Google integreert Quora en wijzigt drastisch sociale zoekresultaten
Het zal je niet onbekend zijn dat Google al enige tijd links tussen zijn zoekresultaten stopt uit de sociale netwerken die je gebruikt, zoals Twitter. Het bedrijf voert zijn ‘social search’ strategie nu nog een stuk verder door en kondigde gisterenavond enkele belangrijke nieuwigheden aan. De vraag die op iedereen zijn lippen brandt maar niet echt mag verbazen: waar blijven de zoekresultaten uit Facebook?
Gisteren liet Google weten dat het de zoekresultaten van de zoekmachine verder stoffeert met gegevens uit sociale mediaplatformen. Of met andere woorden: het toevoegen van relevante links van je ‘vrienden’ aan je zoekopdrachten wordt uitgebreid. Daarvoor moet Google natuurlijk wel eerst weten welke netwerken je zoal gebruikt. Kortom: je moet ingelogd zijn.
Het bedrijf liet al resultaten uit sociale netwerken zien, denk ondermeer aan Twitter, blogs, enz. Ik moet eerlijk bekennen dat ik bij het zoeken naar informatie zelden of nooit op Twitter links klik in Google. Benieuwd of jij het doet.
De belangrijkste vernieuwingen
Er komen nu meer diensten bij en ook het bestaande aanbod wordt beter uitgewerkt. Voortaan vind je dus meer content van je contacten uit Twitter, Flickr, blogs en ook de kleine hype van het moment, Quora, in je zoekresultaten.
In een officiële mededeling meldt de zoekmachinegigant dat Google Social Search, dat in 2009 werd geïntroduceerd en stelselmatig werd uitgebreid, de factor “relevantie” wil toevoegen aan zoekopdrachten en wat je kennissen doen hoort daar dus bij.
Een belangrijke nieuwigheid is dat de sociale zoekresultaten nu door andere zoekresultaten worden gemengd op basis van hun relevantie. Dat is dus een breuk met het verleden: tot nu toe verschenen sociale zoekresultaten systematisch onderaan. Meteen heeft dat ook een impact op SEO want bijvoorbeeld blogposts van kennissen kunnen beter scoren dan de klassieke zoekresultaten.
Vervolgens vind je nu ook meer toevoegingen aan de sociale zoekresultaten in plaats van enkel eenvoudige links.
En tot slot is het toevoegen van sociale netwerken aan je Google profiel veranderd: je hebt meer controle en kunt ook privacy settings instellen zodat je je zoekresultaten kunt personaliseren in functie van jouw voorkeuren. Als Google een account op een netwerk vindt dat van jou is, zal het je ook voorstellen om die te verbinden aan je profiel.
Waarom geen Facebook?
Grote afwezige is Facebook. Volgens Google is dat omdat de data van Facebook achter allerlei technische gesloten deurtjes zit en de content dus niet geïndexeerd kan worden.
Maar natuurlijk is dat slechts een kwestie van afspraken. En of die afspraken er komen, zal van veel factoren afhangen. Het feit dat Facebook steeds meer gebruikt wordt in het zoeken naar content en de vriendschap tussen Facebook en Microsoft (en dus Bing) zal daar ook wel mee te maken hebben.
De eenvoudige waarheid is dat Google op het vlak van sociale media nog niet veel troeven kan op tafel leggen met Orkut, Google Wave en Google Buzz, om de belangrijkste (grotendeels mislukte) initiatieven te noemen. Sindsdien lijkt Google voor het geleidelijk uitbouwen van sociale functies in zijn zoekmachine te gaan. Maar zonder Facebook, de koning der sociale netwerken, die onafgebroken zijn opmars maakt, is het de vraag of Google wel kan slagen in dat opzet, ondanks het mooie introductiefilmpje onderaan.
Kansen voor Bing en Facebook, uitdagingen voor Google. Het toevoegen van meer accounts aan je profiel (deze keer optioneel, de Google Buzz lessen zijn dus geleerd) is dan weer een heel slimme zet van Google. Want, laat ons eerlijk zijn: uiteindelijk voeren de giganten vandaag strijd om onze gegevens en profielen. Als de wijzigingen de zoekervaring echt relevanter maken voor de gebruiker zou Google wel eens in zijn opzet kunnen slagen.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Ik heb toch mijn vragen over de relevantie van sociale zoekresultaten, tenzij het over productbeoordelingen gaat.
Als je naar zakelijke content zoekt, verwacht je de correcte info en niet de geïnterpreteerde…
Is inderdaad ook een stuk mijn visie maar de vraag is dan weer wat is correcte info… Is de content van bedrijven en bijvoorbeeld online kranten betrouwbaar in dit tijdperk van journalistieke copy & paste. Voer voor een heel debat…
Ik snap niet waarom Facebook steeds als concurrent van Google wordt genoemd. Google is geen sociaal netwerk, Facebook wel. Ik zoek geen informatie op Facebook, wel op Google. Facebook laat net als tig andere sociale netwerken alleen nieuws zien dat mijn vrienden interessant vinden. Maar in de praktijk mis ik nog steeds 90% van het nieuws wat IK belangrijk vind.
Oftewel: of Google nou wel of niet resultaten uit Facebook integreert maakt geen bal uit. Google zelf presenteert mij nog steeds 90% van de informatie die ik wil hebben, ook als ik niet ingelogd. En dat geldt voor zoveel andere mensen dat Google zich niet druk hoeft te maken om het social aspect voorlopig. Like they are going to be bankrupt soon..:S
Ja goh, het is leuk hoor, die social resultaten, maar wat jullie zelf ook al zeggen: klik je er wel eens op? Je zit ondertussen toch ook nog op Twitter en Facebook en wellicht Hyves, al die ruis hoef je toch niet ook in Google terug te zien? Het idee is dat als je iets niet via je vrienden krijgt, dat je dan gaat zoeken in Google. Dan hoef je niet dezelfde crappy sociale resultaten als dat je net zelf ontdekt hebt..
