Email Vendor Features & Functions Guide 2011

4 april 2011, 08:01

Deze week is de Email Vendor Functions and Features Guide uitgebracht (het ding kost geld: 400 euro voor EU en US apart, samen 750 euro), bedacht en gerealiseerd door Marketingfacts blogger Jordie van Rijn (@jvrijn, EmailMonday) in samenwerking met het Amerikaanse Red Pill Email van John Caldwell. De Email Vendor Functions and Features Guide is een tweedelig rapport waarin 53 leveranciers van email tools naast elkaar vergeleken worden. De verschillen blijken groter dan gedacht. Hoewel alle leveranciers het belangrijk vinden dat er goed nagedacht wordt over email marketing beleid, biedt 20% van de leveranciers geen advies over strategie. Een kwart biedt geen creatieve diensten.

In de email tools zelf zijn ook flinke verschillen te zien. Als je meer controle wilt over de data (gegevens) dan een eenvoudige export van je inschrijvingen, is het goed om de verschillende ESPs naast elkaar te bekijken. Uit de vragen die gesteld zijn over data controle waren er leveranciers die 89% van de functies aanbieden, maar ook die slechts 20% aanbieden. Een nieuwe trend is het opnemen van vooraf-geconfigureerde campagnes, zoals bij verlaten winkelwagens, welkomstmail en automatische herverzending als de mails niet geopend worden. Met dit type mailings zijn veel hogere resultaten te behalen, maar hier waren slechts 2 van de 28 ESPs die alle typen vooraf-geconfigureerde emailings aanboden. Het overgrote deel biedt minder dan 40% aan, een enkele helemaal geen enkele van deze campagnes.

In de Email Vendor Features & Functions Guide 2011 worden 53 email marketing leveranciers naast elkaar vergeleken; van kleine leveranciers tot enterpriseniveau en alles daar tussenin. Iedereen die bezig is met het selecteren of evalueren van een email leverancier heeft nu een tool om dit diepgaand, maar ook eenvoudig te doen. Met meer dan 200 vragen per ESP beantwoord is dit ook de eerste keer dat er een desktop applicatie is toegevoegd, deze helpt de gebruikers om op basis van hun eigen criteria de best passende leveranciers te vinden. Lees hier het volledige persbericht. Jordie van Rijn zegt daarin:

“Het kanaal wordt nu nog meer volwassen en het lijkt alsof alle leveranciers email kunnen versturen, maar de kopers moeten zich bewust zijn van de verschillen tussen de leveranciers. Het selecteren van de juiste partner speelt een belangrijke rol in het behalen van succes in het email kanaal.”

John Caldwell, in het Engels:

“The Guide doesn’t look at the number or type of clients of the participating vendors, nor does it take into consideration the participant’s revenue or company vision. It doesn’t care about the “state of email” or the geo-social ramifications of the industry as a whole. While those things are interesting and may come into play in the user’s ultimate decision, they don’t tell the user what a vendor is capable of.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!