Eind september startte Vroege Vogel in Nederland (zie persbericht), geïnspireerd door Twitter’s @earlybird. Als shopping guide biedt @vroegevogel dagelijkse inspiratie op het gebied van design, entertainment, fashion, gadgets, lifestyle, sport en technologie. De inspiratie is soms om over te dromen en soms om te hebben. Om dat ‘hebben’ te realiseren, werken we samen met een aantal partners om mooie aanbiedingen aan onze volgers te kunnen presenteren. Deze partners zijn onder andere CentralPoint.nl, Eye-wear.nl, Fonq.nl en HifiToGo.nl. De afgelopen weken hebben we de balans en de lessen van zes maanden opgemaakt en gewogen. In dit artikel geven we openlijk inzage in de resultaten en de lessen van ons ‘experiment’ en hopen we zelf weer te kunnen leren uit de reacties van lezers.
De eerste les voor ons was van meet af aan om te partneren. Op deze manier kwamen wij als vier oprichters al bij elkaar (Stefan Borsje als developer, Jeroen van Eck als consultant, Armand Verhoef als designer en ondergetekende als digitaal strateeg en het commerciële traject). Ons verdienmodel op basis van affiliate marketing zorgde er al voor dat we allianties wilden sluiten met een aantal sterke E-commerce partijen (zie de partners hierboven) in Nederland. Deze manier van werken voelde goed aan en onze openheid hierin sprak ook Studio Analoog aan. Hierdoor is de onderstaande animatie tot stand gekomen dankzij Joris van Opstal en zijn team van Studio Analoog. In deze 3D-animatie wordt uitgelegd wat het concept van Vroege Vogel inhoudt. Lees verder om alle resultaten (open en eerlijk) te zien en bekijk ook vooral de animatie!
Aanleiding
De aanleiding van Vroege Vogel was voor ons een inspiratie en doorvertaling van het Amerikaanse @earlybird naar de Nederlandse markt. Onze visie is dat Amerikaanse deals niet even interessant (en relevant) zijn en dat alleen deals niet een manier is om mensen te bereiken maar bovenal te ‘beraken’. Wij geloven er in dat Nederlanders die Twitter gebruiken een interessante doelgroep zijn. Het is onze overtuiging dat de innovators en early adaptors op Twitter uit Nederland vaak mensen zijn die een voorbeeld zijn in hun omgeving en ook aankopen doen op basis van emotie. Daarnaast wilden wij met Vroege Vogel aantonen dat het mogelijk is om via Twitter omzet te realiseren.
Highlights
We hebben 2 ‘grote’ campagnes uitgevoerd om Vroege Vogel op een ludieke (met als vertrekpunt ook altijd relevante) manier onder de aandacht te brengen. Bij de Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf hebben we via onze partners een selectie van de Bijenkorf-aanbiedingen kunnen overnemen tegen nog scherpere prijzen. De insteek was hierbij dat we eerder zijn gestart dan De Bijenkorf en onze site niet uit de lucht is gegaan. Daarentegen hadden we uiteraard minder traffic en omzet maar het hielp ons wel om vanaf dag 1 omzet te realiseren. Het persbericht is hier terug te vinden, de aandacht die we ontvangen hebben van de pers staat hier.
Daarnaast heeft de #durftezetten actie [eerder artikel op M!] afgelopen december 2010 veel aandacht gehad. Bij deze actie was het voor het eerst mogelijk om via je Twitter-account je schoen te zetten. Vervolgens ontvingen de meeste schoenzetters een cadeau in de vorm van een kortingscode bij een van onze partners. De hashtag “durftezetten” was op de dag van lancering trending topic op Twitter (in Nederland). De resultaten van deze actie zijn ook hier op Marketingfacts gepubliceerd. Het bereik was enorm, op basis van het TweetReach rapport blijkt dat we bijna 80,000 personen bereikt hebben. De uiteindelijke conversie naar sales is ons hierbij wel tegengevallen, en was in onze ogen te verwaarlozen.
Kosten
De kosten voor Vroege Vogel bestaan uit:
- Technische development site en acties incl. onderhoud: 20.000eur
- Design huisstijl, website, campagnes etc.: 10.400eur
- Contentproductie en community management (uitgevoerd door alle betrokkenen): 26.500eur
- Overige kosten: 6.000eur
Baten
Het verdienmodel van Vroege Vogel is gebaseerd op het affiliate marketing model. Vroege Vogel verdient een commissie over gerealiseerde sales voor partners die via ons een deal aanbieden. Dat gebeurt op basis van een bestaand affiliate-programma (soms aangevuld met extra afspraken). Naast de structurele partners maakt Vroege Vogel gebruik van affiliate programma’s die we relevant vinden. Hierbij is altijd het uitgangspunt dat de content (producten of deals) relevant zijn voor de doelgroep. Het gaat dus niet om het pluggen van een deal omdat de vergoeding interessant is maar juist omdat het product interessant is.
