5 wetenschappelijk bewezen manieren om je Twitter bereik te vergroten

5 wetenschappelijk bewezen manieren om je Twitter bereik te vergroten

Eén van de redenen waarom Twitter vaak wordt ingezet is om het bereik van de verspreiding van content te vergroten. Hoewel het vergroten van de online influence wellicht veelzeggender is, is het bereik altijd nog een van de meest gebruikte indicatoren bij het meten van de resultaten van online activiteiten. Om het bereik van Twitter te meten, wordt er voornamelijk gekeken naar het aantal volgers. Dan Zarrella, social media scientiest, heeft in de afgelopen jaren allerlei onderzoek gedaan naar het meten en weten op sociale media. Enkele resultaten met betrekking tot het vergroten van het aantal followers die uit deze onderzoeken zijn gekomen heeft hij in een infographic verwerkt.

1. Show Us Who You Are

Op Twitter zijn er drie manieren om je op je persoonlijke profiel te profileren: een bio, een link en een foto. Vaker dan dat je zou verwachten ontbreken een of meerdere van deze gegevens. Accounts die er wel de tijd voor nemen hebben significant meer volgers dan diegene waarbij er informatie ontbreekt. Hence, show us who you are.

2. Stop Talking About Yourself

Hier schreven we al eerder over, naar mate mensen meer over zichzelf praten hebben zij gemiddeld minder volgers.

3. Don’t Just Converse

Bij deze bevinding heb ik zelf mijn twijfels. Er wordt gesteld dat accounts met veel volgers (>1.000.000) significant minder vaak op anderen reageren. Dit effect is consistent over alle groepen die minder dan 1 miljoen volgers hebben. Het lijkt mij echter, dat deze correlatie de andere kant op werkt. Twitteraars met veel volgers hebben vaak wat bereikt wat hen daarom interessant maakt om te volgen. Het gevolg is dat met zo’n groot netwerk het reageren problematischer wordt. Ik zou deze meting wel eens willen zien met bijvoorbeeld accounts onder de 5.000 followers.

4. Identify Yourself Authoritatively

Eén van de favoriete “unicorns-and-rainbow” mythes, zoals Zarrella ze noemt, is die van self-proclaimed gurus. Mensen die zichzelf op Twitter experts of gurus noemen. Waar over het algemeen wordt gedacht dat dit juist negatief werkt, laat data zien dat accounts met “guru” in de bio gemiddeld 100 meer volgers hebben dan de gemiddelde Twitter account.

Now, I don’t think the takeaway here should be to call yourself a guru at every opportunity, but if you look at the rest of the words on the list, you should realize that you need to identify yourself authoritatively, aldus Dan Zarrella

Let wel op dat deze cijfers voortkomen uit analyse van Engelstalige tweets. De resultaten kunnen dus afwijken op basis van culturele achtergrond.

5. Don’t be a Debbie Downer

Gebruikers die vaak negatief tweeten hebben gemiddeld minder volgers. Het gaat dan om tweets waarin droevigheid, agressie, negatieve emoties en gevoelens of morbide opmerkingen worden geuit.


Delen



Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Leuke best practices, maar niets wetenschappelijk aan dit onderzoek.

    geplaatst op
  • @ Jochem: Waarop baseer je dat? Ik zie nergens een onderzoeksmethode of verantwoording. Dat die ontbreekt is slecht en een waar gemis, maar het wil niet zeggen dat het onderzoek niet wetenschappelijk van aanpak is ;) Toch?

    geplaatst op
  • artikel! Ik vraag me af wat het effect van bijvoorbeeld Foursquare op Twitter volgers heeft. Ik denk dat deze koppelingen een mooie sociale integratie is, maar dat er ook ontzettend veel overbodige informatie via Twitter wordt verspreid. Hierdoor zal een Twitter volger veel sneller geneigd zijn om iemand met Foursquare te unfollowen. Of is dit juist niet zo?

    geplaatst op
  • Waar slaat dit onderzoek op, wat ik nu op meerdere sites voorbij zie komen?
    Vind het persoonlijk namelijk grote onzin, want dit onderzoek zegt dus eigenlijk:

    - dat je vooral geen interactie moet hebben met anderen (volgens mij, net datgene dat belangrijk is op social media)
    - dat je jezelf guru/ninja moet noemen en zo guru-like mogelijk moet gedragen, dus zoveel mogelijk termen als SEA, SEO, SEM, social media, ROI in je tweet moet gaan verwerken?!
    - niet negatief doen? we zijn hier Nederlanders hè, wij houden van zeiken en zien het liefst dat anderen dezelfde problemen hebben... #fail is (vooral in combinatie met #ns en #tmobile) een van de meest gebruikte hashtags op twitter in dit land

