Meer over Mashable Follow: The engaged news community

4 april 2011, 11:26

Een uitnodiging voor de beta versie van Mashable Follow in mijn mailbox, spannend! Dit nieuwe element op de bekende nieuwswebsite Mashable is nog maar de start van een belangrijke verschuiving binnen deze (net als Marketingfacts) editor-driven nieuwswebsite. Mashable Follow naar eigen zeggen: “This project is the start of a significant shift for Mashable in 2011, as we evolve from being a purely editor-driven news site to becoming a true news community that seeks to engage our readers in the news process.”

User experience

Mashable follow is een gepersonaliseerde laag over hun blog, die je in staat stelt je eigen homepage te bepalen op basis van topics die je volgt. Best handig, je volgt de onderwerpen waar je interesse naar uit gaat en laat de minder boeiende links liggen (ook handig voor adverteerders trouwens). De ‘gamification’ is direct bij het aanmelden zichtbaar, zo kun je een profiel 100% maken en daarmee badges winnen, net als met het volgen van bepaalde brand-topics (SXSW) of meerdere topics (Laughing Baby badge for following your first 5 topics).

Buiten het koppelen van en delen op de gangbare sociale netwerksites kun je nu ook M-sharen, waarbij je een artikel deelt binnen je eigen Mashable netwerk, eventueel aangevuld met de gebruikelijke socials. Dat eigen Mashable netwerk bestaat uit mensen die je kunt volgen en waarvan de activiteit in je timeline zichtbaar wordt. Dit is uitgebeid met ‘recommended for you’ en ‘topics to follow’ lijstjes, voor topics én mensen dus. Door dit ook met gebruikers te doen wordt de nieuwssite waar je toch al dagelijks komt een mooie ontmoetingsplek voor gelijkgestemden. In de hoofdnavigatie is naast het Mashable logo een rits aan nieuwe buttons komen te staan. Bijvoorbeeld ‘My Stories’ voor je persoonlijk gefilterde nieuwslijst, en ‘Activity’ om je Mashable netwerk op de voet te kunnen volgen. In je timeline en bij vrijwel alle activiteiten kun je comments achterlaten.

Eerste ervaringen

Zomaar weer een nieuw deeltje binnen je social OS erbij, of toch een significante toevoeging aan deze boeiende nieuwssite? Voor mij nog niet beantwoord, al vind ik het zeker een meerwaarde dat ik een custom homepage kan maken door op favoriete onderwerpen te filteren. De eerste ervaringen tonen aan dat het filteren erg nuttig is en je vooral ook efficiënter nieuwsberichten gaat lezen. Hierdoor vind je een betere weg door het grote Mashable bos, waarbij je niet wordt gestoord door minder interessante berichten. Deze nieuwe manier van nieuws consumeren werkt voor mij perfect, juist door die efficiëntieslag. Het wisselen tussen je custom newsfeed en de volledige site werkt verder simpel, voor als je even de trending stories wil lezen die misschien niet in je eigen lijst komen. Overigens kun je in de nieuwe hoofdnavigatie ook naar ‘Top Stories’ gaan waar de meest gedeelde berichten (M-shared) worden getoond.

Het is nog maar de beta versie, maar dezelfde layar in de mobiele applicaties van Mashable zou een mooie vervolgstap zijn, en zo zal dit zich ongetwijfeld progressief ontwikkelen met allerlei extra functionaliteit door GPS en camera’s. Het in contact komen met gelijkgestemden zou nog wat extra dimensies mogen krijgen en interactiever kunnen worden, daar wordt ongetwijfeld hard over nagedacht. Geen idee wie zich nog meer heeft aangemeld voor deze testfase, maar wat zijn jullie eerste ervaringen?

Voorbeeld Mashable ‘My Stories’ homepage:

Mashable Follow film:

Laurens Boex
Partner / Strategy director bij Rodesk

Oprichter & Strategy director Rodesk

Categorie
Tags

4 Reacties

    Bram Fasseur

    Hoi Laurens , zou je een soortgelijke feature ook voor Marketingfacts aanraden?


    4 april 2011 om 11:49
    dennisknetemann

    Volledig fan inmiddels van Follow. Het custom homepage principe is één, maar de manier waarop je ‘m samenstelt door onderwerpen te ‘followen’ is redelijk magisch. En sluit natuurlijk aan op de manier waarop bijv. een Twitter werkt. Dit in tegenstelling tot bijv. een iGoogle waar je hier en daar sleept met blokjes.

    Dus komt tijd, komt een afgestemde Mashable.


    4 april 2011 om 12:46
    Laurens Boex

    @bram; het lijkt me zeker ook hier een meerwaarde, helemaal vergeleken met de ‘concurrentie’, ik zou het zelf in ieder geval gaan gebruiken! Ik denk vooral dat het succes mede bepaald wordt door de interactie tussen gebruikers/lezers die (als het goed is) teweeg wordt gebracht..


    4 april 2011 om 13:06
    Michel Faas

    Ik ben Mashable nu gaan volgen omdat ik voorheen door het bos de bomen niet zag. Weet iemand of er ook een unieke RSS is? Wil ook graag Follow op mn telefoon volgen maar hun Android App heeft dat helaas nog niet.


    5 april 2011 om 04:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!