Prijsvraag: Win Seth Godin’s nieuwste boek ‘Durf!’

23 maart 2011, 11:31

Begin deze maand lanceerde Seth Godin zijn nieuwste boek Poke the Box in de Verenigde Staten (Durf! in het Nederlands). Het meest bijzondere aan dit boek is dat het zijn eerste boek in eigen beheer is. Seth Godin is halverwege vorig jaar The Domino Project gestart (#blogpraat heeft zijn shortlist gehaald!). Een initiatief waarmee hij naar eigen zeggen opnieuw wil uitvinden wat het betekent om een uitgever te zijn. Seth Godin heeft een aantal redenen om het zelf te doen:

  • Hij heeft betere connecties met zijn lezer. Iets wat steeds belangrijker aan het worden is.

  • Hij hoeft niet meer een jaar te wachten op publicatie. Hij kondigt iets aan en zes weken later is het er.

  • De boeken zullen allemaal puur om de inhoud draaien. Geen extra woorden om het boek op te dikken.

  • Alles draait om snelheid.

  • Beschikbaar in elk formaat. Verschillende producten voor verschillende consumenten.

The Domino Project is gestart met Durf! en zal naar verwachting dit jaar nog met enkele titels van andere auteurs (maar allemaal in lijn met die van Godin) komen. Des te bijzonderder is het dan ook dat A.W. Bruna Uitgevers erin geslaagd is om krap drie weken later al met de vertaling uit te komen. Hoezo trage uitgevers? 😉

Beschrijving van Durf!

We sturen onze kinderen naar school en zijn geobsedeerd door hun toetsscores, gedrag en vermogen om erbij te horen. We plaatsen een ‘hulp gezocht’-advertentie en zoeken naar ervaring, bekende lezingen en hoe anderen mislukkingen hebben ontweken. We investeren in bedrijven op basis van hun meest recente prestaties, maar niet op wat ze morgen gaan doen.

Waarom zijn we dan verbaasd als alles ineenstort?

Onze economie is niet statisch, maar we doen alsof dat wel zo is. Je positie in de wereld wordt gekenmerkt door wat je aanwakkert, uitlokt en leert van de gebeurtenissen die je veroorzaakt. In een wereld vol veranderingen, is dat waar het om gaat – jouw durf om van verandering te leren en creëren. Durf! is een manifest over het produceren van iets dat schaars is, en dus waardevol. Het eist dat je niet langer wacht op een routebeschrijving, maar zelf aan de slag gaat om er een te tekenen. Jij weet hoe je dit moet doen, je hebt het eerder gedaan, maar gaandeweg heeft iemand het uit je hoofd gepraat. Wij hebben jouw inzicht, jouw dromen en jouw bijdragen nodig. Schiet op!

Prijsvraag

Onder de beste inzendingen in de comments verloten Marketingfacts en A.W. Bruna Uitgevers 10 exemplaren van Durf! Wat moet je doen? Geef antwoord op de volgende vraag, die tevens de ondertitel is van het Godin’s boek (een tip, probeer het een beetje in een professionele context te zetten zodat iedereen er wat van kan opsteken, dat maakt het… remarkable):

“Wanneer was de laatste keer dat je iets voor de eerste keer deed?”

Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd (@boezeman is niet omkoopbaar). Wees zo origineel mogelijk! Vermeld je e-mailadres, zodat we je adres kunnen achterhalen en het boek ook écht naar je op kunnen sturen.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

18 Reacties

    dianne

    De laatste keer dat ik iets voor de eerste keer deed, was 21 februari. Ik heb een linkedin campagne opgestart. Ik ga vrijdag mijn bevindingen in een blogpost verwerken. Maar om alsvast een tip van de sluier te lichten:

    1. Linkedin is geniaal in segmentatie, wat voor Eperium zeer belangrijk is

    2. Linkedin is gebruiksvriendelijk omdat het wel iets weg heeft van Google Adwords en de stappen zijn eenvoudig te doorlopen.

    3. Verbeterpunten: meten/ monitoren (kan gelukkig wel via Google Analytics) en taal (nu kun je alleen nog in het Engels adverteren)

    4. Resultaat; veel impressies, weinig kliks.. wellicht een branding tool?


    23 maart 2011 om 12:49
    Pieterjan Decoster

    De laatste keer dat ik iets voor het eerst deed is net 10 seconden geleden. Het is beseffen dat deze vraag een indicator is van hoe je tegen het leven aankijkt.

    Als je antwoord op deze vraag is “1 jaar geleden”, “5 jaar geleden”,… dan moet je dringend stappen ondernemen om je dromen waar te maken.

