De autoverkoop in Europa en vooral Nederland lijkt uit het dal te kruipen. Ondertussen wordt het internet met ieder jaar significant belangrijker voor het doen van nieuwe aankopen. Ook voor het kiezen van een nieuwe auto zullen veel mensen hun zoektocht online beginnen. WUA! en Traffic4u lieten respondenten online oriënteren op een nieuwe auto en zagen dat de voorkeur onderling sterk verdeeld is. Alleen Volkswagen blijkt duidelijk boven de rest van het veld uit te steken. De respondenten gaven in totaal 201 individuele beoordelingen over 53 verschillende websites.
De 10 best presterende websites volgens de Web Performance Scan
Goede balans
De respondenten kregen een maximum budget van €30.000 voor de nieuwe auto. Volkswagen.nl blijkt vervolgens de best bezochte website van de branche. 45% van de respondenten komt erop terecht. De website scoort vervolgens eerste plaatsen op drie van de onderzochte thema’s: Web Imago, Kwaliteit en Gebruiksvriendelijkheid. Volkswagen.nl heeft volgens de respondenten een ‘goede balans tussen inhoud en aantrekkelijke beelden’, en weet te overtuigen ‘zonder poespas of opsmuk’. Na de twee uur durende oriëntatie wijst 17,5% van de respondenten Volkswagen aan als favoriet.
Peugeot en Alfa Romeo
Peugeot staat zowel qua vindbaarheid als eindscore op de tweede plaats. 32,5% van de respondenten bezoekt Peugeot.nl tijdens de vrije oriëntatie. De respondenten geven vooral goede waarderingen voor Informatiewaarde en Vertrouwen. 7,5% kiest voor een auto van Peugeot. ‘Een duidelijke website met een handige configurator voor het samenstellen van je eigen model’, aldus een respondent.
Alfa Romeo eindigt als derde, ondanks een matige online vindbaarheid. Slechts 12,5% van de respondenten weet de website te vinden. AlfaRomeo.nl scoort een eerste plaats op Vormgeving en een tweede plaats op Eerste Indruk. Alfa Romeo weet uiteindelijk toch 5% van de respondenten te overtuigen.
Niet te onderschatten
Voor het kopen van een nieuwe auto gebruiken mensen minder vaak het internet dan voor reizen of kleding. Maar de mate waarin onze respondenten aangeven online te oriënteren op een auto, zal wellicht verbazen. Bij 80% van de respondenten heeft het internet een rol gespeeld bij het uitzoeken van een auto. 20% geeft aan dat ook de daadwerkelijke aanschaf (gedeeltelijk) online plaatsvond. Het belang van het online kanaal is dus ook in deze branche niet te onderschatten.
Voorafgaand aan het onderzoek wordt Volkswagen het vaakst spontaan genoemd als automerk. Mede hierdoor is het naast de meest gevonden website ook vaak de eerste website die respondenten bezoeken. Een belangrijk gegeven, gezien het feit dat een eerdere benchmark al uitwees dat mensen vaak uiteindelijk kiezen voor de eerste website die ze bezoeken.
Ook voor het zoeken naar een nieuwe auto blijkt het internet een belangrijke bron
Onderzoeksopzet
WUA! en Traffic4u nodigden veertig respondenten uit, tussen de 27 en 61 jaar oud en in bezit van een privé auto. Alle respondenten zijn ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. Ze kregen de opdracht op zoek te gaan naar een nieuwe auto van maximaal €30.000. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Over de gevonden websites vulden ze uitgebreide vragenlijsten in. De respondenten kozen aan het eind van de twee uur durende oriëntatie een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht.
Conclusie
Ook voor het uitzoeken van een nieuwe auto, richten veel mensen zich tot het internet voor een eerste oriëntatie. Volkswagen blijkt dan met een voorsprong te beginnen, vanwege de grote spontane naamsbekendheid en goede online vindbaarheid. Respondenten geven aan dat een mooie website met veel beeldmateriaal helpt, maar dat een degelijke informatievoorziening en een gebruiksvriendelijke configurator even zo belangrijk zijn. Op dit moment en op basis van deze case slaagt Volkswagen er online als enige in om een significant deel van de potentiële klanten te overtuigen. Vooralsnog maakt de concurrentie minder goed gebruik van de kans om consumenten tijdens hun eerste oriëntatiefase te verleiden.
Onderzoeksgegevens
Onderzoek: maart 2011
Case: ‘U wilt een nieuwe auto kopen met een maximum prijs van €30.000. Ga u op het internet oriënteren op een nieuwe auto.’
Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria:
- Nederlands algemeen publiek
- Inkomen minimaal 1x modaal
- In bezit van privé auto, respondenten verdeeld conform marktaandeel Nederland
Leeftijd: tussen de 27 en 61 jaar oud
Verdeling geslacht: 60% vrouw, 40% man
Plaats onderzoek: Amsterdam
Herkomst respondenten: Amsterdam en omstreken
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet
Duur DVD panel discussie: 2 keer 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA! en Traffic4u
Pagina’s rapportage: 250+
Volgende meting: september 2011