Gaat Google voor social met Google Circles?

15 maart 2011, 07:05

Afgelopen weekend was het de talk of town: Google gaat tijdens de SXSW Google Circles presenteren. Inmiddels is dit door Google ontkracht, maar sinds jaar en dag wordt gespeculeerd over de zoekgigant die de stap naar een sociaal netwerk zou willen maken. Ook de opfrisbeurt van Google Profiles zorgde twee weken terug weer voor de nodige speculaties. Of Google nu Google Circles lanceert of niet, maakt Google een kans?

Gemak en tijdsbesparing

Gemak dient de gebruiker en tijd is het enige schaarste dat is overgebleven, dus vanuit dat oogpunt lijkt het een kwestie van de meeste Google diensten aan elkaar knopen en het in potentie grootste sociale netwerk ter wereld is geboren. Foto’s plaats je op Picasa, video’s bekijk je op YouTube, communiceren met vrienden doe je via Gmail en GTalk en waar je bent of naartoe gaat staat in Calender en Latitude. Hoewel de gemiddelde gebruiker niet bekend zal zijn met deze diensten, ze verleiden om naast search (daarin is en blijft Google voorlopig koning) ook gebruik te maken van de andere diensten, klinkt als een simpele vervolgstap.

Eerdere pogingen van Google

Dat Google baat heeft bij een sociaal netwerk mag duidelijk zijn. Hoe meer ze weten van gebruikers, hoe beter ze commerciële boodschappen kunnen targetten. Daarbij komen ook nog eens alle verdienmodellen die het hebben van een sociaal netwerk met zich meebrengen.

Verschillende pogingen van Google in het verleden hebben nog niet tot het gewenste succes geleid. Google Buzz wordt nog steeds als overbodig beschouwd (en startte direct met privacy issues), Wave was verwarrender dan dat het de gebruikers hielp (en wordt inmiddels niet meer verder ontwikkeld) en Orkut is alleen populair in Brazilië en India. Hoewel Orkut met 100 miljoen actieve gebruikers de meest geslaagde poging van Google mag worden genoemd, is ook daar Facebook met een opmars bezig.

Het Circles-principe

Daarmee komt ook meteen de onvermijdelijke vraag naar boven: wordt Google Circles dé Facebook killer? Zolang we niet weten wat Google Circles precies is, kunnen we deze vraag niet beantwoorden. De geruchten vertellen dat Google Circles draait om het principe van de ‘kringen van mensen’ die we om ons heen hebben. Net zoals in het dagelijks leven deel je sommige zaken liever alleen met bepaalde mensen. Gênante vakantiefoto’s zijn bestemd voor vrienden, een succes in werk deel je liever met je zakelijke netwerk. In plaats van het delen van alles met iedereen, moet Google Circles hier een eind aan maken en dit volledig overlaten aan de gebruikers van het netwerk.

Als Google adept van het eerste uur en gebruikmakend van zo’n beetje alle Google diensten, maakt Google wat mij betreft een goede kans. Voorlopig speculeren we verder en kijken we uit naar een mogelijke lancering tijdens Google I/O in mei.

Dennis Knetemann
Creatief strateeg bij EPIC || Amsterdam

Creatief strateeg. Diginative. Designnerd. Denkt graag above, below en through the line, dwars door de box met een 360 graden blik. In begrijpelijke taal: houdt van mooie, maar vooral effectieve campagnes en concepten bedenken voor merken. Coacht daarnaast ook startups op het gebied van merk- en marketingstrategie en woont, slaapt en leeft online. Tevens parttime superheld.

Categorie
Tags

12 Reacties

    Jordy van den Boom

    Net stukje Dennis! Ik denk dat je op bijna alle punten wel gelijk heb.

    Groetjes,

    @jordyvdboom


    15 maart 2011 om 06:53
    dennisknetemann

    @Melvin123 Inmiddels lopen heel wat geruchten over Google en social door elkaar: Google Me (social layers) en Google Circles (breder platform). Volgens mij betreffen beiden termen eenzelfde initiatief, waarmee de vraag ‘wanneer’ interessanter wordt. Social layers klinkt mij weer eerder als een voorzichtige eerste opstap naar een platform. We wachten af 🙂


    15 maart 2011 om 07:24
    Bart Brouwers

    Met Latitude als alternatief voor foursquare?