    Leuk US onderzoekje, maar in Nederland? Dikke onzin, als ik kijk naar de top100 op twittergids kom ik tot de volgende tips voor meer followers:

    - je moet BN'er zijn/worden
    - je moet 60.000 anderen gaan volgen (nr 23.)
    - heel veel woorden als SEA, SEO, social, ROI en andere termen gebruiken waar autofollows door ontstaan

    Maar misschien is het toch slimmer om voor kwaliteit ipv kwantiteit te gaan en followers te hebben die je helpen als je een vraag of probleem hebt...

    geplaatst op
  • Ik ging er even gemakshalve vanuit dat dit toch niet helemaal serieus bedoeld is. In mijn retweet van dit bericht heb ik dan ook 'wetenschappelijk bewezen' tussen aanhalingstekens gezet. Als het wel serieus bedoeld is, is het inderdaad een slecht onderzoek en ben ik heel benieuwd naar de verantwoording.

    Wat deze informatie laat zien is wat Twitteraars met (internationaal) veel volgers gemeen hebben. Van een oorzakelijk verband tussen de genoemde factoren en het aantal volgers lijkt me echter zelden sprake te zijn. Ik vind het ook vrij naïef als je wel denkt dat niet converseren je meer volgers op gaat leveren.
    Nogmaals, het lijkt me sterk dat dit serieus bedoeld is.

    geplaatst op
  • @elskamp,

    Ik denk niet dat je de resultaten zo moet zien. Wat Zarrella doet is pure data analyse. Hij heeft een bak met data en gooit daar een analyse overheen. Hier komt een lijst met significante relaties. Ga er maar vanuit dat die relaties dat ook echt zijn.

    Daarna is de vraag, wat betekenen deze cijfers? Met conclusies is dan ook Zarrella voorzichtig. Het feit dat "gurus" en "experts" meer volgers hebben kan ook komen doordat zij actief bepaalde tactieken inzetten, bijvoorbeeld die van "the million follower fallacy", en zij daarom meer volgers hebben. Of dat wenselijk is of niet, dat is ter discussie.

    Bij elk van deze vragen kun je je afvragen wat de betekenis ervan is. Zo zou er inderdaad een verband kunnen zijn tussen woorden als ROI in je profiel en je bereik. Ook kan het goed dat de cijfers niet toepasbaar zijn op de NL markt. In kwantitatief onderzoek is BN'er-gehalte niet meetbaar en de top 100 is ook niet representatief voor de populatie.

    Nogmaals, het gaat hierbij puur om data analyse en we kunnen filosoferen over de interpretatie. De strijd tussen kwalitatief en kwantitatief blijft altijd bestaan. Kwalitatief zegt meer, maar is niet meetbaar.

    geplaatst op
  • Snap dat de kop wat suggestief is trouwens en je wellicht die denkrichting instuurt.

    geplaatst op
  • Een social media blog dat veel handige onderzoeken en cijfers publiceert vaak gericht op Nederland is deze: http://www.socialmediasocialmedia.nl/

    geplaatst op
  • @Francine: Ik heb even de url zo gewijzigd dat iedereen kan zien waar je naar verwijst...

    geplaatst op
  • @Francine: Je bedoelt het socialmediasocialmediasocialmediasocialmedia.nl blog van @onlinemarketeer... ;-)
    Daar staat precies ditzelfde onderzoek ook al gepubliceerd, maar dan zonder scherp begeleidend verhaal zoals @DannyOosterveer wel doet...

    @DannyOosterveer: Ik snap dat het onderzoek op cijfers gebaseerd is, maar statistiek is natuurlijk niet altijd even waar... (there are lies, big lies and statistics) en mijn reactie was absoluut kort door de bocht, maar ik blijf het pertinent oneens met het onderzoek en de oh zo kortzichtige focus op kwantiteit van followers...

    Je kunt heel veel followers hebben (genoeg autofollow scripts en trucs) en er helemaal niks mee bereiken, omdat het geen van hen wat boeit wat je eigenlijk tweet, of... het gaat er uiteindelijk om of je boodschap overkomt, dus kwaliteit! (en natuurlijk heb je niks aan kwaliteit als je geen mensen bereikt, maar echte kwaliteit leidt vanzelf tot meer followers)

    geplaatst op
  • En nu iedereen die denkt: ik wil meer volgers, gaat dit in de praktijk brengen en worden dan ook gevolgd door al die autobots. Dit soort onderzoekjes werkt domheid in de hand. Verder volledig eens met @elskamp.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.