Wie bokst op tegen iTunes en Spotify?

21 februari 2011, 09:31

Hoe kun je als internet startup in de muziekindustrie nou succesvol zijn…. Diverse initiatieven zijn de laatste jaren ontplooid, maar grootmachten als iTunes en Spotify lijken vooralsnog alle anderen te overstijgen. Is er überhaupt nog ruimte voor de kleinere muziekdiensten? Ondanks dat het internet schijnbaar grenzeloze mogelijkheden aanbiedt in de verkoop van producten, is het vermarkten van muziek nog erg lastig.

Apple als schoolvoorbeeld

De online verkoop van muziek is een moeilijke kwestie. Al jaren concurreren grote platenmaatschappijen met illegale downloadsites en andere netwerken die de duur geproduceerde muziek online gratis toegankelijk maken voor het grote publiek. Het vinden van een aantrekkelijke manier om muziek downloads tegen betaling aan te bieden is niet eenvoudig, marketing helpt daar natuurlijk bij. Apple blijft in dat opzicht een schoolvoorbeeld met iTunes, op dit moment een van de grootste muziek retailers ter wereld, die ook nog eens de meest gebruikte digitale mediaplayer in handen heeft. De campagnes van silhouetten met iPods uit 2005, brachten de perfecte combinatie van Apple’s marketingkracht naar boven, stijlvol design x goed werkende software = succes! Muzikaal inspelen op de emotie van de consument. De iPod heeft uiteindelijk zijn effect gehad op het succes van iTunes, dat zich steeds meer heeft ontwikkeld tot de kern van je Apple-bestaan, helemaal met de komst van de iPhone en iPad.

Spotify

Spotify heeft het streamen in de cloud in zijn muziekdienst geïntroduceerd, en met succes! In Europa slaat Spotify aan, en heeft het iTunes de oorlog verklaard. Het streamen van muziek en dit gratis aanbieden door een programma te instaleren lijkt geen drempel te vormen voor de gebruiker, die vervolgens ruim 10 miljoen nummers tot zijn beschikking heeft. Je kunt niet offline te luisteren, tenzij je een Premium account koopt voor € 10,- per maand, daarmee ben je ook meteen van die ellendige reclame af tussen de nummers door. Ander voordeel van Spotify is de goede integratie van sociale netwerken, wat je luistert kun je delen op Facebook of Twitter. De social service van iTunes, Ping, is zwaar bekritiseerd en (nog) niet echt aangeslagen.

Maar wat speelt zich buiten deze reuzen af, is er ruimte voor vernieuwing en misschien zelfs andere businessmodellen die (beter?) aanslaan? Platenmaatschappijen zoeken ook steeds naar nieuwe inkomsten door bijvoorbeeld abonnementen aan te bieden. Advertentiemodellen zijn het meest voor de hand liggend, maar hebben die wel een lang leven? Last.fm heeft onlangs bekend gemaakt dat haar radio service in de apps juist advertentievrij wordt. Idealiter betaalt de consument natuurlijk in een abonnementsvorm een kleine bijdrage, zoals Spotify, maar daar zijn veel consumenten nog erg huiverig voor als het gaat om onbekendere startups. Misschien dat een van deze drie initiatieven een revolutie kan ontketenen?

22tracks

De Nederlandse startup waar we trots op moeten zijn, won vorig jaar tijdens The Next Web onder andere de publieksprijs, en kort geleden nog de Interactive Award 2011. Eigenlijk is 22tracks een online jukebox die wordt gevoed door 22 Amsterdamse inhoudsdeskundigen die samen 22 afspeellijsten in 22 verschillende genres updaten. Het idee erachter is dat je hier nieuwe muziek vindt, op een makkelijke manier. Unieke hieraan is dat de gemiddelde bestede tijd op de site rond de 45 minuten ligt, wat het advertentiemodel waarmee ze geld verdienen erg interessant maakt! Je kunt ook je eigen playlist sponsoren tegen betaling, dan is dat even nummer 23 en wordt er op de site extra aandacht aan geschonken. Auteursrechten worden netjes betaald aan Buma/Stemra, maar platenmaatschappijen zullen vast volgen.

