ReclameReview: Ik beslis wel (Provincie Overijssel)

23 februari 2011, 12:47

De Provincie Overijssel is begonnen met een teasercampagne om de aankomende Provinciale Statenverkiezingen onder de aandacht te brengen. De provincie roept op vooral niet te gaan stemmen. Aangezien ik zelf in Overijssel woon, ken ik deze campagne al een tijdje. En ik geef toe: als je een poster ziet met de tekst “Stemmen? Welnee zeg!”, dan word je getriggerd om eens wat verder te kijken. Maar als je op de actiesite http://www.ikbesliswel.nl/ komt, word je niet veel wijzer.

Credits:

Merk: Provincie Overijssel

Campagne: Ik beslis wel

Bureau: Medialab Provincie Overijssel, Zwolle

Media: Porter Novelli

De doelstelling:

Provinciale verkiezingen kracht bijzetten en werken aan zichtbaarheid Provincie Overijssel.

De uitwerking:

De Provincie Overijssel is begonnen met een teasercampagne om de aankomende Provinciale Statenverkiezingen onder de aandacht te brengen. De provincie roept op vooral niet te gaan stemmen. Via alle beschikbare middelen is deze boodschap te lezen. Op de site ikbesliswel.nl waren in eerste instantie maar een paar dingen te zien, zonder verdere tekst en uitleg: de negen posters, een interactief spelletje waarbij de kersverse Commissaris van de Koningin in Overijssel (Ank Bijleveld) kan worden aangestuurd om de ‘foute figuren’ op hun hoofd te timmeren, en een video waarin 200 nietsvermoedende studenten in de Statenzaal worden ‘overvallen’ worden door de ‘foute figuren’. Na een paar dagen werd bekendgemaakt dat de provincie zelf achter de campagne zit.

Het oordeel:

Aangezien ik zelf in Overijssel woon, ken ik deze campagne al een tijdje. En ik geef toe: als je een poster ziet met de tekst “Stemmen? Welnee zeg!”, dan word je getriggerd om eens wat verder te kijken. Maar als je op de actiesite http://www.ikbesliswel.nl/ komt, word je niet veel wijzer. Daar vind je drie slechte als viral bedoelde video’s (die nog amper bekeken zijn volgens YouTube), een flauw spelletje en een onleesbare oproep om een poster op te hangen. Een hele grote gemiste kans dus.

Dat het een anticampagne is (mensen afraden om te stemmen terwijl je juist wilt dat ze gaan stemmen) vind ik een prima insteek. Dat kan namelijk heel goed werken. Daarbij is de uitwerking wel heel belangrijk en daar schort het hier aan. Als er nu één typetje was gekozen dat consequent opduikt in verschillende media op een grappige manier, dan werk je veel meer aan herkenbaarheid en komt de boodschap beter over. Nu heb je een stuk of 8 typetjes op posters en dan ook nog die verschillende figuren in de virals. Ik mis focus.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Nicolien

    Die site http://www.ikbesliswel.nl doet het helemaal niet.


    24 februari 2011 om 09:31
    Hardcopy

    Zouden ze hem uit de lucht hebben gehaald wegens tegenvallende resultaten? 😉


    24 februari 2011 om 09:46
    Hardcopy

    De url wordt nu doorverwezen naar jijenoverijssel.nl, waar vervolgens totaal niet voortgeborduurd wordt op de campagne ‘Ik beslis wel’.


    24 februari 2011 om 11:04
    Ferenc van Damme

    Even een rectificatie: de url linkt door naar een bewerkte versie van de Jij & Overijssel site, die helemaal over de verkiezingen gaat en verdere duiding geeft. Bovendien ontving iedereen in Overijssel die geen anti-ongewenst-drukwerk sticker op de brievenbus heeft vanaf de 23ste mini-posters, met op de achterkant dezelfde ‘uitleg’ van de campagne die Ank Bijleveld in een persoonlijke video biedt op de website:”JIJ bent het die beslist! Als je gaat stemmen, tenminste…Want je bent gek als je een ander laat beslissen over het besteden van jouw belastingcenten in jou directe leefomgeving”.


    25 februari 2011 om 07:23
    @maudebbekink | Maud Ebbekink

    Aangezien ik in Overijssel woon heb ik op meerdere plekken posters zien hangen van deze campagne. Ik vind dat de posters volledig de plank misslaan. Zelfs als ik er in rustig tempo langs fiets kan ik enkel “Stemmen? Welnee zeg!” en “Ik beslis wel” lezen. Het doel van de poster blijft onduidelijk. Dit is verontrustend, want ik neem niet aan dat mensen stoppen met rijden/fietsen om de poster eens goed te analyseren. Daarnaast zegt het veel dat er er huis-aan-huis flyers uitgedeeld wordt met uitleg over de campagne. Bij een goede campagne zou dit niet nodig zijn. Een gemiste kans wat mij betreft. Jammer.


    27 februari 2011 om 12:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!