• Usability & design
    wordt gesponsord door

Respondent op online autojacht kiest voor Volkswagen

Respondent op online autojacht kiest voor Volkswagen

De autoverkoop in Europa en vooral Nederland lijkt uit het dal te kruipen. Ondertussen wordt het internet met ieder jaar significant belangrijker voor het doen van nieuwe aankopen. Ook voor het kiezen van een nieuwe auto zullen veel mensen hun zoektocht online beginnen. WUA! en Traffic4u lieten respondenten online oriënteren op een nieuwe auto en zagen dat de voorkeur onderling sterk verdeeld is. Alleen Volkswagen blijkt duidelijk boven de rest van het veld uit te steken. De respondenten gaven in totaal 201 individuele beoordelingen over 53 verschillende websites.


De 10 best presterende websites volgens de Web Performance Scan

Goede balans

De respondenten kregen een maximum budget van €30.000 voor de nieuwe auto. Volkswagen.nl blijkt vervolgens de best bezochte website van de branche. 45% van de respondenten komt erop terecht. De website scoort vervolgens eerste plaatsen op drie van de onderzochte thema’s: Web Imago, Kwaliteit en Gebruiksvriendelijkheid. Volkswagen.nl heeft volgens de respondenten een ‘goede balans tussen inhoud en aantrekkelijke beelden’, en weet te overtuigen ‘zonder poespas of opsmuk’. Na de twee uur durende oriëntatie wijst 17,5% van de respondenten Volkswagen aan als favoriet.

Peugeot en Alfa Romeo

Peugeot staat zowel qua vindbaarheid als eindscore op de tweede plaats. 32,5% van de respondenten bezoekt Peugeot.nl tijdens de vrije oriëntatie. De respondenten geven vooral goede waarderingen voor Informatiewaarde en Vertrouwen. 7,5% kiest voor een auto van Peugeot. ‘Een duidelijke website met een handige configurator voor het samenstellen van je eigen model’, aldus een respondent.

Alfa Romeo eindigt als derde, ondanks een matige online vindbaarheid. Slechts 12,5% van de respondenten weet de website te vinden. AlfaRomeo.nl scoort een eerste plaats op Vormgeving en een tweede plaats op Eerste Indruk. Alfa Romeo weet uiteindelijk toch 5% van de respondenten te overtuigen.

Niet te onderschatten

Voor het kopen van een nieuwe auto gebruiken mensen minder vaak het internet dan voor reizen of kleding. Maar de mate waarin onze respondenten aangeven online te oriënteren op een auto, zal wellicht verbazen. Bij 80% van de respondenten heeft het internet een rol gespeeld bij het uitzoeken van een auto. 20% geeft aan dat ook de daadwerkelijke aanschaf (gedeeltelijk) online plaatsvond. Het belang van het online kanaal is dus ook in deze branche niet te onderschatten.

Voorafgaand aan het onderzoek wordt Volkswagen het vaakst spontaan genoemd als automerk. Mede hierdoor is het naast de meest gevonden website ook vaak de eerste website die respondenten bezoeken. Een belangrijk gegeven, gezien het feit dat een eerdere benchmark al uitwees dat mensen vaak uiteindelijk kiezen voor de eerste website die ze bezoeken.


Ook voor het zoeken naar een nieuwe auto blijkt het internet een belangrijke bron

Onderzoeksopzet

WUA! en Traffic4u nodigden veertig respondenten uit, tussen de 27 en 61 jaar oud en in bezit van een privé auto. Alle respondenten zijn ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. Ze kregen de opdracht op zoek te gaan naar een nieuwe auto van maximaal €30.000. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Over de gevonden websites vulden ze uitgebreide vragenlijsten in. De respondenten kozen aan het eind van de twee uur durende oriëntatie een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht.

