Social commerce initiatief Vroege Vogel leert vliegen

23 maart 2011, 07:59

Eind september startte Vroege Vogel in Nederland (zie persbericht), geïnspireerd door Twitter’s @earlybird. Als shopping guide biedt @vroegevogel dagelijkse inspiratie op het gebied van design, entertainment, fashion, gadgets, lifestyle, sport en technologie. De inspiratie is soms om over te dromen en soms om te hebben. Om dat ‘hebben’ te realiseren, werken we samen met een aantal partners om mooie aanbiedingen aan onze volgers te kunnen presenteren. Deze partners zijn onder andere CentralPoint.nl, Eye-wear.nl, Fonq.nl en HifiToGo.nl. De afgelopen weken hebben we de balans en de lessen van zes maanden opgemaakt en gewogen. In dit artikel geven we openlijk inzage in de resultaten en de lessen van ons ‘experiment’ en hopen we zelf weer te kunnen leren uit de reacties van lezers.

De eerste les voor ons was van meet af aan om te partneren. Op deze manier kwamen wij als vier oprichters al bij elkaar (Stefan Borsje als developer, Jeroen van Eck als consultant, Armand Verhoef als designer en ondergetekende als digitaal strateeg en het commerciële traject). Ons verdienmodel op basis van affiliate marketing zorgde er al voor dat we allianties wilden sluiten met een aantal sterke E-commerce partijen (zie de partners hierboven) in Nederland. Deze manier van werken voelde goed aan en onze openheid hierin sprak ook Studio Analoog aan. Hierdoor is de onderstaande animatie tot stand gekomen dankzij Joris van Opstal en zijn team van Studio Analoog. In deze 3D-animatie wordt uitgelegd wat het concept van Vroege Vogel inhoudt. Lees verder om alle resultaten (open en eerlijk) te zien en bekijk ook vooral de animatie!

Aanleiding

De aanleiding van Vroege Vogel was voor ons een inspiratie en doorvertaling van het Amerikaanse @earlybird naar de Nederlandse markt. Onze visie is dat Amerikaanse deals niet even interessant (en relevant) zijn en dat alleen deals niet een manier is om mensen te bereiken maar bovenal te ‘beraken’. Wij geloven er in dat Nederlanders die Twitter gebruiken een interessante doelgroep zijn. Het is onze overtuiging dat de innovators en early adaptors op Twitter uit Nederland vaak mensen zijn die een voorbeeld zijn in hun omgeving en ook aankopen doen op basis van emotie. Daarnaast wilden wij met Vroege Vogel aantonen dat het mogelijk is om via Twitter omzet te realiseren.

Highlights

We hebben 2 ‘grote’ campagnes uitgevoerd om Vroege Vogel op een ludieke (met als vertrekpunt ook altijd relevante) manier onder de aandacht te brengen. Bij de Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf hebben we via onze partners een selectie van de Bijenkorf-aanbiedingen kunnen overnemen tegen nog scherpere prijzen. De insteek was hierbij dat we eerder zijn gestart dan De Bijenkorf en onze site niet uit de lucht is gegaan. Daarentegen hadden we uiteraard minder traffic en omzet maar het hielp ons wel om vanaf dag 1 omzet te realiseren. Het persbericht is hier terug te vinden, de aandacht die we ontvangen hebben van de pers staat hier.

Daarnaast heeft de #durftezetten actie [eerder artikel op M!] afgelopen december 2010 veel aandacht gehad. Bij deze actie was het voor het eerst mogelijk om via je Twitter-account je schoen te zetten. Vervolgens ontvingen de meeste schoenzetters een cadeau in de vorm van een kortingscode bij een van onze partners. De hashtag “durftezetten” was op de dag van lancering trending topic op Twitter (in Nederland). De resultaten van deze actie zijn ook hier op Marketingfacts gepubliceerd. Het bereik was enorm, op basis van het TweetReach rapport blijkt dat we bijna 80,000 personen bereikt hebben. De uiteindelijke conversie naar sales is ons hierbij wel tegengevallen, en was in onze ogen te verwaarlozen.

Kosten

De kosten voor Vroege Vogel bestaan uit:

  • Technische development site en acties incl. onderhoud: 20.000eur

  • Design huisstijl, website, campagnes etc.: 10.400eur

  • Contentproductie en community management (uitgevoerd door alle betrokkenen): 26.500eur

  • Overige kosten: 6.000eur

Baten

Het verdienmodel van Vroege Vogel is gebaseerd op het affiliate marketing model. Vroege Vogel verdient een commissie over gerealiseerde sales voor partners die via ons een deal aanbieden. Dat gebeurt op basis van een bestaand affiliate-programma (soms aangevuld met extra afspraken). Naast de structurele partners maakt Vroege Vogel gebruik van affiliate programma’s die we relevant vinden. Hierbij is altijd het uitgangspunt dat de content (producten of deals) relevant zijn voor de doelgroep. Het gaat dus niet om het pluggen van een deal omdat de vergoeding interessant is maar juist omdat het product interessant is.

