DDMA onderzoek: Non-profit organisaties willen wel social… maar hoe?

16 februari 2011, 13:43

Non-profit organisaties willen graag, maar zoeken nog naar hoe ze Social Marketing het beste kunnen inzetten. Daarbij denken ze dat Social Marketing met name interessant is voor Communicatie en PR en in mindere mate voor Fondsenwerving. Ook willen ze graag weten wie binnen de organisatie het zou moeten oppakken en is er een behoefte aan richtlijnen hierover. Dat blijkt uit een onderzoek dat de DDMA uitvoerde onder deelnemers aan de middag”Social Marketing voor non-profit” en andere non-profit leden van de DDMA.

Het inzetten van je achterban als marketingmiddel is momenteel hot. Daarbij wordt met name Social Media door velen als de oplossing wordt gezien. Iedereen hoopt een graantje mee te pikken, maar veel organisaties zijn met name zoekende. Zoekende naar hoe het nou zo effectief mogelijk in te kunnen zetten en zoekende naar waar dat nou moeten worden ondergebracht binnen de eigen organisatie. Met andere woorden: wie gaat het doen?

Een goed voorbeeld van organisaties die erg zoekende zijn naar antwoorden op deze en andere vragen zijn non-profit organisaties zoals Goede Doelen en culturele instellingen. Om deze reden organiseerde de DDMA enkele weken geleden een middag over Social Marketing: wat het nou eigenlijk is en hoe je het nu eigenlijk aanpakt. Zo’n 50 organisaties kwamen op deze middag af om te bekijken wat voor hen nu de beste insteek is.

De DDMA heeft bij die bijeenkomst de deelnemers een klein onderzoekje gedaan onder de deelnemers om eens een beeld te krijgen van de situatie bij deze non-profit organisatie. De resultaten van dit onderzoekje kun je in dit document: [download id=“24”] terugvinden. Hier vast enkele belangrijke uitkomsten:

Social Marketing hoort bij PR en Communicatie, niet Fondsenwerving

De DDMA vroeg de deelnemers in hoeverre ze vonden dat Social Marketing van toepassing was voor PR/Voorlichting, de afdeling Communicatie en de afdeling Fondsenwerving / inkomsten. Hierbij werd duidelijk dat de overgrote meerderheid (87%) denkt dat het zeker thuis hoort bij PR/Voorlichting terwijl 81% het ook van toepassing vindt voor de afdeling Communicatie. Fondsenwerving is er duidelijk nog niet als het gaat om Social Marketing. Hoewel wel een meerderheid van de deelnemers denkt dat het een plek moet hebben bij Fondsenwerving blijft het percentage (63%) ver achter bij de andere twee.

Andere plekken waar Social Marketing een rol speelt zijn volgens de deelnemers redacties, contact centers, vrijwilligers, service & informatie afdelingen, directie en CRM. De deelnemers denken niet dat er sprake is van een hype, het is “gewoon een vorm van marketing” en is “is geen vervanger voor een krant, website, televisieprogramma, tijdschrift en kan daardoor prima naast de huidige media blijven bestaan”.

Social Marketing zal (nog) geen direct geld opleveren

De deelnemers zijn er van overtuigd dat het nog wel even kan duren voordat fondsenwerving via Social Marketing een substantieel onderdeel wordt van de jaaropbrengsten. Het grootste deel van de deelnemers denk het niet eerder dan 2014 wordt dat het financieel aantrekkelijk gaat worden. Slechts een enkeling gelooft dat het binnen nu en twee jaar zo ver is. Social Marketing wordt duidelijk nog gezien als een communicatie-tool en geen ‘geld-machine’.

Non-Profit organisaties willen richtlijnen

Een van de dingen waarmee non-profit organisaties, en met name Goede Doelen, lijken te worstelen is richtlijnen ten aanzien van social marketing en social media in het bijzonder. Dan hebben ze het in sommige gevallen (29%) over een zelfreguleringscode of ethische regels (38%) maar vooral toch over richtlijnen binnen de organisatie.

68% van de deelnemers gaf aan dat ze er behoefte aan hebben dat er binnen hun organisatie duidelijke richtlijnen zijn voor de inzet van social. Wie mag er communiceren en vooral aan welke regels moeten diegenen zich houden.

Het zit er nog niet ‘in’

Wat blijkt uit de middag die de DDMA organiseerde (zie een verslag hier) is dat Social Marketing bij alle non-profit organisaties in het vizier ligt. Op een of andere manier zijn ze er mee bezig en zijn ze zich er van bewust dat ze er “iets” mee moeten. Ze worstelen nog een beetje met het “wat dan”. Ook weer tijdens de middag bleek dat er enkelen al hele grote stappen aan het nemen zijn, maar dat het toch vooral ook een beetje “trial and error” is, waar niets mis mee is overigens. Wat een goed beeld geeft van hoe een echte strategie bij non-profit organisaties nog ontbreekt is het feit dat op de vraag of de organisaties op dit moment bij het verzamelen van gegevens van donateurs en bezoekers naar social media gebruikersnamen vragen geen enkele organisatie aangaf dit te doen. 68% was dat wel van plan.

Maar wat moeten ze nu doen?

Het is natuurlijk leuk om te constateren dat de non-profit organisaties zoekende zijn naar datgene wat ze nu precies moeten doen. Maar kunnen we ze dan ook uitleggen WAT ze moeten doen? Voor elke organisatie geldt natuurlijk dat het voor hun specifiek anders kan zijn dan voor de anderen. Maar er zijn wel een aantal stappen die de non-profit organisaties kunnen nemen. Om een paar voorbeelden te noemen:

  • bepaal wat je doelen zijn voordat je social gaat inzetten
  • bepaal wat je doelgroepen zijn waarmee je de communicatie wil aangaan
  • onderzoek wat je doelgroep graag wil (maak een doelgroep profiel)
  • onderzoek wie jouw ambassadeurs kunnen worden en treedt daarmee in contact
  • trial & error
  • ga niet alleen maar zenden, spammen of verkopen
  • maak het een vast onderdeel, niet een eenmalige actie
  • zorg dat het past bij jou als organisatie en persoon

Een belangrijk punt is dat je vooraf goed moet bedenken wat de gevolgen kunnen zijn als je social gaat inzetten. De DDMA geeft aan dat het in de komende periode verder zal werken aan het uitrollen van initiatieven die de inzet van Social Marketing moeten gaan bevorderen. Hierbij zullen clinics zoals deze en een kennisplatform worden opgezet.

Oorsprong bericht.

Bas van den Beld
Search en Social Strategist, internationaal spreker en trainer bij State of Digital

Bas van den Beld is een Online Marketing Strategist, trainer en veelgevraagd spreker. Bas wordt wereldwijd beschouwd als een expert en influencer op het gebied van Internet Marketing, Social Marketing en Search Marketing. Bas is de oprichter van Stateofdigital.com, het voormalige Stateofsearch.com, wat als beste Europese blog op het gebied van Search werd uitverkozen in 2012. Bas is tweemalig winnaar van de Speaker Medaillon als beste spreker op de International Search Summit, werd gekozen als beste spreker in Karaj, Iran en gekozen als enige buitenlander in de UK Top Influential Marketers lijst. Bas adviseert diverse type bedrijven, van startup tot Fortune 500, in de mogelijkheden van Internet Marketing en helpt organisaties in hun online business strategieen en connect ze met de juiste personen. Bas verzorgt trainingen op het gebied van Search Engine Marketing, Social Media in de organisatie, alsmede Social Marketing en Influence Marketing.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!