Google komt met +1 button, het antwoord op de Facebook Like

31 maart 2011, 02:21

Het is woensdagavond rond 21:00 uur en ik zie langzaam mijn Twitterstream vollopen met berichten over de nieuwe social button van Google, ook wel “+1”. Kort daarna ligt Twitter er ongeveer een uurtje eruit, maar dat zal vast geen verband hebben gehad. Google maakt opnieuw een sprong richting social met een eigen sharing button genaamd “+1”. Social sharing buttons, waar kennen we dat ook alweer van? Owja, Facebook bijvoorbeeld! Die grappige “vind ik leuk” of “like” knopjes die je overal ziet tegenwoordig. Wat is precies het verschil, dan wel de toegevoegde waarde van Google’s +1?

Wat is nou eigenlijk dat +1 van Google?

Google legt het zelf als volgt uit: het is een button waarmee je een “stamp of approval” geeft. Dus eigenlijk je goedkeuring op het getoonde resultaat. Als je de button klikt, dan wordt je naam aan het resultaat gehangen en komt deze informatie in je Google Profile te staan. Het hebben van een Google Profile is overigens een vereiste om gebruik te kunnen maken van +1. Als je dus een zoekopdracht doet en je bent ingelogd met je Google account, dan krijg je onder de zoekresultaten je vrienden te zien die een resultaat “ge-+1’t” hebben. En heb je zelf een site, dan krijg je straks alle statistieken van de +1 te zien in je webmaster tools.

Grootste verschil zit met andere social buttons zit hem als eerste in gebruik. +1 buttons zie je op dit moment, na de opt-in natuurlijk, direct in je zoekresultaten. Er is nog geen mogelijkheid om de +1 buttons op je website te gebruiken. Volgens Google zijn ze daar wel mee bezig, maar kan het nog wel enkele maanden duren voordat deze functionaliteit beschikbaar komt.

Ook voor advertising – Adwords / Adsense

Daarnaast werkt de button niet alleen op organische resultaten, maar ook op ads. Ja, je leest het goed, het +1’en / liken van Ads. Of gewoon een klein beetje persuasion marketing? Ow en als adverteerder kun je de +1 buttons niet uitzetten. Aan de andere kant telt een +1 niet bij je clickkosten op en krijg je als adverteerder mooie statistieken over welke advertenties veel “ge-+1’t” worden.

Waarom komt Google met een social button?

Of kunnen we beter zeggen, een andere social button. Als je diep graaft in je geheugen kun je je misschien nog Google Buzz herinneren. Ook iets met buttons. Toch gooien ze het nu over een compleet andere boeg. Maar, waarom?

Redenen:

#1. Ze voelen de ontzettend hete adem van Mark Zuckerberg in hun nek? Je hoort het Larry Page bijna zeggen: “als die idioot maar niet iets met ‘search’ gaat doen!”.

#2. Joost & Eduard hebben gelijk met wat ze op Twitter zeggen: het is een nieuwe data set waar Google naar kan kijken en gebruiken om zoekopdrachten nog verder te verfijnen. En misschien nog wel belangrijker: zo komen ze nog meer te weten over zoekers en hun gedrag.

#3. Het is toch een stiekeme aanloop na de lancering van het veel besproken en “beroddelde” sociale netwerk dat Google wil lanceren. Ze hebben de profiel pagina’s, ze hebben nu de buttons, nu het netwerk er omheen nog. Owja, en natuurlijk een goede reden om dat sociale netwerk daarna te gaan gebruiken voor ons als gebruikers.

#4. Het is de ultieme poging om site eigenaren nog meer te laten focussen op het schrijven van content met een toegevoegde waarde. Heb je een goede ranking, maar is je content niet je-van-het, dan krijg je geen +1. Daar gaat je goede ranking!

Google moves in mysterious ways

Maar de echte reden blijft natuurlijk gissen. Het is wel duidelijk dat Google een nieuwe stap maakt in het social landschap en dat deze +1 button een toevoeging is op alle social features die de afgelopen tijd zijn introductie hebben gedaan in de zoekresultaten. En Google blijft hongerig naar meer data over haar gebruikers en gebruik van het internet. En laten we eerlijk zijn: met deze buttons geven we Google een hoop nieuwe info om naar te kijken. Maar het echte interessante aan deze button zou kunnen komen als deze op websites gebruikt kunnen worden en je vanuit daar de rankings kan gaan beïnvloeden.

