Affiliate Marketing & Google: Friends or Foes?

11 maart 2011, 07:31

Google en affiliate marketing. Het rommelt in affiliate land de laatste tijd. Google sloot steeds vaker (grote) affiliates uit van deelname aan haar advertentieprogramma Adwords. Als reden geeft Google meestal op dat deze ‘thin affiliatesites’ te weinig waarde zouden toevoegen. Ook werden sommige affiliatesites lager gerankt of zelf helemaal uitgesloten in de organische zoekresultaten. Affiliatenetwerk Daisycon vond het tijd om (ongeruste) affiliates bijeen te roepen en organiseerde dinsdag een kennissessie met de titel: Affiliate Marketing & Google: Friends or Foes?

Marko Dobroschelski

Marko Dobroschelski (CEO Daisycon) deed de aftrap met zijn visie op het beleid van Google ten aanzien van affiliates en de toekomst van de affiliatenetwerken. Hij gaf aan dat toen Google in 2003 met Google Adsense kwam, de algemene gedachte van veel mensen was dat de dagen van de affiliatenetwerken geteld waren. De praktijk was anders, affiliates werden door de komst van Adsense gestimuleerd om meer concepten in de markt te zetten en affiliate marketing kon hier prima naast bestaan. Sterker nog, affiliates kwamen erachter dat ze meer konden verdienen met affiliate marketing dan met Adsense. Dit gaf dus juist een boost aan de markt.

Het verschil met 2003 is wel dat Google nu marktmacht heeft. Door verschillende succesvolle diensten die ze inmiddels in de markt hebben gezet hebben ze veel meer inzicht in het gedrag van affiliates, adverteerders en consumenten dan in 2003. Google heeft o.a. door haar ‘gratis’ Analytics tool inzicht in de prestaties van adverteerders en publishers. Veel mensen hebben een naar gevoel bij de acties van Google omdat Google eigenlijk zelf ook steeds meer als affiliate optreedt bijvoorbeeld door hun concepten boutiques.com en Google product search. Daarnaast heeft Google ambities om affiliate marketing als dienst te gaan aanbieden aan adverteerders.

Dobroschelski verwacht dat het niet te lang meer zal duren voordat Google de deksel op zijn neus krijgt. Door de groeiende marktmacht bezorgt Google nu al de eerste problemen. Zo wordt in Duitsland Google Analytics misschien verboden omdat het de privacy zou schenden. De privacy issues zouden er best voor kunnen zorgen dat Google bij het grote publiek over niet al te lange tijd ‘uncool’ wordt. Hoe kunnen publishers zich volgens Dobroschelski wapenen tegen Google? Focus je ook op social media. Social media zal steeds belangrijker worden voor je ranking in de zoekmachines. Het buzzwoord van 2012 wordt ‘like building’ via Facebook in plaats van het huidige ‘link building’ via websites.

Reynder Bruyns

Tweede spreker was Reynder Bruyns van mediabureau Netsociety, gespecialiseerd in affiliate marketing, SEO en SEA. Bruyns vertelde dat Google regelmatig updates in haar algoritme doet. In 2010 en 2011 waren dat er tot nu toe drie. In 2010 is er onder andere flink gesneden in sites die zogeheten duplicate content gebruiken. Content die niet uniek is en bijvoorbeeld uit productfeeds wordt gehaald. In februari 2011 is de zogenaamde Farmer update uitgevoerd, waardoor Google nog strenger let op content farms.

Bruyns liet een branchemark van sites uit de reisbranche zien. Duidelijk werd dat content en andere niet merkgerelateerde sites sterk daalde bezoekersaantallen lieten zien, en dat sites van merken (zoals D-reizen.nl, Neckermann.nl en Aanzee.com) tientallen procenten meer bezoekers kregen. Wat moet een siteeigenaar volgens Bruyns doen als hij een ban krijgt van Google:

Analyseer de schade, wordt de site helemaal niet meer gevonden of alleen een gedeelte. Vergelijk hierna per pagina de CTR, de bouncerates en andere statistieken om te zien of hier aanwijsbare verklaringen in te vinden zijn. Stel hierna de juiste vragen: Waarom zou deze pagina voor een neutrale bezoeker niet relevant zijn? De beste manier om goed gevonden te blijven worden in Google is door te investeren in kwaliteit. Ook als affiliate moet je proberen een merk te creëren en te werken aan vertrouwen. Enkele concrete tips die hij gaf:

