Carlsberg: Unbottle Yourself, saaie Zweden!

Carlsberg: Unbottle Yourself, saaie Zweden!

De apps voor iPhone en Android kun je nu al downloaden, de website met uitleg staat klaar, de trailer is 1000 keer bekeken. Carlsberg is klaar voor “Unbottle Yourself” een wedstrijd via social media die het meest heldhaftige uit de inborst van de doorgaans saaie Zweden moet halen. De actie begint over 7 dagen en een uur; op de homepage wordt officieel afgeteld en vind je al inspiratie. Er zijn 500 ‘missies’ die variëren van de hele dag met een licht Duits accent praten tot missie #384: het uitproberen van álle geurtjes in het rek van de parfumerie.

Trailer

Social Adventure

Carlsberg noemt de wedstrijd op de website en bij de beschrijving van de apps een ‘social adventure’. Door zoveel mogelijk punten te halen per missie maak je kans op een feestweekend met je vrienden in HongKong. Op de actiepagina vind je bewijsmateriaal van mensen die (ik denk in opdracht van Carlsberg) verschillende missies alvast voor je hebben uitgeprobeerd. Geef een highfive aan de buschauffeur, dat werk:

Zo werkt het

Er zijn verschillende niveaus van ‘‘goedkeuring’ om te checken of je je werk wel goed hebt gedaan. Er is sprake van ‘self approval’, Carlsberg voegt daarbij toe: “Yes, we trust You” (dat is écht heel cool en slim) dan is er “automatic approval”; dat gebeurt door middel van het uploaden van plaatjes en video’s, en dan is er nog “manual approval” en dat type goedkeuring neemt het Carlsberg team zelf voor zijn rekening. Dan zijn er nog Gold Missions die iets moeilijker zijn en waarmee je iedere dag kans maakt op een iPad of tickets naar Roskilde. Je mag alleen meedoen als je 20 jaar of ouder bent.

De competitie loopt van 7 april tot 17 april, dat is relatief kort. Na de competitie kun je de app blijven gebruiken volgens Carslberg, om lol te maken met je vrienden en uitdagingen uit te zetten naar collega’s of bekenden.

Credits

Agency: Åkestam Holst, Stockholm
Client: Carlsberg Sweden
Creative Director: Martin Cedergren
Art Director: Björn Gustafsson
Copywriter: Patrick Dry
Other creatives: Alex Picha, Ida Tenggren, Jerker Winther, Sara Clewemar
Production company: B-Reel, Monterosa

Wat doet dit?

Vraag me af wat dit nu doet voor een merk. Het ziet er allemaal leuk uit, het idee lijkt aardig. Of de saaie en gereserveerde Zweden het ook leuk gaan vinden dat moet nog gaan blijken. Ben heel benieuwd wat de doelstellingen zijn geweest van Carlsberg op voorhand; wanneer is zo’n actie nu geslaagd. Hoor graag wat jullie hiervan vinden!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Volgens mij zijn er twee belangrijke opbrengsten van deze social media actie; 1. het creëren van een aantal nieuwe merkassociaties (fun, out-of-the-box, lef) en 2. het inspelen op psychologische behoeftes van mensen aan een bepaalde status, groei, ontwikkeling middels het gaming element dat men bepaalde 'missions' kan 'accomplishen'. Op deze manier vergroot men het engagement van consumenten bij het merk Carlsberg én verbreed men de merk associaties.

    Leuke actie, wel wat aan de korte kant om voor opbrengst 1 echt nieuwe blijvende merkassociaties te creëren, maar zeker een goeie manier om mensen middels gaming te binden aan je merk.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.