    15 maart 2011 om 07:44
    dennisknetemann

    @Bart Mogelijk, de huidige versie biedt nog (te) weinig extra’s, maar met Google Places en Google HotPot hebben ze wel hun zinnen gezet op location based. Voorlopig krijg HotPot van mij de meeste kans toegedicht, daar zit het sociale aspect het meest in verwerkt. Of alles gaat straks op in één dienst?


    15 maart 2011 om 07:49
    dennisknetemann

    @Bart Now we’re talking 😉


    15 maart 2011 om 08:37
    Bart Brouwers

    @kekness Ik heb er de afgelopen dagen wat mee getest, als alternatief voor foursquare en feest.je. Ben er zeer over te spreken, zeker qua plaatsbepaling en aantal bestaande lokaties. Alleen is het sociale gedeelte nog niet echt ontwikkeld, net als het spel-element. Maar dat is natuurlijk niet zo ingewikkeld toe te voegen. Sharen kan ook makkelijk, via directe knop.


    15 maart 2011 om 08:41
    Hendrik van Zwol

    Ik denk dat Google een goede kans maakt in de sociale media markt. Zoals hierboven ook als is beschreven zijn er veel verschillende diensten van Google, die uitstekend met elkaar als één platform kan worden gebundeld. Daarnaast merk je dat Facebook steeds groter wordt en dat de reclameboodschappen steeds meer worden gepersonaliseerd. Google moet dus wel in deze markt stappen!


    15 maart 2011 om 08:46
    Paul Hottinga

    Dat Google hiermee bezig is een social platform lijkt wel duidelijk te zijn. Dennis geeft al aan dat het enorm aantal diensten die Google aanbiedt met bijhorende enorm bereik natuurlijk eenvoudig te koppelen zijn.

    Dit via een platform laten lopen is voor gebruikers alleen maar handig. Ik denk dat Google gezien het bedrijf en mogelijkheden instaat moet zijn om een FB concurrent neer te zetten. Deze markt gaat nog wel flink opgeschud worden.


    15 maart 2011 om 14:36
    Dennis Sievers

    Natuurlijk wil Google graag op dezelfde trein als Facebook stappen. Het grootste probleem dat Google echter heeft is dat het van nature een zoekmachine is en 99% van de gebruikers Google ook alleen maar voor het zoeken gebruikt. Die andere 1% zijn gmail gebruikers en wat losse Google Maps flodders. Uiteraard kloppen die cijfers niet, maar het geeft wel aan dat de transitie van zoekmachine naar social platform voor Google vrijwel onhaalbaar is.

    Ook de huidige grootte van Facebook (en in Nederland Hyves) speelt een rol. Ik geloof best dat mensen een keer willen switchen van social network, maar naast Hyves en Facebook (en eigenlijk ook LinkedIN) zit ik al helemaal niet meer te wachten op nog een speler in dezelfde markt.

    Ik acht de kans dan ook niet zo heel groot dat ze de echte massa gaan overtuigen. Maargoed, wie weet lees ik deze reactie over 2 jaar en zit ik er 100% naast.


    16 maart 2011 om 08:34
    Dennis Sievers

    Overigens heb ik het puur over het opstarten van een social network. Het verwerken van sociale elementen in de diverse tools en systemen zou wellicht kunnen werken, maar dan niet for the sake of het maken van een vriendennetwerkje, maar als sociale factor in de algoritmes van haar zoek- en advertentieplatform. En dat maakt het voor de eindgebruiker in principe weer oninteressant, omdat ik facebook/hyves gebruik om op de hoogte te blijven van wat mijn vrienden aan het doen zijn.

    Ik ga alleen niet ‘nog een keer’ al mijn vrienden en kennissen toevoegen. Hoe Google de sociale factor in dat geval in het spel wil brengen is mij nog onduidelijk (behalve mijn gmail contacten).


    16 maart 2011 om 08:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!