5 gouden tips voor meer interactie met je Facebook fans
Het epicentrum van het Facebook ecosysteem is voor iedereen zijn of haar persoonlijke nieuwsoverzicht (newsfeed). Iedere keer als je inlogt is dat de eerste pagina die je ziet, met de belangrijkste updates van je vrienden en fanpagina’s die je leuk vindt. Wat lang niet iedereen zich realiseert is dat het nieuwsoverzicht lang niet alle updates laat zien. Standaard staat Facebook zo ingesteld dat het alleen het ‘belangrijkste nieuws’ laat zien en een groot deel van de gebruikers gebruikt nooit de andere optie: ‘meest recente nieuws’. Hierdoor worden veel updates van fanpagina’s helemaal niet gezien door haar fans. Om hier verandering in te brengen zul je aandacht moeten schenken aan het verhogen van je EdgeRank. De volgende vijf tips zullen je hierbij helpen.
Facebook EdgeRank: wat is het?
EdgeRank is een algoritme waarmee Facebook bepaalt of een update aangemerkt wordt als belangrijk nieuws of niet. De reden dat Facebook een filter heeft ingebouwd zodat je alleen een selectief aantal updates ziet, is dat je anders overspoeld wordt door het grote aantal updates van al je vrienden. Dit zal de gebruikerservaring en de doorgebrachte tijd op Facebook niet ten goede komen. Iets wat Facebook probeert te voorkomen door het gebruik van EdgeRank.
Met de toekenning van een EdgeRank score aan iedere update probeert Facebook per gebruiker het meest relevante nieuwsoverzicht samen te stellen. Alleen de updates met de hoogste EdgeRank worden vertoond als belangrijkste nieuws. Iedere update die in het nieuwsoverzicht kan verschijnen wordt gedefinieerd als een object. Iedere mogelijke interactie (opmerking, like, tag) met een object wordt gedefinieerd als een edge. De berekening van EdgeRank per object gebeurt door het toekennen van scores aan drie componenten.
1. Affiniteit tussen de ontvanger en zender. Dit wordt o.a. berekend door het aantal overlappende vrienden, het aantal keren dat ze op elkaars berichten reageren en liken en het bekijken van elkaars profiel. Door het berekenen van een affinitieitsscore tussen de ontvanger en zender zul je eerder een update te zien krijgen van een vriend uit dezelfde vriendengroep waarmee je veel contact hebt via Facebook, dan van een vakantievriend die je ooit hebt toegevoegd maar nu al jaren niet meer hebt gesproken.
2. Weging van de verschillende edges. Een reactie onder een bericht wordt bijvoorbeeld zwaarder gewogen dan een like. Ook het bekijken van iemands profiel wordt hierin meegenomen.
3. Tijd. Klinkt logisch en dat is het ook. Hoe ouder een edge, hoe lager de score op dit component is. Hierdoor zul je maar weinig objecten van een paar dagen oud in het belangrijkste nieuwsoverzicht tegenkomen.
In onderstaande video van Krulig Analytics geven ze een duidelijke uitleg van EdgeRank en voorbeelden hoe deze berekend wordt.
Hoe verhoog je de EdgeRank?
Om überhaupt opgemerkt te worden door je fans zul je aandacht moeten besteden aan het verhogen van de EdgeRank. Een lagere EdgeRank heeft namelijk als gevolg dat veel van je fans jouw updates helemaal niet zien, waardoor ze jouw content niet kunnen delen, liken of er op reageren. Wanneer een fan via Facebook interactie met je heeft, zien zijn of haar vrienden dat ook in het nieuwsoverzicht, waardoor je het bereik enorm vergroot. Dit is van groot belang en de volgende vijf tips zullen je daarbij helpen.