Playlistify

Wederom een online muziekconcept van Nederlandse bodem. Playlistify koppelt afspeellijsten van iTunes, Spotify, Last.fm, Youtube, SoundCloud en meer muziekservices aan elkaar. Op een slimme en simpele manier kun je afspeellijsten samenstellen en natuurlijk delen. Ook Playlistify is gericht op nieuwe muziek ontdekken, en word ook nog eens gevoed door alle toonaangevende online muziekbronnen. Het verdienmodel geeft platenmaatschappijen en artiesten de gelegenheid eigen afspeellijsten te maken met een aantal advertentieopties die de gebruiker krijgt voorgeschoteld.

SoundCloud

Muziekdienst SoundCloud kom je steeds meer tegen en wordt op allerlei manieren ingezet. Het is een platform waar je muziekprofessionals kan vinden; producenten en artiesten kunnen er hun muziek op plaatsen, andere artiesten/producenten volgen en zo kun je nieuwe muziek en artiesten ontdekken en met elkaar in contact komen. SoundCloud heeft haar businessmodel rondom abonnementsvormen goed opgezet, en biedt hierin meerdere opties die vrij laagdrempelig zijn. SoundCloud is een bedrijf dat de creativiteit van de muziekindustrie naar een hoger niveau probeert te helpen door een platform te bieden voor professionals. Het zet hoog in op de stabiliteit en kwaliteit van de dienst, onder andere door een uitgebreide app-gallery aan te bieden.

Het streamen van muziek zal steeds meer voorkomen, helemaal in Nederland gezien de relatief hoge penetratiegraad van internetaansluitingen. Downloaden raakt uit de mode, waarom al die schijfruimte vullen met muziek die ook in een cloud hangt! Je service naar via mobiele applicaties streaming aanbieden zal vast snel groeien, al dan niet tegen betaling. Zelf ben ik meer onder de indruk van services die dan misschien niet alle muziek aanbieden, maar wel uitgaand van een onderscheidende meerwaarde hebben zoals 22tracks.

Genoeg ontwikkeling in de muziekindustrie, waar ooit MySpace ook nog een grote rol in speelde maar nu in de verkoop staat. Het lijkt me nog wat vroeg om iTunes of Spotify tot definitieve winnaar uit te roepen, helemaal omdat Google en Facebook zich nog niet in deze tak van sport hebben verdiept. Google kondigde wel al een nieuwe dienst aan, en Facebook zal ongetwijfeld nog volgen.

Laurens Boex
Partner / Strategy director bij Rodesk

Oprichter & Strategy director Rodesk

Categorie
Tags

5 Reacties

    Vincent Laros

    Goede muziek is voor mensen die hun ziel kunnen verheffen door hun geest te ontplooien.

    Vermarkting / verhoering heeft niets met echte muziek te maken. Echte muzikanten doen het niet voor de roem of de poen, maar weten hun publiek toch te bereiken.

    Justin Bieber & Lady Gaga zoeken het maar uit, de ware muzikant & muziekliefhebber hebben niets te vrezen.


    21 februari 2011 om 11:59
    Laurens Boex

    @Vincent; Vermarkting staat deels los van de artistieke waarde van de muziek, en het juiste publiek bereiken is daarin natuurlijk het hoogste doel.. Als ware muziekliefhebber zou je juiste initiatieven als 22tracks of SoundCloud kunnen waarderen, daar vind je of nieuwe (onbekende) muziek of zit je dichter bij de ware muzikant!


    21 februari 2011 om 12:13
    timan@trebel.nl

    Is Spotify zelf geen nieuwkomer ipv grootmacht? Ondanks dat ze al sinds 2006 bestaan, hebben ze pas recent toegang tot landen buiten Scandinavie, UK en France en nog geen toegang tot de US.

    Denk dat het ietwat voorbarig is om Spotify en iTunes over één kam als grootmacht te scheren


    21 februari 2011 om 15:04
    Laurens Boex

    @timanrebel misschien wat voorbarig ja, maar ik geloof er wel in dat dit een grootmacht gaat worden! De tijd zal het leren.. wanneer ze toegang krijgen tot de US zal de strijd wel losbarsten.


    21 februari 2011 om 15:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!