Geheel in het belang van ons zuunige Nederlanders bestaat Actiecode.nl al een ruim jaar en serveert ons kortingscodes van diverse grote en kleine webwinkels. Ook al scheelt het vaak alleen maar de verzendkosten, het is toch weer mooi meegenomen. En omdat je als website niet kunt voortbestaan zonder jezelf af en toe eens te vernieuwen, heeft ook Actiecode.nl een transformatie ondergaan. Dit alles om het zoeken naar actiecodes nog makkelijker te maken. Even zien of dat is gelukt! Heb je ook een mening (zal wel) gooi hem dan in de comments!
Oude site:

Nieuwe site:

Eerste indruk
De eerste indruk is goed. De zoekfunctie is overduidelijk aanwezig, al wordt die wel enigszins overschaduwd door de absurd grote banner eronder. Mijn N=1 eyetracking onderzoekje leert dat mijn oog naar die banner wordt getrokken. Mogelijk is dat ook de bedoeling, maar toch. Verder staan er meteen handige lijstjes met sites die vaak kortingscodes hebben, zodat je direct kunt doorklikken naar je favoriete site. Onder de vouw staat nog een hoop, maar dat voegt dus klaarblijkelijk weinig toe. Tot slot zijn de sociale media knoppen lekker prominent aanwezig.
Gebruiksvriendelijkheid
Hierboven al kort genoemd: mijn oog wordt naar de banner getrokken. Dat wil ik niet natuurlijk, ik wil OF direct zoeken, of direct in dat lijstje kijken of mijn favoriete shop ertussen staat. Verder qua usability-regeltjes: ook op de homepage is de ‘home’-knop klikbaar (schijnt een soort zonde te zijn in usability-land), onder de vouw staat weinig toegevoegde waarde (wat op zich prima is), maar je moet wel eindeloos lang klikken voordat je eindelijk de kortingscode te pakken hebt. Dat proces is trouwens wat apart. Je krijgt een knop met ‘Krijg hier de actiecode’ en dan opent de winkel alvast in een popup. Bij mij direct de vraag: waar is nou die code? Maar die zit dus onder de popup, op de pagina van Actiecode.nl. En dan moet je die code alsnog kopiëren en plakken in het bestelproces. Dat kan vast makkelijker!
Vindbaarheid
Hm, de broncode kan qua volgorde wat beter. Eerst een shitload aan menu’s en lijstjes, dat helpt natuurlijk niet echt. Hoe sneller Google de content te pakken heeft, hoe beter. Voor de rest prima broncode. De titel en meta-description zijn ook dik in orde. Moet ook, want in de zoekresultaten concurreren ze heftig met kortingscode.nl en kortingscode.net. Verder moeten ze nog wel even de structuur op orde brengen. Heel veel H1-s op een voorpagina, kan niet. Eentje, voor het hoofdonderwerp, de rest een H2. Dat doen ze op de andere pagina’s wel goed trouwens, dus vermoedelijk heeft het een reden. Maar ook op de andere pagina’s is het wel een beetje rommelig qua Hx-jes. Zou ik als Google niet zo blij van worden.
Inhoud
Tja, wie wordt er nou niet blij van kortingscodes? Genoeg tekst en uitleg overal, prima zo. Al heb ik niet vaak iets aan deze website. Meestal krijg je als vaste klant van een webwinkel vanzelf korting en hoef je niet speciaal een code in te tikken. Voordeel van Actiecode is wel dat ze af en toe ook exclusieve kortingen hebben, dus alleen voor bezoekers van Actiecode.nl. Das prettig.
Houdbaarheid
Volgens mij blijven we eeuwig gek op korting, dus de site zal zijn nut nog lang kunnen bewijzen. Het design is wellicht minder toekomstbestendig, maar de komende twee jaar zit het sowieso goed. Zoals al gezegd: iedere zichzelf respecterende site moet af en toe even vernieuwen.
Eindoordeel
Nieuw in het eindoordeel: een tabelletje, ook met de vorige beoordeelde websites erin. Handig! Conclusie: ik vind de site best mooi, qua design. Er vallen nog wat punten te verbeteren qua gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid, maar dat is dan mijn mening. Met 2,4 miljoen unieke bezoekers in die anderhalf jaar heb je niets te klagen natuurlijk.

Heb je ook onlangs een nieuwe site gespot en wil je dat ik daar mijn (kritische) blik even overheen laat gaan? Stuur dan even een tweet (@insperide of @anneliesje) of mail even. Ook zijn we natuurlijk benieuwd naar wat jullie vinden van de opzet van de rubriek: feedback is welkom.