# 1 Produceer interessante content
De beste manier om de EdgeRank te verhogen is content te creëren waar mensen op reageren, in de vorm van een reactie of een like. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar het begint met je in te leven in de doelgroep. Wat zijn hun interesses? Wat vinden zij leuk? Probeer daar vervolgens op in te spelen. Je Facebook pagina is geen online reclamefolder dus praat niet alleen over jezelf. Praat met en niet tegen je fans. Vraag je fans om hun mening, deel interessant nieuws en links of geef ze tips hoe ze jouw producten het beste kunnen gebruiken. Kort gezegd: probeer toegevoegde waarde te leveren aan je fans. Vervolgens analyseer je wat wel en niet werkt: welk soort update krijgt het meeste commentaar en likes. Hou dit bij en analyseer dit: Dit kun je doen door gebruik te maken van Facebook Insights, Socialbakers of een tool zoals export.ly (aanrader) en met deze tool kun je de EdgeRank van de verschillende updates analyseren. Vind uit wat het beste werkt en stem je content strategie hier op af. Vergeet ook niet deze tips voor een goede Facebook content strategie.
#2 Synchroniseer niks!
Het is vrij eenvoudig om je RSS feed of je Twitter account te synchroniseren met je Facebook pagina. Hierdoor verschijnen je nieuwe blogposts of tweets ook op je Facebook pagina. Lekker makkelijk maar het zorgt er ook voor dat je Facebook updates slechts een paar regels tekst met een link bevatten in het geval van RSS synchronisatie. In het geval van Twitter-synchronisatie zien je fans korte teksten vol met hashtags die soms ook nog gericht zijn aan een specifiek Twitter account, waardoor je maar een deel van een conversatie ziet. In beide gevallen nodigt het je fans absoluut niet uit om te reageren, wat zal leiden tot een lagere EdgeRank. Niet doen dus.
Ik heb tot voor kort ook de fout gemaakt door via dlvr.it en Social RSS (zie afbeelding boven) mijn blogs te synchroniseren met mijn Facebook pagina’s, maar het levert geen enkele interactie op, enkel kliks naar je website wat vrijwel niet meetelt voor je EdgeRank. Dat kan beter. Juist de mogelijkheid tot interactie met je fans is het grote voordeel van Facebook marketing. Vind je het teveel werk om je updates handmatig te verspreiden op verschillende netwerken? Een programma als TweetDeck, Hootsuite of CoTweet stelt je in staat om verschillende updates via een interface te bedienen. Toch raad ik ten zeerste aan om de Facebook updates handmatig in te voeren omdat je hierbij o.a. nog de keuze van de afbeelding kan veranderen en beter kan customizen.
#3 Overdaad schaadt: post niet te vaak
Veel bedrijven maken de fout om veel te vaak updates te posten. Er bestaat een negatieve correlatie tussen het aantal updates en het aantal fans van een pagina. Te vaak posten is reden nummer één om bedrijven te unliken. Hou daarom één tot twee updates per dag aan als maximum. Ander onderzoek heeft uitgewezen dat bedrijven die om de dag een update publiceren de meeste fans hebben. Mede hier om moet je nooit je Twitter aan je Facebook pagina koppelen want de kans is groot dat je vaker dan een keer per dag tweet.
#4 Geef fans een reden om je pagina te bezoeken
De EdgeRank van je updates gaat automatisch omhoog als ze ook regelmatig je pagina bezoeken i.p.v. alleen maar reageren in het nieuwsoverzicht. Dit ziet Facebook namelijk als een signaal dat je interesse toont in de pagina, wat resulteert in een hogere EdgeRank. Hoe doe je dat dan? Creëer bijvoorbeeld een speciale tab waarin je een voorproefje weg geeft van je nieuwe website, logo of belangrijk nieuws. Of organiseer een wedstrijd waaraan fans kunnen deelnemen op de wedstrijdtab. Wees creatief! Attendeer je fans op de speciale tab middels een update en vraag om feedback. Hiermee combineer je het meteen met tip 1.
#5 Maak gebruik van foto’s, video’s & links
Onderzoek heeft aangetoond dat updates met een mix van tekst en afbeelding het meest gewaardeerd worden door fans. Ook het EdgeRank algoritme geeft meer waarde aan video’s, foto’s en links boven updates die enkel uit tekst bestaan. Probeer dus te variëren met de verschillende soorten content en je EdgeRank zal hierdoor stijgen.
EdgeRank is cruciaal voor succes
Een goed begrip van EdgeRank is cruciaal voor succesvolle Facebook marketing. De waarde van een Facebook fan zal per pagina verschillen, maar de waarde is nihil als je niet met je fans kan communiceren. Hopelijk hebben deze tips je enkele ideeën gegeven hoe je dit in de praktijk kan toepassen. Als je dit consequent toepast zul je zien dat je meer interactie krijgt met je fans op Facebook en uiteindelijk is dat het doel van Facebook marketing. Ik ben benieuwd welke methodes jullie gebruiken binnen Facebook te communiceren met je fans.
