Prijsvraag en interview: Win 10 x Doorbraak van Niels Aalberts
Doorbraak: Zero budget Marketing op internet. Zo heet het boek van de ex-manager van hiphoporkest Kyteman, Niels Aalberts (@ehpo op Twitter). Volgens Aalberts is zijn boek, dat hij drie weken geleden lanceerde, óók een marketingboek.Het eerste deel van het boek is het jongensboek: het verhaal en de achtbaan van beleving die Kyteman heet, de ervaringen en de gekte. Het tweede deel van het boek gaat óók over deze succescase en de vier kritische succesfactoren die daartoe hebben bijgedragen waar anderen van kunnen leren en profiteren. Hieronder het interview en de prijsvraag: we geven 10 exemplaren weg!
Interview
Ik sprak in Seats2Meet met Aalberts over het boek, over wat marketeers ervan kunnen leren, over wat Kyteman er zelf eigenlijk van vindt dat hij met het verhaal ‘aan de haal gaat’ en over de schakels in de waardeketen in de muziekindustrie. Over fans, Napster, social media, overbodige platenmaatschappijen, genieters, pijpleidingen, glasvezel en overbodige vrachtwagens.
Hieronder een deel van het verhaal uit het eerste deel van het boek. Kyteman’s management weigerde ooit deelname aan een uitzending van De Wereld Draait door. Normaal gesproken doen beginnende bands dat niet, maar het kwam allemaal beter terecht dan Aalberts had gedacht:
[…]
De slechtste beslissing uit mijn carrière blijkt uiteindelijk een van de beste. Kyteman’s Hiphop Orkest wordt unaniem uitgeroepen tot het hoogtepunt van Noorderslag: de Volkskrant noemt Kyteman ‘de sensatie van het festival’, Het Parool ‘kreeg kippenvel’ en NRC ziet het Orkest ‘weggaan met de hoofdprijs’. 3VOOR12 voegt daar aan toe: ‘Kyteman speelt vanuit zijn hart en weet zichzelf in zijn slotsolo tot tranen toe te roeren. Sommige mensen noemen hem al de hiphop-Mozart. Hij is op zijn minst een fenomeen.’ Die geluiden vangt ook De Wereld Draait Door op en maandagochtend, twee dagen na Groningen en minder dan een week na mijn laatste contact met de redactie, zit er een uiterst kort mailtje in mijn inbox: ‘Wanneer kunnen jullie wél?’ waarop ik antwoord: ‘Vrijdag 20 februari ligt ons debuutalbum in de winkel, dan kunnen we.’ Door op onze eigen kracht te vertrouwen en niet direct toe te happen, kunnen we het belangrijkste tv-optreden perfect laten samenvallen met de release van het album en de start van onze clubtour.
[…]
Prijsvraag
Dan de prijsvraag. Samen met Aalberts bedacht, dat het interessant zou zijn als degenen die het boek graag willen hebben (we kunnen tien exemplaren weggeven) zich buigen over de vraag die Aalberts zelf stelt in onderstaande video:
Wie niet kan delen, kan ook niet vermenigvuldigen. Noem de beste voorbeelden waarbij delen meer opleverde dan alleen het weggeven van spullen en waar delen dus neerkomt op vermenigvuldigen. Tien boeken voor degenen die daar de beste voorbeelden van weten te noemen.
Antwoorden kun je hieronder kwijt in de comments. Als het er meer dan 10 zijn, kiest Niels Aalberts zelf de beste tien. Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd. Zorg ervoor dat je gebruik maakt van een juist e-mail adres en complete voor- en achternaam zodat we je kunnen mailen voor je adres. Succes en alvast bedankt voor de inspiratie!
Een goed voorbeeld lijkt mij Google; door al hun producten vrij beschikbaar te maken hebben ze een ontzettend grote populariteit gekregen welke uiteindelijk heeft geleid tot meer inkomsten dan ze met de verkoop van hun producten ooit hadden kunnen bereiken. Er zijn hier 3 winnaars: Google zelf (inkomsten+ kennis doelgroep), de gebruikers (gratis goed werkende programma’s), en adverteerders (gericht hun doelgroep benaderen).