  • Werk aan een social media strategie (heb je een Twitter, Facebook en LinkedIn profiel?)
  • Vermeld je contactgegevens en omschrijf duidelijk wie je bent
  • Zorg voor officiële documentatie (een privacy statement, disclaimer en b.v. ook KVK nummer)
  • Zorg voor Offsite aanwezigheid (vermeld kantoor/ adres in de Google bedrijfspagina, in de telefoongids etc.)
  • Merkbekendheid zorgt voor branded search (als er veel op je merk wordt gezocht vindt ook Google je relevanter).

Bruyns eindigde met de opmerking dat ook affiliates voor green en sustainability moeten gaan en dat Google dat uiteindelijk zal waarderen.

Als derde spreker kwam Ulco Wierenga aan het woord. Wierenga heeft jarenlange ervaring als succesvol affiliate. Wierenga had een heel ander verhaal dan Bruyns van Netsociety en gaf een open presentatie over hoe SEO met thin affiliatesites nog steeds heel succesvol kan zijn. Het aller belangrijkste is de domeinnaam. Wierenga had er op een gegeven moment maar liefst 300.000. Inmiddels heeft hij nog ‘maar’ 9000 domeinnamen over.

Een goede domeinnaam garandeert met vrij weinig werk een toppositie. Als voorbeelden gaf hij Geldlenen.nl, Messenset.nl, vakantiehuizenzwitserland.nl en Cheap.nl die alle op die specifieke zoekwoorden in de top 5 scoren. Wieringa toonde dat met de eenvoudige site als vakantiehuizenzwitserland.nl maar liefst 100.000 euro omzet had gegenereerd voor adverteerder Interhome. Wieringa vatte deze site als volgt samen:

  • Mooie domeinnaam van een paar euro
  • Simpele XML-parser (isosoft.nl)
  • Zonder werk 4e positie in Google + berg “kleine” keywords
  • Verleden jaar kleine 10.000 euro inkomsten

Verder toonde hij de voorbeelden Eiwit.nl en Skivakantie.nl. Enkele overige tips die Wieringa gaf waren:

  • De beste domeinnamen zijn met een .nl extensie maar probeer ook eens anderen (b.v. .me of .je)
  • Zorg ervoor dat je sites door Google NIET als één netwerk worden gezien, dus link niet teveel naar je eigen sites, registreer niet alles op hetzelfde IP en gebruik niet altijd dezelfde registratiegegevens.
  • Pas op met productfeeds (ivm dubbele content)
  • Wed niet op één paard.
  • Links ruilen is een slecht plan (Het kopen van links daarentegen werkt nog wel erg goed)
  • Plaats je affiliatelinks in een Iframe: Google ziet het niet als links, waardoor je linkprofiel ‘gezond’ blijft.

Mocht je toch een ban van Google krijgen, dan moet je volgens Wieringa een aantal dingen onthouden: Google bekijkt je site opnieuw na 30, 90 of 180 dagen. Na dertig dagen heb je dus één kans. Is je site nog niet op orde dan duurt het langer. Zorg er na de ban dus zo snel mogelijk voor dat je site wordt aangepast, dat je linkprofiel verbetert of welke andere oorzaak je kan vinden en onthoud:

  • Je site mag niet puur zijn bedoeld om bezoek door te sturen
  • De homepage wordt automatisch gecheckt op externe links
  • Google doet alles automatisch, dus ziet alleen wat automatisch te detecteren valt….

Al met al een mooi dagje affiliate marketing. Dus, om antwoord te geven op de vraag: Affiliate Marketing & Google; Friends or Foes? Antwoord: Keep Google as a friend, but you can always use some extra.

Deze post is tot stand gekomen met met medewerking en grote dank aan Rick de Vlieger van Daisycon..

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Marco Faasen

    Wij van WC eend raden aan WC eend…..


    11 maart 2011 om 09:52
    mgvandenbroek

    @ marco faasen: Wat bedoel je? Leg eens uit?


    11 maart 2011 om 10:02
    martijnstaal

    @Redactie klopt het dat er een preso van Daisycon ipv Yonego moet staan?


    14 maart 2011 om 07:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!