    We leven in een wereld waar quasi alles mogelijk is. De middelen om te bereiken wat je wil zijn overal beschikbaar! Het enige wat moet gebeuren is beseffen dat de laatste keer dat je iets voor het eerst kan doen geen eeuwige keuze is. DURF!


    23 maart 2011 om 12:50
    Tom van den Berg

    Ik heb zojuist mijn eerste artikel geschreven voor Marketingfacts. Onderwerp van het artikel is dat er vrijwel niets over Internet Marketing geleerd word op Marketingopleidingen in Nederland. Het artikel komt waarschijnlijk deze week nog online.

    Best eng om een artikel voor het eerst te schrijven, maar het is me toch gelukt. En hopelijk gaan er nog veel volgen.

    DURF!


    23 maart 2011 om 13:06
    Joop

    De laatste keer dat ik wat voor het eerst deed was vorige week, ik heb mij altijd voorgenomen om zelf niet aan me auto te gaan knoeien. Maar tegen beter weten in besloot ik, dat het gebrek aan goede audio in mijn auto, niet langer zo kon doorgaan. Daarop heb ik zelf de handjes uit de mouwen gestoken en online eens even uitgezocht hoe en wat. Allemaal heel leuk en aardig, daar stond ik dan met een tang en een hamer, tot dat moment mijn favoriete gereedschap. Het heeft vervolgens even geduurd, maar uiteindelijk geniet ik nu des te meer van mijn muziek. Een nieuwe autoradio en boxen ingebouwd.


    23 maart 2011 om 13:19
    Bas

    De laatste keer dat ik iets voor het eerst deed was gisteravond. Ten overstaan van een twintigtal luisteraars heb ik mijn bedrijfsplan uit de doeken gedaan. Waar ik bang was voor veel lastige vragen en commentaar, waren de enige vragen “heb je het concept vastgelegd” en “heb je al een domein gereserveerd”.

    Zo enorm kicken om het idee dat je dag en nacht heeft wakker gehouden, waarover je op feestjes alles wil vertellen maar het niet doet en waar je liefst 5 backups op verschillende plekken aanmaakt, over kunt brengen op anderen.

    Je zoekt weken naar het juiste moment en op het moment dat je eigenlijk nog niet durft, doe je het toch. Trillende benen vooraf, trillende benen achteraf. Gaat mijn idee eindelijk de wereld veroveren? Ik ben in ieder geval een stap verder, mijn dag kan niet stuk!


    23 maart 2011 om 13:39
    Annelies Verhelst

    Ik wacht nog steeds op zijn vorige boek dat hier verloot werd…

    Ik doe heel veel dingen voor het eerst de laatste tijd. Ik hou er namelijk niet van om in herhaling te vallen. Zodra ik dat zie bij mezelf is het tijd voor iets anders. Voor het eerst een boek geschreven en inmiddels in de winkel hebben liggen (drie weken geleden), superspannend, maar ook voor het eerst halverwege een opdracht weer de laan uit gezet worden omdat beide partijen beseffen dat de communicatie niet loopt. Voor alles een eerste keer en daar leer je van. Vandaar ook dat ik niet in herhaling wil vallen, betekent dat ik het nog steeds niet snap en ook dat is niet erg, maar wel frustrerend.

    Maar de laatste keer dat ik iets voor het eerst deed…hee dat kun je best op twee manieren opvatten! Misschien wil ik wel nooit meer iets voor het eerst doen!


    23 maart 2011 om 14:31
    Dave

    Genieten van deze dag en de kansen pakken die deze dag biedt. Morgen is immers weer een nieuwe dag.

    Wacht nooit, maar onderneem direct.


    23 maart 2011 om 15:29
    Niels Weerts

    Gisteren deed ik voor het laatst iets voor het eerst: op papier zetten wat mijn nieuwe functie gaat inhouden (wat uiteraard door meerdere mensen wordt bepaald). Een nieuwe functie binnen het bedrijf, dus er is nog geen vast functieprofiel. Etiketje op de nieuwe functie: e-marketing specialist. SEO, SEA, e-mail campagnes, social media, Web Analytics, ik heb het allemaal durven aangeven. Ik vind het namelijk allemaal machtig interessant en wil graag bij zoveel mogelijk dingen betrokken zijn. De komende tijd hoop ik zoveel mogelijk te leren, de stof van Seth Godin zou hier uiteraard goed in passen.

    Moraal van het verhaal: durf te kiezen, durf te gaan voor nieuwe dingen, ga vooruit. Want stilstand is achteruitgang, zegt men.. Tegelijkertijd overtuig ik mezelf er nog eens van dat ik een goede keuze heb durven maken.


