besteedt. Per challenge waren er ook prijzen te winnen als 50x een iPhone sleeve, 50x 20 euro iTunes tegoed en 3 AR quadricopters.

Challenges: Voorbeelden

Dat klinkt misschien allemaal nog wat vaag, maar eigenlijk was de actie heel praktisch van aard. Om het heel concreet te maken hieronder een paar voorbeelden van vier challenges die deelnemers (uiteindelijk hebben 1000 mensen meegedaan aan de challenges) voor hun kiezen kregen.

1 Snelheid

Deelnemers kregen 7 foto’s voorgeschoteld van (elementen van) verschillende steden in Nederland. Deze moesten zo snel mogelijk geraden worden.

2 Betrouwbaarheid

De opdracht: Zorg ervoor dat 14 unieke 06 nummers op een vooraf aangegeven tijd naar TNWC sms’en.

3 Bereik

Fotografeer zoveel mogelijk wereldwonderen met een krant van de betreffende dag en je netwerknaam (de winnaar heeft alle 7 vooraf opgegeven wereldwonderen weten te fotograferen

4 Snelheid

Laat zoveel mogelijk mensen inchecken op de door TNWC aangegeven 4square locaties. Foto en #netwerknaam moeten worden toegevoegd. 1 uur de tijd.

Videotips

Om de deelnemers te helpen hebben Mister Network en Mister Challenge steeds filmpjes op YouTube gezet met tips & tricks om door de challenges heen te komen. Het zijn hele korte filmpjes, van ongeveer 15 seconden, hieronder staat een van de voorbeelden (in totaal zijn het er zes, zie het YouTube Kanaal).

Inzet en effect van social media

Bij bekendmaking van de opdrachten van challenge 1 en 2 werd The Network Challenge trending topic op Twitter. De opdracht van challenge 3 was het bereik van je netwerk te tonen door 7 wereldwonderen te fotograferen met een actuele krant en de naam van je netwerk op de foto. Een persoon is het gelukt alle 7 wereldwonderen op de foto te krijgen, en scoorde het maximaal aantal punten. Deelnemers riepen de wereld op te helpen via de sites als www.waarbenjij.nu en Lonely Planet en er gingen zelfs hulpvragen uit via Twitter richting Paris Hilton. Van alle social media wordt Twitter het meest ingezet in de challenges, gevolgd door Facebook. Zie hier het Twitterkanaal van TNWC en hier de Facebook pagina.

#TNWC Social Stats

Winnaar

Patrick van Sevenbergen won met zijn netwerk “Iphone4winnen”. Van Sevenbergen: “Vier weken lang heb ik voor de Challenge geleefd, ik heb mijn netwerk stuk gestalked. Of ik straks nog vrienden heb en een vriendin weet ik niet, ik hoop het goed met ze te maken door deze vette prijs met ze te delen.”

Conclusie

Alles begint bij een goed idee dat aansluit bij de kernwaarden van het bedrijf en de boodschap. Dat is volgens mij een mooie les uit deze campagne die volgens mij tot op heel veel punten volledig strategisch is doorgevoerd. Het idee van een wedstrijd is niet nieuw, het inzetten van je netwerk via social media om 50 iPhones te winnen met een global tintje eraan is dat volgens mij wel. Ik ben benieuwd wat jullie van het concept en de uitwerking vinden. Is dit SpinAwards materiaal? 🙂

Bron: KPN. Met dank aan het geduld van Sjoerd Goderie (@sjoerd) van Energize.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Maurice Maas

    Toevallig is deze week alweer de 4e editie van de FD Carreer Challenge gestart (eerste editie in 2008). Draait ook om het inzetten van je netwerk via social media, om een MBA opleiding te winnen. Destijds sprak LinkedIn zelfs over de eerste marketing partnership wereldwijd. Ik ken de uitwerking van deze campagne nog niet, maar het concept is niet origineel lijkt me.


    10 februari 2011 om 08:29
    Oli4b

    Maar hoeveel actieve deelnemers waren er? volgens mij alleen die top drie die op de slide stonden, de rest is snel afgehaakt volgens mij. Leuk dat zij nog zoveel mensen in hun netwerk voor hen hebben kunnen laten rennen, maar echt mega kan ik het niet noemen. Zoals de winnaar ook zei heeft hij een maand voor de contest geleefd, de meeste mensen moeten gewoon werken.


    10 februari 2011 om 10:25
    mgvandenbroek

    @ Maurice Maas: De FD career challenge. Het winnen van een MBA klinkt een stuk minder sexy dan 50 iPhones voor je vrienden. Ik ken het niet, heb ook het idee dat het minder marketing/digital/social is dan bovenstaand?! En dat dit nog wel verder gaat. Echt vanuit een merkgedachte; dat vind ik er mooi aan.

    @oli4b: Als ik het goed heb opgeschreven 1000.


    10 februari 2011 om 11:04
    Mathijs

    Op de finaledag in de Bitterzoet waren er iets van 40 tot 50 ’teams’ aanwezig en dit waren volgens de organisatie de ‘besten’ van de deelnemers. Ik was er ook en het was iig een gezellig dag. Mijn eigen inschatting als deelnemer was dat er zo’n 100 tot 150 teams echt fanatiek mee hebben gespeeld.

    Algehele indruk over de wedstrijd is inderdaad positief met wat kanttekeningen over de technische uitvoering. Het bereik lijkt enorm maar het is maar net hoe je dat definieert, als ik twitter zijn er inderdaad zo’n 80 followers die dat lezen maar in hoeverre er dan wat mee wordt gedaan.. ik weet het niet.


    10 februari 2011 om 15:24
    Yoeran

    Ik heb de volledige campagne meegedaan aan alle vier de challenges en was ook van de partij bij de eindslag in Bitterzoet. De opdrachten waren tof om mee te doen en mijn netwerk vond het ook erg vet om aan de slag te gaan, maar daar houd het ook wel een beetje op. Naast dat het logo van KPN aanwezig was mistte ik wel de koppeling met merk, ze hadden me bijvoorbeeld makkelijk een nieuwe iPhone 4 met abbo aan kunnen smeren aan het eind (ik had zeker weten gehapt), maar zulke kansen bleven helaas onbenut.

    Oh gebruik alsjeblieft geen Flash als je voor een iPhone publiek aan de slag gaat; context, context, context. Ik had het graag ook via m’n iPhone of iPad willen volgen, maar was genoodzaakt om altijd m’n laptop bij de hand te hebben.


    10 februari 2011 om 17:27
    Anita Hope

    Hallo allemaal, ik ben super opgewonden vandaag. Ik zag reacties van mensen die al een lening hadden gekregen van Sabinhelps@gmail.com en toen besloot ik me aan te melden op basis van hun aanbevelingen. Een paar uur geleden bevestigde ik in totaal 10.000 euro die ik van mijn eigen bankrekening had gevraagd. Dit is echt geweldig nieuws, en ik raad iedereen die een echte lening nodig heeft aan om een aanvraag in te dienen via e-mail: sabinhelps@gmail.com of whatsapp haar op +79267494861


    23 september 2020 om 02:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!