En… Whoopaa: Facebook nu ook zakelijk en privé te scheiden

21 februari 2011, 10:31

Op het moment van schrijven is Whoopaa ongeveer 4 dagen online en bereikbaar voor ons allen. Op Nu.nl was te lezen wat de unieke kans was van dit nieuwe social netwerk uit Nederland. “Whoopaa scheidt privé en zakelijke sociale media”. Op deze gratis website kan je alle bestaande sociale netwerken beheren, maar daarbij wel een tweedeling maken tussen je privé en zakelijke netwerk. De komst van Whoopaa is voor allen die zich bezig houden met social media netwerken met spanning afgewacht. De reden? De discussie over wat is zakelijk en wat is privé is nog lang niet voorbij. De kans dus voor een nieuw sociaal netwerk! Dat dachten ze bij Facebook ook.

Zakelijk of privé

Whoopaa heeft van af de start al direct een mening ontvangen:”Whoopaa is de verkeerde oplossing voor een onbegrepen probleem” of zie de stemmen en het commentaar onder de post “Whoopaa: overzicht in je sociale netwerken”.

Het idee van Whoopaa om privé en zakelijk op je sociale netwerk te scheiden is helemaal niet verkeerd. Binnen de groep Dutch Facebook waren naar aanleiding van het artikel in de Telegraaf veel vragen en opmerkingen over het gebruik van Facebook voor zakelijk of juist alleen privé. In Nederland worden vooral verschillende netwerken éop verschillende manieren gebruikt: LinkedIn is zakelijk, twitter is een mix van zakelijk en privé en Facebook gebruiken we vooral privé. Dat laatste verbaast mij. Een Facebook page kan je juist zakelijk erg goed gebruiken. De mogelijkheden worden door Facebook in een duidelijk handleiding omschreven. Facebook heeft duidelijk onderscheid gemaakt tussen een mens via “profielen” en een bedrijf via “pages”. Tot nu toe was de manier waarop beide functies werkten totaal verschillend. Na inloggen was elke actie binnen facebook een actie met je profiel. Bij een “like” of een commentaar op een andere page was dit altijd uit naam van je profiel. Een page was een vrij statisch account. Alle acties vonden plaats op de page zelf. Je kon als page niet een andere page “liken” of commentaar geven op een andere page/profiel.

Veranderingen bij Facebook

Facebook heeft net als Whoopaa begrepen dat je als merk, brand, bedrijf ook wel de vrijheid zou willen hebben om commentaar op een ander profiel op page zou willen zetten en dus heeft Facebook afgelopen week ook Facebook onder andere de layout van zijn “branded pages” gewijzigd. Met deze wijziging zijn er vele positieve items toegevoegd. De veranderingen zullen voor iemand die een Facebook profiel heeft niet nieuw zijn.

Het gebruik van Facebook als merk, bedrijf of brand kan hier door totaal anders worden ingezet. Waar Facebook eerst alleen maar gebruikt kon worden voor B2C kan nu ook gebruik gemaakt worden van Facebook voor B2B. Op de site van doseofdigital.com staan een aantal mogelijkheden. Als voorbeeld neem ik de Hema, succesvol met een Facebookpage. De Hema heeft op dit moment 1 page voor al haar winkels, met de nieuwe functie zou je kunnen overwegen om als Hema winkel in Utrecht ook een page aan te maken en de “hoofdpagina” te liken. Je zou bij elke post uit het hoofdkantoor op de page een commentaar kunnen geven en zo de aandacht naar je lokate winkel kunnen trekken. Binnen Facebook heb je nu dus de mogelijkheid om een netwerk te maken als bedrijf. Zoals je zakelijk ook een netwerk hebt op LinkedIn. In de toekomst zie ik meer interactie tussen merken ontstaan. Coca Cola “likes” Fanta of Coca Cola geeft een commentaar op het prikbord van Pepsi….

Nog een kans

Bovenstaande is een klein voorbeeldje van de nieuwe functie binnen Facebook pages. Het verschil tussen het beheer van een privé profiel of een zakelijk pages is nu geheel verdwenen. Ik denk dat er zeer veel leuke mogelijkheden zullen zijn met deze nieuwe kans die Facebook een page geeft. We zullen helaas nog even moeten wachten, want op dit moment werkt de “switch” tussen je profiel en je zakelijke account nog niet helemaal goed. Misschien dat Facebook even contact op moet nemen met Whoopaa om te vragen hoe zij het wel laten werken. En zolang deze functie nog niet naar behoren werkt heeft Whoopaa toch nog een kans van slagen.