Conclusie

Ook voor het uitzoeken van een nieuwe auto, richten veel mensen zich tot het internet voor een eerste oriëntatie. Volkswagen blijkt dan met een voorsprong te beginnen, vanwege de grote spontane naamsbekendheid en goede online vindbaarheid. Respondenten geven aan dat een mooie website met veel beeldmateriaal helpt, maar dat een degelijke informatievoorziening en een gebruiksvriendelijke configurator even zo belangrijk zijn. Op dit moment en op basis van deze case slaagt Volkswagen er online als enige in om een significant deel van de potentiële klanten te overtuigen. Vooralsnog maakt de concurrentie minder goed gebruik van de kans om consumenten tijdens hun eerste oriëntatiefase te verleiden.

Onderzoeksgegevens

Onderzoek:    maart 2011
Case:    ‘U wilt een nieuwe auto kopen met een maximum prijs van €30.000. Ga u op het internet oriënteren op een nieuwe auto.’
Aantal respondenten:    40
Selectiecriteria:   
-  Nederlands algemeen publiek
-  Inkomen minimaal 1x modaal
-  In bezit van privé auto, respondenten verdeeld conform marktaandeel Nederland
Leeftijd: tussen de 27 en 61 jaar oud
Verdeling geslacht: 60% vrouw, 40% man
Plaats onderzoek: Amsterdam
Herkomst respondenten: Amsterdam en omstreken
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet
Duur DVD panel discussie: 2 keer 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA! en Traffic4u
Pagina’s rapportage: 250+
Volgende meting: september 2011


Delen

0
0


Er zijn 15 reacties op dit artikel

  • Hoe denken jullie dat het komt dat merken als BMW, Mercedes, Audi en Saab niet in de lijst voorkomen?

    geplaatst op
  • @Bram: dat komt waarschijnlijk door de opdracht: Zoek een nieuwe auto van maximaal 30k. Kennelijk staan de merken die jij noemt niet bekend om hun auto's in die prijsklasse.

    geplaatst op
  • @Bram: dat komt waarschijnlijk door de opdracht: Zoek een nieuwe auto van maximaal 30k. Kennelijk staan de merken die jij noemt niet bekend om hun auto's in die prijsklasse.

    geplaatst op
  • Bij de meeste merken die je noemt, kom je met het budget van €30.000 niet erg ver. Dat lijkt me de belangrijkste reden. Verder lijkt het met spontane naamsbekendheid en persoonlijke voorkeur vooraf te maken te hebben. Volkswagen en Peugeot worden voorafgaand aan het onderzoek veelvuldig genoemd als automerk; de merken die jij noemt niet of nauwelijks.

    Overigens komt Mercedes wel terug in de totale top 22, die op onze website te raadplegen is.

    geplaatst op
  • Jammer dat jullie niet een ruimer budget hebben genomen. Er zijn namelijk best wat auto's die duurder zijn dan 30k. De gemiddelde aanschafprijs van een auto in 2010 was volgens deze site van Bovag-RAI 22k. De indeling in segmenten en daaraan gekoppelde gemiddelde verkoopprijs daar is ook zeker interessant.

    geplaatst op
  • @Bram: Als we de begrenzing qua prijs omhoog hadden bijgesteld, dan was het inderdaad een andere top 10 geweest. Maar waarom was dat interessanter geweest of is het jammer dat dit nu niet zo is?

    geplaatst op
  • Ik heb het idee dat de beperking veel invloed heeft op het prijssegment (betaalbare middenklasser) en wellicht bijbehorende winnaar (VW levert in dit segment volgens mij de meeste auto's). Ik vind het raar dat belangrijke automerken niet in het onderzoek naar voren komen. Laten we het er op houden dat Volkswagen winnaar is in het online surfgedrag naar een auto tot 30k. Dat staat hier en daar in het artikel genoemd maar was me niet direct duidelijk. Bovendien rij ik Saab ;-)

    geplaatst op
  • @Bram: Ik was al benieuwd wanneer de (s)aap uit de mouw zou komen ;)

    geplaatst op
  • Hopelijk mogen we komend jaar de nieuwe website van Skoda in deze lijst verwelkomen! De update van gisteren was in ieder geval veelbelovend.

    geplaatst op
  • De keuze om uit te gaan van een prijsklasse kan ik wel begrijpen, de automarkt is zeer gesegmenteerd. In de markt is het gangbaar om vanuit verschillende segmenten te denken (A / B / etc.).