  • Opbrengsten partners; ruim 13.000 euro aan leads gerealiseerd;

  • Goedgekeurde sales voor partners was uiteindelijk 5.200 euro;

  • Opbrengsten Vroege Vogel; ruim 500 euro aan affiliate vergoeding;

  • Volgers op Twitter; 1.470

  • Kliks; per maand genereert Vroege Vogel 10.000 kliks

  • Traffic; per maand genereert het netwerk ruim 1.600 unieke bezoekers van VroegeVogel.nu

Echte waarde

Als je alleen kijkt naar de kosten en de baten, en met name de geïnvesteerde tijd die maar deels in de kosten terug te zien is, komen wij tot de volgende conclusie:

“Het Vroege Vogel concept (en het experiment) toont aan dat je via Twitter omzet kunt genereren en ‘engaging’ kunt zijn met een groep volgers. Echter met de beschikbare middelen en onze inzet is het niet mogelijk om de activiteiten op een voor ons te verantwoorden manier voort te zetten.”

Dat komt volgens ons door onder andere;

  1. Het toenemende aantal andere kortingsinitiatieven zoals GroupOn maar ook webwinkels die zelf in toenemende mate met tijdelijke kortingsacties en dagelijkse deals werken;

  2. Twitter blijft een vluchtig medium waarbij Vroege Vogel niet alleen afhankelijk is van relevantie, maar ook van de drukte in de timeline;

  3. Beperkte tijd en budget om relevante acties uit te voeren om het bereik te vergroten en onze volgers verder te kunnen ‘beraken’;

  4. Vroege Vogel stuurt haar volgers naar externe bronnen in plaats van het verkeer via de eigen site te laten verlopen

Om Vroege Vogel alsnog rendabel te maken zien wij 2 scenario’s:

  • Meer conversie – meer transacties uit de huidige groep volgers; of

  • Meer traffic / volgers – wat met de huidige conversie leidt tot meer transacties.

Uiteraard hebben we nagedacht over wat we moeten veranderen om Vroege Vogel binnen beschikbare tijd het concept succesvol te maken. Mogelijke verbeteringen betreffen:

  • Externe content op vroegevogel.nu opnemen. Dit heeft positieve impact op SEO en biedt ons de mogelijkheid om relevante aanbiedingen te tonen en dus mogelijk een toename in conversie;

  • Wekelijkse nieuwsbrief. Zodoende kunnen mensen die zich niet op Twitter begeven ook op de hoogte blijven van onze aanbiedingen;

  • Polls en social ‘games’. Momenteel selecteren wij zelf de mogelijke winnaars van onze #coolhunt, maar door het netwerk van het netwerk hiervoor te gebruiken, vergroten we de zichtbaarheid op een relevante manier.

Wanneer we zouden doorstarten of iemand een dergelijk concept zou lanceren, is het ons advies om rekening te houden met bovenstaande. Vroege Vogel is een geliefde shopping guide voor volgers en fans en is daarin meer dan geslaagd. Er is, in onze ogen, veel engagement, maar dit converteert voor ons onvoldoende naar omzet om onze tijdsinvestering te blijven rechtvaardigen. Ook onze partners hebben de toegevoegde waarde ingezien:

“VroegeVogel.nu heeft altijd met veel enthousiasme onze aanbiedingen op haar webplatform getoond en aangeprezen via haar unieke social media strategie. Naast naamsbekendheid voor Centralpoint.nl heeft dit tevens tot een omzetstijging vanuit de Social Media kanalen geleid. Wij merken dat Social Media een steeds groter stuk van de traffic naar onze website is, en VroegeVogel.nu is daar mede debet aan.”

Marcel Joosten, Commercieel Manager Centralpoint.nl

‘De interesse in nieuwe marketingconcepten is bij Fonq.nl altijd aanwezig, zeker op het terrein van social media. Vroege Vogel heeft ons dan ook meer inzicht gegeven in wat we als merk met Twitter kunnen bereiken op het gebied van engagement.’ – Patrick Kerssemakers, CEO Fonq.nl

Feedback en input

Wij zijn benieuwd naar hoe jullie de echte waarde van het concept Vroege Vogel zien. De komende week is Vroege Vogel even in rusten en in afwachting van jullie reacties. Goede ideeën en visies over de waarde en de realisatie van deze waarde zien we graag in de comments. Als er geen lumineuze inzichten meer komen die de vlucht een boost geven, bedanken we bij deze iedereen voor de vlucht en de aandacht de afgelopen zes maanden en trekt Vroege Vogel zich terug op haar nestje ;-).