Ondernemer in de wereld die social media genoemd wordt. Ik onderzoek op dagelijkse basis de uitdagingen om dit medium te gebruiken, te verbeteren en makkelijker te maken. Social media inzetten voor succes kost tijd, veel tijd. Ik help met het effectief inzetten van deze netwerken met een minimale inzet qua tijd. Community manager van Dutch Facebook groep en Dutch Twitter groep op Facebook.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Jeroen

    “Je kon als page niet een andere page “liken” of commentaar geven op een andere page/profiel.” Het plaatsen van commentaar op een profiel is volgens mij nog steeds niet mogelijk. Ik kan het tenminste niet. Je geeft aan dat het switchen nog niet helemaal vlekkenloos werkt, maar bij mij gaat het echt prima. Waar loop jij hierbij tegen aan?


    21 februari 2011 om 11:14
    Juriaan Pinkse

    Is dit nou een artikel over Whoopaa of een promotie van Facebook Pages? Als het eerste de bedoeling was is dat mislukt. Een korte intro en verder niets over de dienst (positief of negatief), hoe het werkt etc. Kortom, beetje vreemd artikel.


    21 februari 2011 om 11:34
    postma

    Naar mijn idee heeft Facebook de scheiding tussen privé en zakelijk juist kleiner gemaakt. Met de “use Facebook as Page”-functie kun je nu nóg makkelijker je bedrijf promoten, je kunt ineens comments uit naam van je page plaatsen op andere profielen/pages. Zou ik eerder samenvoegen dan scheiden noemen?


    21 februari 2011 om 12:26
    Maurice Beerthuyzen

    Is natuurlijk een kwestie van tijd dat het bij Facebook wel werkt ( al lees ik in de comments dat dat al het geval is). Ik blijf het opvallend vinden al die nieuwe sociale netwerken. Volgens mij is de markt op dat gebied wel vol.


    21 februari 2011 om 13:03
    Gert-Jan Bos

    @Jeroen, de problemen met Facebook lijken inderdaad niet meer te bestaan. Ook ik kan nu “switchen” tussen page en profiel. Dit heeft echter wel een aantal dagen op zich laten wachten.

    @Juriaan, via dit bericht wilde ik aangeven dat een leuke en in mijn ogen goed idee van Whoopaa als Nederlandse start-up, direct tot bijna niet verdampt als reus Facebook precies op het zelfde moment dezelfde aanpassing maakt. Het unieke, en daarmee de kans, van een nieuw social netwerk als kleinduimpje is door de reus direct overbodig. Via de linkjes in het artikel heb ik geprobeerd meer informatie te verschaffen over de verschillende onderwerpen die aan aankaart in het item. Maar voor meer informatie of als je nog vragen hebt sta ik altijd open.

    @Postma, mijn mening is dat door het gebruik van een page als commentaar of like je zker niet prive, maar juist zakelijk laat weten wat je ergens van vindt. Deze nieuwe mogelijkheid was er dus nog niet. Het klopt dat je als page je bedrijf nu nog meer kan promoten, maar de scheiding tussen prive en zakelijk is wel groter gemaakt. Voor deze mogelijkheid kon je alleen “prive” met je profiel binnen Facebook laten weten wat je mening was. Nu kan je dat dus ook als bedrijf.

    @Maurice, Door jet commentaar heb ik natuurlijk even gekeken of de functie nu wel werkt. En….hij werkt inmiddels. En nieuwe functie maken op een netwerk van 600 miljoen gaat denk ik ook niet 1,2,3 op de juiste manier. Nu werkt het naar behoren en kan ik gaan spelen met Facebook en natuurlijk Whoopaa.


    21 februari 2011 om 18:15
    Gert-Jan Bos

    Met excuus voor de bovenstaande spelfouten in het commentaar. Voortaan niet meer als bijrijder een commentaar schijven via m’n telefoon. Lesson learned.


    21 februari 2011 om 19:37
    Fred Rommens

    Gert-Jan,

    Uit je stuk lees ik (of wil ik dat nu graag lezen omdat het mijn mening is) dat Facebook nu al weer bezig is Whoopaa overbodig te maken. Ik ben niet zo van de scheiding van privé en zakelijk omdat ik van mening ben dat de mix noodzakelijk is om echt resultaat te boeken. Mijn mening uiteraard. De discussie hierover zal ongetwijfeld even lang doorgaan als er social media bestaat.

    Ook de ontwikkeling van Facebook gaat voor B2B nu dus de goede kant op en wat je omschrijft voor de HEMA is helemaal top, per winkel aansluiting zoeken met je klanten en niet gewoon een extra winkeltje erbij op internet. Laat het elkaar aanvullen.

    Kortom goed verhaal, dank!

    Fred


    21 februari 2011 om 20:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!