3 dingen die jij kunt leren van een chocoladefabriek

8 maart 2011, 12:45

Benieuwd hoe je klanten kunt leren waarderen? Hoe je van totaal vreemden trouwe aanhangers van jouw bedrijf maakt? Hoe succesvolle IT praktijken in andere branches succesvol zijn? Kijk dan naar TCHO uit San Francisco. Deze succesvolle chocoladefabriek is een oer branchmark waarvan elk bedrijf minstens 3 lessen direct kan doorvertalen naar succes in de eigen branche. Voor Six Fingers interviewde ik hun Marketing Manager, Larry del Santo in San Francisco. Hieronder geef ik een korte intro over TCHO, waarna ik direct op de lessen inga:

TCHO is gevestigd op Pier 17, midden in het centrum van San Francisco aan de baai, in de buurt van toeristentrekpleisters als Alcatraz en de Golden Gate Bridge. Naast de grote fabrieksloods is er een gebouw voor chocoladetesters en een winkeltje, de ‘Beta store’. TCHO heeft nu een grote waaier aan productsoorten, is in 28 staten verkrijgbaar, is ook in het professionele kanaal verkrijgbaar en heeft net een megadeal gesloten met Starbucks voor verdere distributie. Oja, ze zijn de 11e grootste producent van chocolade, in de VS. Niet slecht voor een bedrijfje dat in 2008 werd opgericht en dat 6$ voor een reep chocolade vraagt. Onder beschrijf ik de 3 facetten die bedragen aan hun succes.

Creëer volgers, maar dan 1.0

Jullie kennen allemaal de mogelijkheden van het creëren van een (min of meer geïnteresseerde) groep volgers via social media. Hoewel TCHO deze media natuurlijk ook inzet geeft TCHO een interessant maar ‘ouderwets’ voorbeeld, dat voor veel dienstverleners en producenten zeer goed kopieerbaar is: ‘TCHO’ staat voor Technical CHOcolate en dat is niet voor niets. Eén van de eigenaren werkte vroeger aan de software voor de Amerikaanse Space Shuttle. TCHO gebruikt succesvolle facetten uit andere branches in de chocoladebranche, brachmarks. Waar andere chocoladeverkopers een paar professionele smaaktesters inhuren of een nieuwe creatie eenmalig aan een consumentenpanel voorleggen gebruikt TCHO de in de IT branche gebruikelijke manier: ‘beta testen’. Door het uitdelen en opsturen van kleine bruine zakjes met chocoladesamples die testers en voorbijgangers terugstuurden creëerden ze een trouwe schare volgers. Op basis van de feedback werd de smaak elke 36 uur (!) aangepast waarna nieuwe batches werden verstuurd naar de trouwe en nieuwe testers. De testers konden zo letterlijk proeven wat er met hun feedback werd gedaan en TCHO kon zo de perfecte smaakmix samenstellen. Na 1026 tests (!) was het eerste product klaar: Chocolate 1.0, en dit kon gelijk rekenen op een schare geïnteresseerden.

Welke potentiële klant kun jij direct te betrekken bij het ontwikkelen of aanpassen van een nieuwe dienst of product. What’s in it for them? En durf jij bijvoorbeeld ook prijsinformatie met hen te delen, in ruil voor loyaliteit en toegevoegde waarde?

Flavour driven

Net als wijn en truffels hangt er om duurdere chocola iets exclusiefs. “80% Brazilië” bijvoorbeeld is voor de kenners een bittere chocolade, want 80% cacao en Braziliaanse bonen betekenen een bepaalde soort bitter. Nu trekt dit sommige mensen aan, maar voor de mainstream consument moet het laagdrempeliger en duidelijker, en die wil TCHO juist bereiken. Ze hebben dit opgelost met het flavour wheel, en drukken elke smaak uit in iets waar jij een idee bij hebt. Ze geven zelfs de verhouding tussen de smaken aan. Simpel, knap en de toegang tot erg dure chocolade, anders dan ‘melk’ of ‘mocca’.

Waar is jouw dienst of product mee te vergelijken? Hoe kun jij deze ‘plat slaan’, en wie zou je dan bereiken?

Leren waarderen

Mensen vertellen graag over opgedane kennis, en leren anderen graag iets triviaals. TCHO speelt daar goed op in. Ze leren je op de website en in hun winkel gemakkelijk hoe je chocolade moet testen en moet proeven. Dit staat er op hun site over hoe de chocolade er moet uitzien:

Look at the consistency of the chocolate’s color. Is it even? Is the chocolate shiny? The shinier a chocolate, the better it’s been tempered (tempering is the process that lines up the chocolate molecules into a crystal lattice). Is there any white, powdery-looking stuff on the top of your chocolate? This is called bloom, and happens when chocolate isn’t tempered correctly.

Daarnaast hebben ze meerdere testproducten met alle smaken erin, waarmee jij het geleerde direct in de praktijk kunt brengen bij vrienden, en dit gebeurt ook echt. Als laatste maken ze combinaties van hun chocolade met oa kaas, wijn en koffie. Sommige smaken komen heel sterk uit bij koffie, anderen juist niet. Leuk om te leren, maar ook om weer over te vertellen.

Wie zou over jouw product willen vertellen, en hoe help jij hen dit te doen? Bij welke kaas past jouw dienst, en welke klanten zouden dit dan moeten proeven?

Rare vragen? Wellicht. Maar als je beantwoordt heb je iets sterks en origineels in handen, geïnspireerd op een originele San Franciscaanse (smaak)sensatie.

p.s. Als je in de buurt bent: er zijn (natuurlijk gratis) tours in de fabriek, 2x peg dag. Een must do.

Tobias Braam
Manager Online Marketing bij Marktplaats / eBay

Online Marketeer, optimist, analist, nieuwsgierig, blogger, data driven, nieuwe dingen, mensen, de ultieme plek op aarde. Online Marketeer bij Marktplaats / eBay

Categorie
Tags

2 Reacties

    Tobias Braam

    Hoi Patrick, dank voor je reactie. Het idee is niet echt een branchmark als je het doorvertaalt naar een bedrijf uit dezelfde branche, maar wellicht zeker nuttig. In The Economist en op hun eigen site vind je nog veel meer info over THCO!


    8 maart 2011 om 14:05
    Adfiliate bv – Patrick Mulder

    Ik ga het zeker bekijken Tobias!. Nu eerst mijn strategie plan afronden voor http://www.leerwinkel.nl en daarna naar Amsterdam voor Online Tuesday.


    8 maart 2011 om 14:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!