De E-commerce Dagen: Waar moet je zijn?

7 april 2011, 10:06

Een goede retailer verstaat de kunst van het verleiden. De consument verleiden om tot een aankoop over te gaan en zelfs over te halen tot méér of duurder. En dat is niet eenvoudig, want de ene consument is de andere niet. Wat de een als verleidelijk ervaart, kan een ander voelen als opdringerig. In deze editor’s pick op Marketingfacts (die van @luukros en die van @mgvandenbroek volgen nog) ga ik als hoofdredacteur van Twinkle én programmamanager ter inspiratie in op mijn favoriete sessies en seminars tijdens De Dagen.

Deze gastbijdrage is geschreven door Marieke Verdonk, hoofdredacteur van het vaktijdschrift Twinkle en tevens programmamanager van de E-commerce Dagen.

Tijdens De Dagen op 19 en 20 april, waarvan de E-commerce Dagen onderdeel zijn, presenteren we het seminar Vak van verleiding. Een congres van twee dagen met merken, mensen, excellerende professionals die hun verleidingstechnieken met u delen en laten zien hoe je kunt excelleren in een markt vol verleiding. En verandering. De consument van nu is een ander dan van vijf jaar geleden, of zelfs van een jaar geleden. Nog nooit is hij zo onvoorspelbaar geweest. Nog nooit had hij zo veel kanalen tot zijn beschikking om een aankoop te toen, om informatie te vergaren en te delen. Waar en hoe kunt u hem raken?

Topretailers als Pieter Zwart (Coolblue), Paul Nijhof (Wehkamp.nl) en Daniel Ropers (Bol.com) vertellen hoe ze aan de top zijn gekomen en vooral hoe ze daar denken te blijven. Maar ook merken als Vodafone, Heineken en Sanoma zijn vertegenwoordigd. Naast dit congres zijn er doorlopend presentaties op alle gebieden van e-commerce. Van marketing tot logistiek, van strategie tot executie. Eigenlijk zou ik ze allemaal kunnen aanraden, maar ik doe een hele kleine greep uit de 15 e-commerce sessies.

De ultieme integratie van web en winkel

Lub ten Napel is verantwoordelijk voor de e-commerce bij elektronicawinkel MyCom. Hij is er stellig van overtuigd dat als je als retailer enige kans wilt maken op succes, het zaak is om in te zetten op een hybride model, waarbij online en offline naadloos op elkaar aansluiten. Met deze strategie zag MyCom niet alleen het aantal online-orders meer dan verdriedubbelen naar ruim 1000 orders per dag, ook de conversie steeg tot ver boven het branchegemiddelde. Ondertussen wordt 40 procent van de totale MyCom winkelomzet geïnitieerd door online. Hoe de retailer dit voor elkaar kreeg, doet Ten Napel tijdens zijn presentatie uit de doeken. Dinsdag 19 april, 10.35 uur, theater 5.

Van offline marktleiderschap naar online marktleiderschap

Marco Merkx en Eva Koppers hebben zich het afgelopen jaar ingezet om de webwinkel van Miss Etam te ontwikkelen. Dit deden ze samen met de e-commerce specialisten van De Nieuwe Zaak. Het succes van de verkoop via wehkamp.nl zette hen ertoe aan. Naast de extra omzet die het online-kanaal oplevert, wil Miss Etam informatie en inspiratie bieden, nieuwe producten en merken uittesten, het CRM-systeem uitbreiden, de klant leren kennen en inzicht krijgen in de retouren. Merkx en Koppers geven in hun presentatie inzicht in hun plan van aanpak en de toekomstplannen. Dinsdag 19 april, 13.35 uur, theater 5.

M-commerce: onze ervaringen als first mover

Melvin Mughal van Shopreme geeft een praktische sessie over verkopen via de mobiel. Shopreme lanceerde eind december als eerste een platform waar webwinkels hands-on direct via een mobiele devices kunnen verkopen. Er is daarbij nog een lange weg te gaan. In deze presentatie worden de eerste ervaringen gedeeld en komen er zaken aan bod als wat is de waarde van m-commerce, waar staan we nu met mobiel en m-commerce en wat zijn de uitdagingen en toekomst van m-commerce? Woensdag 20 april, 13.35 uur, theater 5.

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!