Social media en de communicatieprofessional

8 maart 2011, 07:01

Weer eens linken naar Molblog: “Onderzoek: social-mediagebruik onder communicatieprofessionals”. De European Association of Communication Directors voerde in samenwerking met de University of St. Gallen een onderzoek uit onder 1838 communicatieprofessionals uit 30 Europese landen. Uit het onderzoek (hieronder op SlideShare) blijkt, dat 97.4% van de communicatieprofessionals tenminste heeft geprobeerd om social media binnen hun werk te gebruiken; de meest populaire social-mediainstrumenten zijn Facebook, YouTube en Twitter, luisteren en monitoren in social media-omgevingen vormt de hoofdactiviteit met 72 %.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat communicatieprofessionals druk ervaren om “iets” te doen met social media, vanuit zichzelf maar ook vanuit de organisatie. Zelfs oudere medewerkers, die relatief weinig gebruik maken van nieuwe platformen en applicaties in de thuisomgeving worden geacht social media op het werk te gebruiken, schrijft Suzanne de Bakker op Molblog.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!