ReclameReview: Giant
Als je de commercial nog niet gezien hebt, lijkt het misschien vreemd dat Giant zijn elektrische fietsen promoot met behulp van de Rabo wielerploeg, waar zij hoofdsponsor van zijn. Wat moeten professionele wielrenners nou met zo’n elektrische fiets? Toch is de koppeling op een grappige manier gemaakt in deze commercial.
Credits:
Bureau: Leukwerkt Worldwide
Account: Talmon Kochheim
Creatie: Sven Klerks, Johan Eleveld
Klant: Joost Mol, Willem Buitenhuis
Producer: Els Rooth
Regie: Bart Kuiper
Productie: Leukwerkt Worldwide
De doelstelling:
Verkoop van de elektrische fietsen van Giant stimuleren.
De uitwerking:
Leukwerkt Worldwide adviseerde Giant om in de campagne voor elektrische fietsen duidelijk te laten zien dat Giant hoofdsponsor is van de Rabo wielerploeg. De hele ploeg rijdt op een Giant, superlicht carbon en gestroomlijnd. Dat onderstreept het sportieve image van Giant, geeft de elektrische fiets van Giant een sportief tintje en de doelgroep (50+) een goed gevoel.
Het oordeel:
Het mooiste van deze commercial is dat er in 15 seconden een heel verhaal verteld wordt zonder dat het voelt alsof alle informatie maar in dit filmpje gepropt is omdat het zo in de briefing stond. De eerste 10 seconden gaan over de Rabo wielerploeg en pas de laatste 5 seconden gaat het over de elektrische fietsen van Giant. Dat lijkt heel weinig, maar omdat de elektrische fietsen nu juist de clou zijn van deze commercial blijft het goed hangen. De koppeling tussen de professionele wielrennersploeg en de recreanten op elektrische fietsen is ongeforceerd en grappig. Precies zoals het hoort! Enige nadeel: ik denk dat het merk Rabobank langer en duidelijker in beeld is dan Giant. Zeker als je het geluid uitzet tijdens de commercial break zal daardoor Rabobank beter blijven hangen dan Giant. Maar goed, dat risico is vast en zeker ingecalculeerd.
Leuke campagne.
Wat is het vervolg?
Elektronisch bankieren tijdens elektrisch fietsen?