RFS koopt 60 procent van aandelen webwinkel Fonq

14 april 2011, 07:59

Online retailgroep RFS Holland Holding B.V. (RFS), neemt een meerderheidsbelang van 60 procent in Fonq.nl. De huidige eigenaren en directie houden het resterende belang van veertig procent en blijven verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding. Met deze overname versterkt RFS Holland Holding B.V. haar leidende positie in de online markt in Nederland. De overname van Fonq past in de groeistrategie van RFS. Paul Nijhof, CEO van RFS Holland Holding:

“Met Fonq.nl voegen we weer een nieuwe winkelformule toe aan onze groep naast wehkamp.nl en Create2Fit en geven we een verdere invulling aan onze groeistrategie. Fonq is gezonde flink groeiende onderneming. Als RFS kunnen wij hier een extra impuls aan geven door onze kennis en ervaring op het gebied van het onderhouden van verschillende en omvangrijke assortimenten, met complexe ICT-omgevingen en met logistiek, distributie en retourstromen. Daar ligt onze kracht als groep.”

Patrick Kerssemakers, oprichter en lid van de directie van Fonq.nl, meldde vanmorgen telefonisch dat de overname vooral bedoeld is om Fonq.nl sneller door te ontwikkelen. Dat gaat hij zélf doen, met de huidge direct. “RFS wil juist dat de huidige direct aanblijft. Er wijzigt verder niets. Alles groeit zelfstandig door: alles blijft onder de Fonq-vlag. Ik zie veel toegevoegde waarde, verwacht veel voordelen met kennisdeling, inkoop en met logistiek.

Of Kerssemakers niet verwacht dat onderdeel zijn van RFS ook nadeel kan hebben wat betreft concurrentie met domeinen als Wehkamp.nl? “Nee, het bijt elkaar niet. Wehkamp verkoopt barbeques en wij ook. De concurrentie wordt niet groter: die is er al. RFS krijgt alleen een grotere punt van de taart.”

Over RFS Holland Holding

RFS Holland Holding B.V. (RFS) is het moederbedrijf van wehkamp.nl, Lacent B.V., Create2fit en nu dus ook Fonq.nl. De onderneming is marktleider op het gebied van online winkelen in Nederland. Bij RFS Holland Holding B.V., met een jaaromzet van € 487 miljoen, werken in totaal 830 mensen. De strategie van RFS is gericht op het uitbouwen van haar leidende positie in online-winkelen in Nederland door organische groei van de bestaande formules, acquisities en het aangaan van strategische allianties met gerenommeerde retailers die actief zijn in Nederland.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!