Bing en Google: showdown in search

23 februari 2011, 11:30

Er is een aantal zekerheden in het leven. Als het op Wikipedia staat is het waar, Pasen en Pinksteren zullen nooit op één dag vallen en als je merknaam een werkwoord wordt dan ben je koning. Dat laatste geldt natuurlijk voor zoekmachine Google. Sinds googelen in 2005 een officieel Nederlands werkwoord werd is de zoekgigant uit Mountain View natuurlijk niet meer weg te denken uit ons dagelijks internetgebruik. Zelfs de miljoenen marketingdollars van Microsoft, bedoeld om van Bing een echt grote naam te maken en Google naar de kroon te steken, hebben voorlopig slechts een marginaal effect op het marktaandeel van Bing. Maar er is hoop! Toch?

Bing snelst groeiende zoekmachine in 2010

Recente cijfers van comscore laten zien dat 2010 toch echt het jaar van Bing is geweest. Kijk maar eens naar de groeicijfers:

Niet gek toch? Niet alleen groeit Bing met het percentage dat Yahoo! kwijtraakt, er zit nog meer bij. Kortom, Bing zit in de lift. Maar goed, zolang Google ook blijft groeien kunnen we nog wel even wachten totdat er een nieuwe koploper is.

Bing vertoont grootste groei in januari 2011

2011 is goed begonnen voor de mannen van Bing. Ook in januari zijn ze de hardst groeiende in de zoekwereld! Zegt comscore, dus is ook dat waar:

Duidelijke cijfers. Yahoo! en Bing samen zijn goed voor een groei van 8% in januari 2011. Maar nogmaals, als de grote verliezer AOL is en niet Google, dan heb je als Bing nog steeds niet zoveel aan die groei.

Bingen op je Nokia!

Ah, Nokia! Die sympathieke Finse mobieltjesfabrikant die zijn fair share van mislukkingen wel heeft gehad. Ineens realiseerden ze zich daar in het hele hoge Noorden ook dat hun Symbian besturingssysteem niet meer van deze tijd is en de strijd niet aankan met de nieuwste generaties mobiele besturingssoftware. Wat doe je dan? Je zoekt een andere underdog om een partnership te starten. Dat is wat Microsoft en Nokia deden om samen de strijd aan te gaan op de mobiele markt. Want dat daar de toekomst ligt moge duidelijk zijn.

Bing en Facebook: social decisions

We hadden het al aangekondigd in onze SEO trends voor 2011: Bing en Facebook gaan samen heel groot worden! Of eigenlijk: Facebook is al huge, Bing kan mooi meeliften. Slimme zet. En het past ook nog in het plaatje. Waar Google zichzelf keer op keer in de voet schiet met social experimenten, kan de samenwerking met Facebook voor Bing wel eens heel gunstig uitpakken. Want is Bing niet gebrand als een decision engine? En dat past natuurlijk uitstekend bij social search.

Het betere jatwerk?

Een rel in zoekmachineland: Bing zou de zoekresultaten van Google stelen. Een vakkundig opgezette valstrik leidde ertoe dat handmatig aangepaste resultaten uit Google zomaar in Bing verschenen. Niet best natuurlijk, want dit soort berichten zijn killing voor je reputatie, zeker als een door jou gesponsorde tv show er grappen over gaat maken.

Uiteindelijk is het natuurlijk allemaal niet waar en kunnen we weer rustig gaan slapen.

Traditionele search en social decisions

Zal Bing ooit zo groot worden als Google? In principe zijn er zat kansen: een stijgend marktaandeel, een goede vibe, samenwerkingsverbanden met Nokia en met Facebook. En vooral dat laatste biedt enorme mogelijkheden. Niet als traditionele zoekmachine wellicht, maar als social decision engine zijn alle ingrediënten aanwezig. Dus waarom niet? Oh ja, klein detail: je enige echte concurrent is het grootste searchbedrijf ter wereld. Nogmaals, kan Bing Google verslaan als belangrijkste zoekmachine? Misschien als Pasen en Pinksteren op één dag vallen.

Wouter Kiel
Global SEO Manager bij Travix

Travix is het grootste online reisbedrijf van Nederland en beheert een portfolio van zes onafhankelijke websites in meer dan 40 landen. Als Global SEO Manager ben ik verantwoordelijk voor de SEO strategie van alle labels, waaronder CheapTickets.nl en vliegwinkel.nl in Nederland, en Budgetair.fr, Budgetair.co.uk en Flugladen.de in het buitenland.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Paulo Lopes

    Bing pusht in ieder geval ook lekker via Windows Live (Essentials), MSN…je krijgt ongeveer 2 pop-ups per dag met de vraag of je Bing niet als Startpagina en/of toolbar wil hebben


    23 februari 2011 om 11:36
    bram

    Liggen de verhoudingen google/anderen in NL niet nog extremer, iets van 90:10% ?

    In ieder geval krijg ik in verhouding steeds meer verkeer vanuit bing. Maar dat kan ook komen omdat google mijn sites niet meer zo tof vind 🙁


    23 februari 2011 om 12:16
    wouterkiel

    @bram Klopt, Google doet zelfs tegen de 95% van de searches in Nederland, tegen iets meer dan 3% van Bing/Yahoo.


    23 februari 2011 om 12:28
    Frank

    Ik , als developer, gebruik alleen nog maar Bing voor mijn werk. Lokaal in NL is Google nog echt beter, en dan switch ik tijdelijk…internationaal Bing ik eigenlijk alleen nog maar.

    Veel mensen weten alleen niet dat de NL variant van Bing nog niet zo goed is en ze Bing moeten instellen op US.

    Ik merk echt dat de zoekresultaten daar gewoon beter zijn, ik vind sneller wat ik zoek.

    Ben overigens wel benieuwd of andere (die dit getest hebben) hetzelfde ervaren…

    Waar ik overigens een gruwelijke hekel aan heb bij Google is personalized search!


    23 februari 2011 om 23:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!