    Ben wel heel benieuwd wat de website performance scan score nu precies inhoudt?! En kan je deze ranglijst baseren op basis van 40 personen, lijkt mij een hele kleine steekproef met ruime marges op de resultaten. Kunnen jullie dat verder toelichten?

    geplaatst op
  • Aanvullend: hoe kan het dat Toyota (grootste automerk ter wereld) niet in de top 10 staat?

    geplaatst op
  • @Menno: Wat zou jij anders doen en waarom?
    @Matthijs: Toyota wordt door de respondenten kennelijk niet gezien als een aantrekkelijke auto in het segment tot 30K, ondanks hun marktaandeel .

    geplaatst op
  • Vanuit marktonderzoek oogpunt is het lastig om uitspraken te baseren op 40 personen, zelfs met een aanvullende groepsdiscussie. Proef op de som is 40 andere personen uitnodigen, de kans is vrij groot dat er dan andere uitkomsten uitkomen. Ik kan niet in jullie resultaten zien of de 40 personen meerdere sites hebben beoordeeld, dat vergroot wel de betrouwbaarheid. Ik zou tenminste 60 personen uitnodigen.

    Daarnaast een groep autobezitters die een goede afspiegeling zijn van de 'autopopulatie' in Nederland op merkniveau, indien nodig de resultaten daar naar wegen. Binnen de groep van 40 is nu 60% vrouw, weet niet of dat een bewuste keuze is, klinkt mij niet heel logisch (no offence for the ladies).

    Verder is mijn ervaring uit eerder onderzoek (voor PON ; ) dat een auto aanschaffen vaak een gezinsbeslissing is dus hoe hou je rekening met die interactie tussen een koppel.

    Het feit dat Volkswagen nog goed uit de verf komt, waar komt dat door? Een goede website, veel Volkswagen rijders in de steekproef, aantrekkelijke modellen, dat is lastig in te schatten. Daarom ben ik benieuwd naar webperformance berekening.

    geplaatst op
  • De respondenten hebben in totaal 201 individuele beoordelingen gegeven, wat neerkomt op 5 verschillende websites per respondent. Op de case na worden de respondenten geheel vrij gelaten in hun zoektocht, dus welke websites uiteindelijk zijn beoordeeld zegt al iets over online vindbaarheid en spontane naamsbekendheid. Tijdens de vrije online oriëntatie geeft WUA! haar respondenten niet de opdracht om naar specifieke websites te gaan.

    De respondenten waren, zoals in de onderzoeksopzet is te lezen, wel degelijk verdeeld conform het marktaandeel van automerken in Nederland.

    Wij hebben voor de introductie van ons onderzoek veelvuldig getest met verschillende aantallen respondenten, en kwamen tot de conclusie dat het aantal van 40 zeer betrouwbare resultaten oplevert. Natuurlijk zal het beeld iets scherper worden bij een toename van het aantal respondenten, maar aan de ranglijst en verdeling van voorkeur verandert erg weinig. Dit wordt ondersteund door de resultaten van onderzoeken die wij al meerdere keren hebben herhaald. Zo won Agis drie keer op rij het onderzoek naar zorgverzekeraars, en heeft Sunny Cars drie van de vier onderzoeken naar autoverhuurders gewonnen.

    Meer informatie over de opbouw van de Web Performance Score is te lezen op onze website.

    Ik hoop hiermee de belangrijkste vragen te hebben beantwoord.

    geplaatst op
  • @ henk bedankt voor de toelichting dit maakt het een stuk duidelijker.

    De steekproef van n=40 zou ik echt aan werken, je rapporteert nu percentages waar een marge van +/- 20% op zit als het om individuele antwoorden gaat. Misschien iets voor de volgende meting!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.