ReclameReview: Smiths
Het is natuurlijk niet superorigineel om voor producten als chips of toetjes iets te bedenken in de lijn van ‘hiermee vindt u altijd wel een reden om een feestje te vieren’. Maar deze methode werkt nog steeds prima! De nieuwe commercial van Smiths is een mooi voorbeeld: niet wereldschokkend, maar het communiceert wel. En daar gaat het om.
Credits:
Bureau: DDB
Account: Dirk Bär, Miriam van Dijk
Art: Thom van Rijckevorsel
Copy: Thomas Reinhold
Klant: Mette Morup, Woes Weinberg, Sophie van Alphen
Producer: Karen Bruinsma
RTV: Robert Roosenstein
Regie: Rogier Hesp
Productie: L-A-D-A
Online: Red Urban
De doelstelling:
Communiceren dat je op Smiths.nl een feestslinger met je eigen tekst kunt bestellen. En natuurlijk de naamsbekendheid van Smiths verhogen.
De uitwerking:
De zoutjes van Smiths zijn voor iedereen een reden voor een feestje, zo meent Smiths. Daarom kan iedereen nu met zijn eigen reden op Smiths.nl aan de slag. Hier kunnen bezoekers een feestslinger met eigen tekst maken. Deze wordt vervolgens thuisbezorgd.
Het oordeel:
Heerlijke ingetogen humor. Non-verbaal zelfs. Niemand vindt het leuk om naast een lawaaiig gezin met veel kinderen te wonen. Als deze herriemakers dus eindelijk gaan verhuizen en hier nog eens een extra reden in zien om een feestje te geven (met veel Smiths chips natuurlijk), is er voor de buren minstens zo veel reden om feest te vieren. Alleen doen zij dat op hun eigen manier. In beide gevallen hebben ze een reden om een feestslinger te laten maken op Smiths.nl. Die boodschap wordt op een grappige manier overgebracht in deze commercial. Zoals ik al zei, het is niet de meest hilarische of meest opzienbarende commercial ooit, maar hij communiceert prima. Nu maar hopen voor Smiths dat mensen die slinger ook echt gaan bestellen.