- Opbrengsten partners; ruim 13.000 euro aan leads gerealiseerd;
- Goedgekeurde sales voor partners was uiteindelijk 5.200 euro;
- Opbrengsten Vroege Vogel; ruim 500 euro aan affiliate vergoeding;
- Volgers op Twitter; 1.470
- Kliks; per maand genereert Vroege Vogel 10.000 kliks
- Traffic; per maand genereert het netwerk ruim 1.600 unieke bezoekers van VroegeVogel.nu
Echte waarde
Als je alleen kijkt naar de kosten en de baten, en met name de geïnvesteerde tijd die maar deels in de kosten terug te zien is, komen wij tot de volgende conclusie:
“Het Vroege Vogel concept (en het experiment) toont aan dat je via Twitter omzet kunt genereren en ‘engaging’ kunt zijn met een groep volgers. Echter met de beschikbare middelen en onze inzet is het niet mogelijk om de activiteiten op een voor ons te verantwoorden manier voort te zetten.”
Dat komt volgens ons door onder andere;
- Het toenemende aantal andere kortingsinitiatieven zoals GroupOn maar ook webwinkels die zelf in toenemende mate met tijdelijke kortingsacties en dagelijkse deals werken;
- Twitter blijft een vluchtig medium waarbij Vroege Vogel niet alleen afhankelijk is van relevantie, maar ook van de drukte in de timeline;
- Beperkte tijd en budget om relevante acties uit te voeren om het bereik te vergroten en onze volgers verder te kunnen ‘beraken’;
- Vroege Vogel stuurt haar volgers naar externe bronnen in plaats van het verkeer via de eigen site te laten verlopen
Om Vroege Vogel alsnog rendabel te maken zien wij 2 scenario’s:
- Meer conversie - meer transacties uit de huidige groep volgers; of
- Meer traffic / volgers - wat met de huidige conversie leidt tot meer transacties.
Uiteraard hebben we nagedacht over wat we moeten veranderen om Vroege Vogel binnen beschikbare tijd het concept succesvol te maken. Mogelijke verbeteringen betreffen:
- Externe content op vroegevogel.nu opnemen. Dit heeft positieve impact op SEO en biedt ons de mogelijkheid om relevante aanbiedingen te tonen en dus mogelijk een toename in conversie;
- Wekelijkse nieuwsbrief. Zodoende kunnen mensen die zich niet op Twitter begeven ook op de hoogte blijven van onze aanbiedingen;
- Polls en social ‘games’. Momenteel selecteren wij zelf de mogelijke winnaars van onze #coolhunt, maar door het netwerk van het netwerk hiervoor te gebruiken, vergroten we de zichtbaarheid op een relevante manier.
Wanneer we zouden doorstarten of iemand een dergelijk concept zou lanceren, is het ons advies om rekening te houden met bovenstaande. Vroege Vogel is een geliefde shopping guide voor volgers en fans en is daarin meer dan geslaagd. Er is, in onze ogen, veel engagement, maar dit converteert voor ons onvoldoende naar omzet om onze tijdsinvestering te blijven rechtvaardigen. Ook onze partners hebben de toegevoegde waarde ingezien:
“VroegeVogel.nu heeft altijd met veel enthousiasme onze aanbiedingen op haar webplatform getoond en aangeprezen via haar unieke social media strategie. Naast naamsbekendheid voor Centralpoint.nl heeft dit tevens tot een omzetstijging vanuit de Social Media kanalen geleid. Wij merken dat Social Media een steeds groter stuk van de traffic naar onze website is, en VroegeVogel.nu is daar mede debet aan.”
Marcel Joosten, Commercieel Manager Centralpoint.nl
‘De interesse in nieuwe marketingconcepten is bij Fonq.nl altijd aanwezig, zeker op het terrein van social media. Vroege Vogel heeft ons dan ook meer inzicht gegeven in wat we als merk met Twitter kunnen bereiken op het gebied van engagement.’ - Patrick Kerssemakers, CEO Fonq.nl
Feedback en input
Wij zijn benieuwd naar hoe jullie de echte waarde van het concept Vroege Vogel zien. De komende week is Vroege Vogel even in rusten en in afwachting van jullie reacties. Goede ideeën en visies over de waarde en de realisatie van deze waarde zien we graag in de comments. Als er geen lumineuze inzichten meer komen die de vlucht een boost geven, bedanken we bij deze iedereen voor de vlucht en de aandacht de afgelopen zes maanden en trekt Vroege Vogel zich terug op haar nestje ;-).
Geniet nog even van de Vroege Vogel liefde van onze followers hieronder (kleine selectie) en kijk voor nog meer bij onze favorites!