Framework voor acties binnen een affiliate netwerk

4 april 2011, 05:00

Met de komst van Groupon en andere collectieve kortingssites is de laatste tijd meer dan ooit aandacht geschonken aan het inzetten van acties als promotiemethode. Hoewel het inzetten van een online actie geen rocketscience is, zijn er toch een aantal aspecten waar rekening mee gehouden moet worden. Speciaal voor het inzetten van online acties heb ik een framework opgesteld met daarin de vijf aspecten die van belang zijn voor het succesvol maken van een actie. Ook al lijken het wellicht open deuren, de bewustwording is de eerste stap richting succes.

1. Creëer voordeel voor de consument

Het wil nog wel eens voor komen dat de adverteerder van mening is dat zijn webshop de beste, goedkoopste of leukste is en dat dat op zich al als actie ingezet kan worden. Men is vrij om deze mening te hebben en natuurlijk zou ik dit gebruiken als sellingpoint binnen de actie. Toch moet de adverteerder bewust worden gemaakt dat dit geen actie is omdat een actie gebaseerd is op een voordeel, extraatje, korting of cadeau dat normaal niet inbegrepen is en dat slechts voor een beperkte periode aangeboden wordt. Je webshop kan dan nog zó speciaal, goedkoop of uniek zijn, het is pas een actie als er extra voordeel te behalen is.

2. Conversie stimulatie

Er zijn diverse voorbeelden te vinden waar adverteerders een leuke en interessante actie hebben bedacht, maar helaas is de uitwerking niet goed. Het promotiemateriaal sluit niet aan op de actie, er is geen duidelijke call-to-action verwerkt in het promotiemateriaal, deep-links naar de productpagina ontbreken, de website is niet ingericht op de actie of de actie wordt verder niet op de website van de webshop getoond. De consument wordt zo dus niet gegrepen, aangezet tot direct handelen of word verloren in het traject. Zorg er dus voor dat alle middelen om de consument te bereiken en vast te houden worden ingezet want het zal de conversie zeker beïnvloeden.

3. Focus op een product

Een korting op het gehele assortiment is een veel voorkomende actie. In eerste instantie klinkt dit zeer aantrekkelijk en er zijn dan ook geen morele bezwaren op de inzet van een dergelijke actie. Toch is het belangrijk om duidelijk te zijn naar de consument, zeker wanneer de naamsbekendheid van de webshop nog niet al te groot is. Voor de consument spreek een actie veel meer tot de verbeelding wanneer de actie gericht is op één product of productgroep. De impulsieve koper is namelijk zo makkelijker te interesseren wanneer de actie tot de verbeelding spreekt. Pak dus één product en zorg ervoor dat de consument hierdoor getriggerd wordt. De kans bestaat bij het aanbieden van meerdere producten dat de consument uiteindelijk helemaal geen keuze maakt.

4. Beperk de toegang niet (teveel)

Het stellen van voorwaarden aan een actie is helemaal niet erg, in sommige gevallen is het zelfs gewenst. Toch moeten deze wel beperkt zijn. Een succes maken van een actie hangt sterk af van de voorwaarden die worden gesteld. Een enkele keer zie je toch dat de actie wordt beperkt door het verplicht stellen van een minimaal aankoopbedrag of een beperking van het aantal consumenten dat gebruik kan maken van een actie. En hoe minder mensen gebruik kunnen maken van de actie des te moeilijker wordt het om de actie te promoten. Affiliates zullen toch een afweging maken of een dergelijke actie het promoten waard is. Beperkt dus het aantal voorwaarden voor een actie en maak het zo toegankelijk mogelijk.

5. Stem je actie af op je promotiekanaal

De actie kan nog zo leuk zijn, de affiliate moet wel bereid zijn om de actie op te nemen. Bij het bedenken van een actie is het dus verstandig om even goed stil te staan bij de promotie van je actie. Dit wordt regelmatig over het hoofd gezien en zorgt ervoor dat de actie niet optimaal kan worden weggezet. Zorg er dus voor dat de affiliate genoeg getriggerd is om de actie op te nemen. Dat hoeft niet altijd te gebeuren met een goede vergoedingsstructuur. Als de actie heel interessant is voor de consument en dit leidt tot een hoge conversie, dan zal de affiliate eerder bereid zijn om de actie op te nemen.

Conclusie

Het inzetten van online acties kost de nodige voorbereiding en overdenkingen. De actie valt of staat bij de uitwerking en er moet dus goed stil worden gestaan bij alle aspecten die invloed hebben op het succes. Het framework kan daarin hulp bieden en er in ieder geval voor zorgen dat de belangrijkste aspecten niet over het hoofd worden gezien.

Ralph van der Vlugt
Actiemarketeer bij Daisycon

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!