Ofzoiets. Nouja..gewoon kappen met dat Facebook gemekker, maak ze niet groter dan ze zijn he. Oja, en Bing? Is geen gigant. Just that.
@anneliesje, Google heeft wel een sociaal netwerk, namelijk Orkut, dat is her en der in de wereld aardig groot.
@anneliesje ik vind je opmerking een beetje ongenuanceerd en waarschijnlijk erg vanuit je eigen ervaring. Waar: Google en Facebook zijn in directe zin op dit moment elkaars concurrenten niet. Waar het om gaat is waar we in de toekomst naar toe zouden kunnen groeien. Als je kijkt naar de potentie en de data waar Facebook op zit, dan zie je daar een groeimarkt. En een positie waar Google (nog) niet kan komen.
Deze social feature, of uitbreiding op personalized search, moet je meer zien in de richting van persuasion marketing. Het feit dat jij ziet dat een van je vrienden een stuk informatie heeft gedeeld, kan je er van overtuigen dat je op dat wilt klikken.
Maar voor de duidelijkheid: dit zijn 2 lossen discussies: Facebook vs Google en deze prima post over de uitbreiding op zoekresultaten.
Wat staat er een rare titel boven dit artikel. De essentie van dit nieuws is dat Google de sociale resultaten die ze al een tijd onderaan tonen, nu een beetje door de andere resultaten hutselen. Dat is niet “drastisch” en heeft ook niet zoveel met Quora te maken.
Voorlopig is Quora nog precies het zelfde als Cuil, Wolfram|Alpha, vinden.nl en al die zoekmachines die zichzelf met veel bombarie presenteren als “de nieuwe Google”, maar die in de praktijk na enkele maanden in de vergetelheid verdwijnen omdat ze rommel leveren.
Dat neemt niet weg dat het wel een interessante ontwikkeling is wat we hier zien. In de wedloop van vorig jaar waarin de zoekmachines als eerste probeerden resultaten uit de social circle van gebruikers te integreren won Bing aanvankelijk. Die hadden het eerder voor elkaar dan Google. Google kon dat natuurlijk niet laten gebeuren en kwam heel snel met een antwoord: ze plakten onder de gewone resultaten een blokje met social resultaten.
Ik ben het met de schrijver eens dat daar waarschijnlijk erg weinig op geklikt wordt. Ze staan onderaan, dus vaak zie je ze niet eens. Maar daar ging het Google helemaal niet om. In eerste instantie moeten ze gewoon uitstralen dat ze het op orde hebben en nieuwe dingen doen die de concurrentie niet heeft. Deze stap, het meesorteren van de social resultaten, maakt het een stuk relevanter. In feite zou je dus kunnen stellen dat ze een jaar geleden een knutselwerkje hebben opgeleverd en daar nu de bugs uit gehaald hebben.
Overigens is het vanuit technisch oogpunt waarschijnlijk wel een enorme stap vooruit. Nu ze de barrière tussen social en de rest hebben weggehaald, kunnen ze die resultaten ook op een volwassen manier meewegen met de rest, wat ze in de toekomst veel meer mogelijkheden geeft.
@anneliesje
Facebook en Google zijn vanuit een gebruikersperspectief geen concurrenten. Maar vanuit het perspectief van de adverteerder worden ze dat wel steeds meer.
Door samen te werken helpen ze elkaar groter te worden. Of juist niet. Als Facebook bepaalde data exclusief aan Bing geeft, kan Bing daar iets mee doen. Lukt het Bing om daarmee indruk te maken en iets te leveren dat Google niet heeft, dan kan dan een bepaalde groep gebruikers van Google aanspreken om over te stappen naar Bing. Dat is Microsoft vast wel een zak geld waard. Wellicht in ruil voor promotie voor Facebook aan de zijde van Microsoft. Kortom: In theorie kunnen Bing en Facebook, door samen te werken, een sterkere vuist maken tegen Google. Dus het zijn zeker wel concurrenten.
Hoewel ik de argumenten van @sjongsma en @remivanbeekum kan volgen ben ik het er niet geheel mee eens. Ik denk dat maar een beperkte groep overstapt van Google naar Bing, temeer omdat het nogal wat actie vereist om helemaal over te stappen. Jullie hebben allebei gelijk dat één en ander vanuit mijn ervaring komt, maar ik zie het simpelweg niet groot worden. De advertenties op Facebook lopen ook voor geen meter, dus ervan uitgaan dat het via Bing dan wel ineens die groep op Facebook bereikt via advertenties daar vind ik nogal positief gesteld. Als Bing hiermee een paar procentjes marktaandeel opsnoept vind ik het kanp, maar zelfs daarmee worden ze niet ineens groter dan Google, ook niet voor adverteerders. Wat wel een toffe stap is, is dat Facebook Chat nu wereldwijd in Hotmail en Live Messenger zit en daar gaan ze wél mee scoren. Maar dat heeft weinig te maken met zoekmachines verder, los van wat correlaties.
Ik zie meer in Google met Twitter en Foursquare integratie dan Bing met Facebook. Just my opinion. Maar goed, ik ben geen adverteerder.
@anneliesje Ze zien elkaar blijkbaar als concurrent. Dat jij vind dat het een slechte concurrent is die weinig indruk maakt, doet daar niet zoveel aan af. Een slechte concurrent is nog steeds een concurrent.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!