Geniet nog even van de Vroege Vogel liefde van onze followers hieronder (kleine selectie) en kijk voor nog meer bij onze favorites!

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

11 Reacties

    dim

    Helaas kunnen we niet in de hoofden van de twitteraars kijken. Maar denken jullie dat dit ook een geografisch probleem is. Kopen wij Hollanders wel echt zo veel online, of reageren wij anders op impuls-aanbiedingen die impuls-aankopen moeten stimuleren.

    Als ik de tweets monitor van de afgelopen maanden zie ik heel veel gaaf/vet/super/hebbe/hebbe maar uit jullie cijfers blijkt dat er niet of weinig gekocht werd. Dus de emotie is niet omgezet in daadwerkelijke transactie. Ligt dit aan de producten (gaaf maar ik heb het niet nodig) of is dit een gegeven.

    Daarnaast ben ik benieuwd hoe/wanneer en op welke manier de meeste omzet binnen kwam bij de partners/vroege vogel. Heeft de factor tijd/datum ook nog invloed gehad.


    23 maart 2011 om 09:03
    Erik van der Meijs

    Vroege Vogel is een erg interessante case geweest om de staat van social commerce te peilen. Jammer om te zien dat de resultaten toch tegenvallen.

    Dit artikel laat zien dat het relatief “eenvoudig” is om buzz te genereren rondom een merk maar dat het monetizen daarvan een heel ander vak is. Daarbij zet ik eenvoudig tussen aanhalingstekens want ik weet hoe hard de mannen van Vroege Vogel hier mee bezig zijn geweest.

    De ervaring die ik met social heb is dat Twitter sterk is wat betreft dialoog en Facebook beter is om trending topics onder de aandacht te brengen (en houden). En dat good-old e-mailmarketing nog steeds het best is als het gaat om sales. In dat licht bezien is het misschien interessant om richting een e-mailmagazine / private shopping portal op te schuiven. Vraag is alleen of je daar toegevoegde waarde in kunt brengen.


    23 maart 2011 om 09:24
    Arno

    Open verhaal, jammer dat het jullie niet gebracht heeft wat je gehoopt had.

    Als ik als follower naar @Vroegevogel kijk dan vind ik de term en de visualisatie leuk en innemend, de eerste indruk is dus positief.

    Het aantal volgers wat je op twitter hebt opgebouwd is wel erg laag, hoe kan dat? Wellicht meer PR/branding van de twitter account op verschillende media, maar dan heb je een grote mediapartner nodig.

    Daarnaast mist via twitter bij mij de visuele prikkel, bij gadgets en design items word je vooral visueel gegrepen en die dimensie ontbreekt via de tweets. Moet ik eerst op de link klikken maar zover krijg je me al niet…

    Is een partij als TMG geinteresseerd vanwege het ‘vroeg’/wakker element en het feit dat krantenuitgevers bezig zijn met andere inkomstenbronnen, zoals NRC dit doet met onedayonly


    23 maart 2011 om 09:39
    Antonio ‘Thonis’

    Een ROI van 0,8%? Erg jammer vond het een erg leuk initatief, maar dit lijkt zo niet te werken in Nederland. Misschien is het ook een teken dat je ecomemrce op twitter in Nederland iig niet werkt, al was de de site erg breed en zouden niches misschien een kans hebben.

    Een andere oorzaak kan misschien ook zijn dat het vooral erg dure producten betreft die ik als consument en twitteraar uberhaupt niet snel zou kopen en al helemaal niet online.


    23 maart 2011 om 14:31
    Antonio ‘Thonis’

    Een ROI van 0,8%? Erg jammer vond het een erg leuk initatief, maar dit lijkt zo niet te werken in Nederland. Misschien is het ook een teken dat je ecomemrce op twitter in Nederland iig niet werkt, al was de de site erg breed en zouden niches misschien een kans hebben.

    Een andere oorzaak kan misschien ook zijn dat het vooral erg dure producten betreft die ik als consument en twitteraar uberhaupt niet snel zou kopen en al helemaal niet online.