Vorige week is er weer eens een update geweest zonder dat FB mensen daarvan op de hoogte heeft gesteld: elke FB pagina staat dus DEFAULT op “alleen posts zien van mensen met wie je de meeste interactie aangaat”.
Het is dus nu essentieel dat je interactie met je doelgroep krijgt omdat ze anders je posts niet eens zien.
Hoe irritant het ook is, een positief effect heeft het zeker: het heeft geen zin meer om blind aan mensen te vragen of ze willen gaan volgen – bv omdat ze anders aan een actie niet mee kunnen doen – omdat je hiermee geen interactie op de langere termijn veroorzaakt… en dus dat je niets aan je fanbase hebt – aangezien de mensen die niet op regelmatige basis je boodschappen dus niet eens zien (hoeven ze je dus niet meer voor weg te klikken)
Daarbij is het ‘overdaad schaadt’ principe iets wat ik alleen geloof als het dus gaat om mensen die fan moesten worden om content te zien/mee te kunnen doen aan een wedstrijdje oid.
Dit is nu namelijk wel de norm bij de meeste vs-pagina’s waar dit onderzoek is gehouden.
Ander onderzoek (van forrester) laat namelijk zien dat tot 2 keer per dag een best practise is aangezien je daarmee de meeste interactie opwerkt.
Peter,
3 en 4 heffen elkaar op, als je bijna nooit wat post, geef je ook geen reden tot interactie, zij dat B2C en C2C.
Een keer in de twee dagen is wel erg weinig waardoor je volgens mij niet on top of mind bent als brand.
“Veel bedrijven maken de fout om veel te vaak updates te posten. Er bestaat een negatieve correlatie tussen het aantal updates en het aantal fans van een pagina.”
Correlatie is geen oorzaak-gevolg. Ik vraag mij bij deze directe gevolgen door iets altijd af hoe ze zijn onderzocht.
Het is namelijk één van de vele factoren die spelen, en zie die maar eens te “apart te nemen” zodat je daar effect aan kan toekennen.
Tip #2 is goede, vaak is het een balans vinden tussen tijd en resultaat.
@ Gianluigi: Ik vind maximaal twee updates per dag echt iets anders dan bijna nooit wat posten. Slechts als het je lukt om twee keer per dag interactie te genereren met je updates moet je gaan nadenken over meer. En geloof me, ook met minder updates die wel worden opgemerkt ben je top of mind.
Zolang je maar wat zinnigs te zeggen hebt is meer alleen maar beter, toch?
Het is in feite al een vorm van ‘permission marketing’. Dat moet je goed benutten. Geen onzin.
Ik kan me voorstellen dat interactie niet perse noodzakelijk is voor elk kanaal. Wanneer early adopters een duidelijk voordeel hebben aan het volgen van een Facebook stream met informatie, dan lijkt interactie mij niet perse noodzakelijk.
Ik ben wel benieuwd of Edgerank ook websites meetelt waar sociale media volledig is geeintegreerd. Wanneer jij bijvoorbeeld een artikel van een website deelt op facebook, ben jij geen enkel moment op de facebook pagina geweest van dat bedrijf, terwijl de facebook berichten van dat bedrijf waarschijnlijk wel relevant zijn voor jou.
Telt EdgeRank ook deze situaties mee?
Als dit namelijk niet zo is, heeft het ook weinig zin je website volledig naar sociale media in te richten, als je het van de Edgerank kant bekijkt. Natuurlijk is wel weer voordelig voor jezelf omdat mensen je makkelijk promoten via makkelijke tools op je website. Om het nog leuker te maken: Als mensen toch alles delen via je website en daar alles kunnen vinden wat ze willen, heeft sociale media in de zin van je bedrijf promoten geen zin. Natuurlijk gaat sociale media over de connectie tussen jou en je klant, maar als de connectie niet via externe websites word gesignaleerd, heb je als bedrijf alsnog een lagere EdgeRank.
Iemand?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!