Siegfried Jongsma
SEO & Social Media Specialist bij Digital Hipsters

Van 2006 tot 2015 ben ik een SEO consultant geweest. Eerst bij Traffic4u en daarna bij Headline Interactie. De afgelopen 2 jaar was ik Social Media Consultant bij StormMC. Begin 2015 heb ik Digital Hipsters opgericht. Een bureau met een sterke focus op mijn twee grote online liefdes: SEO en Social Media Marketing. In mijn vrije tijd schrijf ik graag over mijn favoriete stad New York op https://www.madaboutnewyork.nl

Categorie
Tags

11 Reacties

    wouterkiel

    Hoe langer ik naar die button kijk, hoe lelijker ‘ie wordt.


    31 maart 2011 om 05:48
    Elskamp

    Raar dat Google nét dit moment kiest om het bekend te maken, want het gevolg is dat er verdomd veel mensen denken dat het een 1 aprilgrap is van onze zoekvrienden…


    31 maart 2011 om 06:02
    tjans

    Eh.. 1 aprtil denk ik


    31 maart 2011 om 06:06
    BasvdBeld

    Op 30 maart? Denk niet dat het een 1 april grap is. Bovendien lanceerde Google ooit op 1 april Gmail, was toch niet echt als een grap bedoeld 😉

    Het maakt onderdeel uit van een groter geheel waar Google mee bezig is. Ze noemen het niet direct hun social network (dat is al te vaak mislukt) maar ze noemen het “social layers”, lagen op de search resultaten die ervoor zorgen dat je zoekresultaten een stuk “socialer” worden. We hadden al “shared by”, “from your social circle” en sinds kort ook je laatste twitter bericht, resultaten uit je Google Reader en nog een paar van die ‘kleine’ aanpassingen, die tezamen echter een mooi geheel vormen.

    Belangrijk hierbij is de aanpassing die ze laatst gedaan hebben aan Google Profiles. Dat gaat meer je ’thuisbasis’ worden als het gaat om social, tenminste als het aan Google ligt. Daar valt alles straks samen. Dat Google plots de “private” status van de profielen heeft verwijderd is een belangrijke hint wat dat betreft.

    Voor degenen die overigens denken: “hadden ze al niet zoiets?”: dat klopt, je kon resultaten met een ster ‘bookmarken’ en binnen searchwiki was een soortgelijke functionaliteit. Maar het grote verschil is dat je dat voor jezelf deed en dit deelt met derden. Plus dit gaat ook op externe sites (zoals idd de Twitter of Facebook buttons) geplaatst worden, wat een hoop meer data oplevert.

    In hoeverre het uiteindelijk echt gaat werken is afwachten, maar de insteek die Google neemt om stapje voor stapje dingen toe te voegen is absoluut een hele goede zet…


    31 maart 2011 om 06:26
    sjongsma

    @elskamp ik twijfelde ook even (of misschien nog steeds wel). Maar lijkt mij te veel werk (met vernieuwde Google Profile, Google Labs integratie) om als 1 april grap ingezet te worden. Daarnaast is het een nieuwe bron van data, iets waar ze gek op zijn bij Google


    31 maart 2011 om 06:28
    sjongsma

    @basvandenbeld ik denk ook dat de meerwaarde zit in het toevoegen van +1 op je website. +1 buttons in zoekresultaten is niet de plek waar je ze witl gebruiken. Je zoekt een resultaat; in dat opzicht is Google een applicatie en niet een website om lang op te blijven hangen.

    Volgens mij een feature die te gekke mogelijkheden gaat bieden op termijn.


    31 maart 2011 om 06:42
    Remi

    Wat een onzin, natuurlijk is het geen 1 aprilgrap. Het werkt toch gewoon.

    @Wouter, helemaal mee eens. Wat een lelijke knop! 🙂


    31 maart 2011 om 07:38
    7861

    Hallo mensen,

    Hoe krijg ik de button van ‘Find Us on Facebook’

    Ik zal het erg op prijs stellen als jullie mij terug mailen met een tip.

    Ik heb het al vaker geprobeerd maar het lukt niet op het veld.

    Ik zette ervoor [gadget] en achteraan [/gadget] , dat hoort zo zei Team Hyves.

    Groeten,

    Rick


    14 mei 2011 om 10:57
    7861

    Hallo mensen,

    Hoe krijg ik de button van ‘Find Us on Facebook’

    Ik zal het erg op prijs stellen als jullie mij terug mailen met een tip.

    Ik heb het al vaker geprobeerd maar het lukt niet op het veld.

    Ik zette ervoor [gadget] en achteraan [/gadget] , dat hoort zo zei Team Hyves.

    Groeten,

    Rick


    14 mei 2011 om 10:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!