En bij deze mijn volledige naam… 🙂
Ik denk dat er honderden voorbeelden zijn van bedrijven die hetzelfde gedaan hebben, maar je wilt één concreet voorbeeld: Facebook. En dan niet Facebook als in het product, maar de aandelen.
Bij Facebook is momenteel 30% van de aandelen in handen van het personeel, meer dan Zuckerberg zelf (25%). Door zijn aandelenbelang te delen wist hij hele goede, belangrijke, mensen aan zich te binden. Hierdoor krijg je een heel andere sfeer in een organisatie. Je werkt namelijk niet voor een baas, elke euro waarde die je toevoegt zie je zelf ook iets van terug. De drive is veel groter.
Nu neem ik Facebook als voorbeeld, maar dit geldt natuurlijk voor de meeste Sillicon Valley start ups, maar ook voor veel Nederlandse organisaties. Het delen van je belang, het weggeven van aandelen, levert in de meeste gevallen meer op dan het kost.
Laat je als merk op originele en creatieve wijze inspireren door de doelgroep die je product wil kopen en je product vermenigvuldigt zichzelf.
Of wat dacht je van de muziekindustrie waar Aalbers zelf in werkzaam is. Er wordt veel gezeurd over downloads, maar er zijn voorbeelden te noemen van artiesten die downloads aanboden (delen) en daardoor uiteindelijk meer inkomsten genereerden (vermenigvuldigen). Bekendste voorbeeld is natuurlijk de ‘gratis’ cd-release van Radiohead een aantal jaar geleden.
Een klassieker deel/vermenigvuldig actie is het uitdelen van proefmonsters. Door eerst gratis uit te delen, later te vermenigvulden door grotere inkomsten. Een klassiek voorbeeld. Denk aan parfums, maar ook de straatacties van kruidenierswaren.
Mijn eerste gedachte ging toch gelijk naar de gratis voetbalplaatjes-actie van Albert Heijn. Zelf heb ik niks met voetbal en m’n kinderen zijn nog te jong, maar ik denk dat menig ouder zwicht voor de terreur en nu kiest voor de Albert Heijn voor de boodschappen. In zoverre ze dat nog niet deden natuurlijk. Maar ik vermoed ook dat er best veel mensen zijn, die met negen euro aan boodschappen toch nog wat extra’s kopen om maar aan de tien euro-grens te voldoen.
Een mooi voorbeeld uit de Nederlandse muziekindustrie: ID&T Magazine, in een markt waar alle muziek gerelateerde magazines hun aantal abonnees zagen kelderen, besloten ze elke bezoeker van Sensation en Mysteryland een gratis jaar abonnement aan te bieden. Gevolg : bijna 50.000 abonnees in 2004, en daardoor weer interessant voor adverteerders, waardoor het blad gered was van de ondergang.
Mag ik, als niet heel regelmatige bezoeker, Marketingfacts en Upstream noemen? Marco Derksen heeft door zijn marketingkennis te delen Marketingfacts opgebouwd en is van daaruit zijn bedrijf Upstream begonnen. In mijn ogen een knappe prestatie.
Hetzelfde geldt voor vele andere blogs, denk aan iPhoneclub of aan GeenStijl. Ook zij hebben, ieder op een andere manier, een business gebouwd om wat begon met een eenvoudig blog.
Het (belangenloos) delen van informatie via Twitter, Blogs en andere social media met als doel om anderen te informeren of op de hoogte te stellen is hier een mooi voorbeeld. Op die wijze wordt informatie door delen op grote schaal vermenigvuldigd en kunnen grote veranderingen in gang worden gezet (denk aan de huidige situatie in de Noord Afrikaanse landen).