    23 maart 2011 om 15:57
    Natascha

    Afgelopen weekend is de laatste keer dat ik iets voor het eerst deed. Namelijk een (voor mij nieuwe) regel toe passen om kritiek te geven. Eerst 2 positieve opmerkingen maken en daarna pas de kritiek. Zorgt ervoor dat de ander zich minder aangevallen voelt en eerder geneigd is naar je te luisteren. Goede manier om wat meer voor mezelf op te durven komen en grenzen aan te geven, ipv dingen opkroppen en wachten tot de emmer overloopt.

    In dit geval ging het ongeveer zo: Goh wat een leuke hond heeft u, hij is nog erg jong en speels volgens mij? Hij luistert zo te zien nog niet zo goed, dus kunt u hem dan niet beter aanlijnen… ipv hou die rot hond bij je, mijn hond was bijna hap slik weg. Het werkte zowaar ook nog!


    23 maart 2011 om 16:08
    Sander

    De laatste keer dat ik iets voor het eerst deed was vandaag! Ik heb tot op heden enkel uitvoerend werk gedaan, maar na enkele leuke onderhandelingen op mijn werk een aanbod voor een management functie aangenomen vanmiddag. Ik ben erg benieuwd hoe mijn nieuwe positie bevalt en hoe snel ik deze aansturende rol goed onder de knie heb. Met genoeg ‘Durf!’ weet ik dat dit helemaal goed komt! Jammer dat het boekje nog niet te bestellen is via Bol.com.


    23 maart 2011 om 17:46
    Bjorn Franke

    Gisteren. Ik zat voor het eerst aan de ‘goede’ kant van een sollicitatiegesprek. En ik heb ontdekt dat ik er aanleg voor heb!


    23 maart 2011 om 20:15
    Isolde

    Ik ben zojuist voor het eerst met mijn kamerplanten onder de douche geweest.


    23 maart 2011 om 20:18
    Wouter

    Nu ik er zo over nadenk…damn! Das best al even geleden.

    Maar wel een hele leuke. 2 weken geleden de eerste offerte-aanvraag én transactie via mijn nieuwe webshop!

    Heb wel nieuwe goede voornemens: eens wat vaker een primeur in mijn (werk)dag in te lassen.


    23 maart 2011 om 21:41
    JosjeVB

    ´Als je durft, bereik je meer´; het is mijn levensmotto en business guideline. Ik ben als eerste ooit in een online game community afgestudeerd, ben een jaar geleden stout advies – online communicatie let lef- gestart, sinds vorig jaar het experiment 7 Days of Inspiration als communicatieadviseur ondersteund (nu 137 initiatieven), sinds deze week een Twitter consult gestart. Volgende week een eerste Tai Chi les. Niets zo leuk als nieuwe paden creëren en ontdekken.


    24 maart 2011 om 10:58
    Wilco

    Ik huur momenteel mijn eerste eigen kantoor… In Sydney! Hét voordeel van werkzaam zijn in online marketing is de vrijheid die het met zich meebrengt, dus ik ben de uitdaging aangegaan en combineer nu (voor maximaal 1jr) m’n werk met alle schoonheid die Australië te bieden heeft!


    24 maart 2011 om 21:58
    AlettaDenHartog

    Afgelopen maandagavond heb ik voor het eerst een soort van ‘live’ twitterverslag uitgebracht. Dit was tijdens het Business Event 2011 in Ermelo. Als Rabobank Randmeren zijn we co-hoofdsponsor van dit evenement. Op het moment dat ik in de zaal zat om de presentatie van de genomineerden en de awarduitreiking aan de winnaars bij te wonen, bedacht ik me dat het leuk zou zijn om een ‘live’ verslag uit te brengen via Twitter. Dit onderstreept onze betrokkenheid bij het evenement en bij de plaatselijke ondernemers, zo dacht ik.

    De reacties waren positief. Naast het feit dat een volger aangaf dat ze het gevoel had gehad dat ze in de zaal zat en dat de plaatselijke kantoordirecteur erg blij was met deze actie, leverde het ook nog 30 extra volgers op voor @RaboRandmeren. En positieve energie voor mezelf. Gewoon leuk, zo’n impulsieve, ongeplande actie. Ga ik vaker doen! 🙂


    25 maart 2011 om 04:01
    Eric

    Ik ben na mijn studie voor het eerst gestopt om te lezen over innovatie! Vanaf dat moment breng ik innovatie zelf in de praktijk!


    25 maart 2011 om 06:26
    Janneke Budding

    Net zo belangrijk: wanneer deed je voor het eerst iets de laatste keer.


    25 maart 2011 om 09:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!