    23 maart 2011 om 14:31
    AymanvanBregt

    @Dim Dank voor je reactie. Of het aan de geografie ligt is een goede vraag die ik niet kan beantwoorden, wat ik wel denk is dat de geografie ook gekoppeld is aan cultuur en daar zijn vast verschillen per land. Verder kan ik zeggen op de gave dingen die we verspreiden dat het merendeel geen affiliate links zijn. Het is onze keuze (uit overweging van relevantie en om dicht bij het concept te blijven) geweest om 80% van de content inspiratie te laten zijn en 20% deals / affiliate links.

    Wanneer de goederen zijn gekocht laat zich lastig vertellen. Soms is het nl. zo dat er tussen de affiliatelink klik en de daadwerkelijke sale ook nog dagen of weken zitten. Wel hebben we gezien dat waar we in het begin onze content tot de ochtend beperkten we dat zijn gaan uitspreiden over de hele dag. Waar we dus eerst in een korte tijdspanne heel intensief zichtbaar waren, het aantal clicks juist gegroeid is door het te verspreiden over de dag en op meerdere momenten in timelines van volgers op te vallen.

    @Erik e-mail is inderdaad nog steeds krachtig en stond vanaf dag 1 in onze roadmap maar prioriteiten en de executie hebben dit nog tegengehouden, als je een mooie modus en partijen vind willen we graag kijken of we bij kunnen dragen.

    @Arno De acties gaven aan dat er inderdaad een flinke piek in nieuwe volgers ontstond, wat we wel lastig vonden is om een modus daar in te vinden die het ook relevant houdt en dat we niet omwille van een ‘gratis ipad’ bijv. veel nieuwe volgers krijgen die een dag later weg zijn. Met zijn vieren zijn we ook geen fan van RT-acties maar die bleken wel supereffectief, de prijs die weggaven was soms ‘slechts’ 15eur maar heel cool en daardoor een mooi effect. Vwb. TMG, als je daar mensen kent die open staan, wij zien wel kansen 😉

    @Antonio Dat is een ROI volledig uitgesmeerd over de hele linie, een aantal sales cases hebben we nader onder loep genomen en daar kwamen conversiepercentages uit van 4 – 6,25%, dat is wat ons betreft wel serieuze potentie alleen wil je dat structureel terugzien en moet deze potentie ook schalen. Duren producten is het niet alleen, soms ook producten van een paar tientjes, maar duur is relatief en maar wat je gewend bent.


    23 maart 2011 om 15:38
    Jochem Vroom

    De grootste fout zit hem in het feit dat jullie met 4 man in een half jaar tijd tot maar 1500 volgers zijn gekomen. Met zoveel mankracht had je toch minimaal op 15.000 volgers moeten kunnen komen.


    25 maart 2011 om 07:13
    AymanvanBregt

    Dank je wel voor je reactie Jochem, dat had vast gekund maar het is onze keuze geweest om ons op engagement te richten ipv een kwantatief getal op je twitter account. Volgens mij had je ook bij Emerce gereageerd en de uitnodiging van Jeroen staat nog, als je interesse hebt, neem even contact op via de mail.


    25 maart 2011 om 07:23
    Oli4b

    Vond het een leuk initiatief maar vond het aanbod wat mager, sinds de start waren er maar een paar bedrijven die meededen. Ook waren de tweets niet heel zichtbaar, het moet maar net op je timeline zitten, van iBood krijg ik elke dag een mailtje en die zie ik ook elke dag. Het was te weinig prikkelend om spontaan naar de site te gaan om te kijken wat de aanbieding van de dag was. Dank voor de uitvoerige uitzetting hierboven, erg leerzaam, voor de heren ook dus verwacht snel een nieuw initiatief.


    25 maart 2011 om 07:29
    Frans Jan Boon

    Ik heb dit initiatief met belangstelling gevolgd. Het sterkt ons in het advies wat wij klanten geven, en de activiteiten die wij hieraan verbinden: social commerce gaat verder dan het pushen van aanbiedingen via social media.

    Wat bij VroegeVogels ook meespeelde is de vraag-aanbod balans. Het aanbod (elektro, huishoud e.d.) sloot m.i. niet altijd aan op de vraag, die per seizoen kan wisselen. Een voorbeeld: deze en volgende maand zijn veel consumenten bezig met hun vakantie, zomerkleding e.d. Daar moet je dan wel op in kunnen springen.


    28 maart 2011 om 06:04
    AymanvanBregt

    @Frans Jan, weet niet of partijen zoals ibood het met je eens zijn 😉 maar de geluiden rondom groupon zijn ook negatief op dit moment dus wij geloven wel dat dit de lange termijn route is, betekent ook dat je een lange termijn adem nodig hebt dus. Dank voor het hart onder de riem!


    28 maart 2011 om 06:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!