Als je je liefde deelt met mensen, krijgt je het ook dubbel zoveel terug..
Dat levert meer op dan spullen weggeven.
Johannes 6:1-21
Ik denk continu aan de 3 R’s. Als je Reputatie goed is en je bouwt aan een Relatie komt de Ruil vanzelf. Als je alleen de focus legt op Ruil ga je nooit het hoogste rendement halen.
Beste voorbeeld vind ik de Apple Store. Als je in de Apple Store kijkt in NewYork (daar doen ze het net iets sterker dan in Nederland) zie je dat het een ruimte is waarbij iedereen, ongestoord, zolang als hij/zij wil kan genieten van de producten van Apple. Wil je je mail checken op een iMac, ga je gang, Wil je muziek luisteren op een iPod, ga je gang. De bedoeling van Apple is het delen van het gevoel van de producten. Speel met de producten, probeer het en beleef! Hiervoor verwachten zij niets terug. Je hoeft niet te betalen voor het internet oid. Er ontstaat een gevoel bij de producten waardoor de kans groot is dat je deze later aanschaft. Apple heeft in de winkels geen verkoopdoel. Heb je in de NY-store een kassa gezien? Nee! Je kan afrekenen bij een medewerker maar het liefst willen ze het je online laten aankopen. Dat vind ik nu een goed voorbeeld van delen wat, bij Apple zeker, tot vermenigvuldiging heeft geleidt.
Ik heb vorige week 6 dierentuin kaartjes weggegeven aan een gezin met 3 kinderen die het niet zo breed hadden. Deze kaartjes had ik gewonnen. Tijdens de dierentuindag heeft het gezin een prijsvraag ingevuld en daarbij een intersportbon van 100 euro voor wintersportkleren gewonnen. Deze bon heb ik van hen gekregen als dank. Dit is een mooi voorbeeld dat delen veel kan opleveren. Het heeft mij niet alleen een bon opgeleverd, maar ook nog veel belangrijker een goed gevoel om iets te kunnen geven.
Gr Patricia
P.s. ik kon het filmpje helaas niet openen, dus hoop dat dit onderwerp hierop wel aansluit 🙂
gelezen boeken doorgeven
fiets delen
auto delen
grasmaaier delen
familiespelletjes delen
huishoudap.delen
campingspullen delen
gedachten delen
zorgen delen
verzorging van ouderen delen( vele handen maken licht werk)
aan een zwerver geld geven voor de een slaapplaats
aan het goede doel geven
Is de uitslag al bekend?
Is al bekend wanneer de uitslag bekend wordt gemaakt?
Wel slim overigens. Vragen om ideeen met als trigger een prijs maar de prijs niet uitreiken 🙂 Goede manier om mooie input te vergaren. Zouden al de bovenstaande voorbeelden in deel 2 komen van het boek Doorbraak.
@ allemaal: De uitslag is nog niet bekend, maar dat had allang gemoeten. Excuses. Gaan we snel regelen, ik sein Niels in. De winnaar krijgen zo snel mogelijk bericht.
@ HJ Staal: Je bent wat negatief, maar je suggestie vind ik schitterend. Daar MOET Niels iets mee doen 😉
Ben benieuwd.. Is overigens niet negatief bedoeld hoor. Beetje om te prikkelen. Het was overigens een steengoed artikel en ik ben erg benieuwd naar het boek. Daarnaast heeft de vraag voor prachtige voorbeelden geleidt. Alleen maar goed!
In zijn onmetelijke wijsheid (geen correspondentie mogelijk) heeft Niels Aalberts besloten tot de volgende uitslag:
– Bas van de Haterd
– Rob Bruyn
– Bob Staal
– Matthijs Renkema
– Mark van der Heijden
– Simon de Ronde
– Patricia Bakker
– Hendrik-Jan Staal
– Raymond
– S. Ron
Ik zal jullie mailen voor jullie adres, dan komen de boeken vanuit Bruna naar jullie toe!
Matthijs
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!