Bepaal eerst het gewenste gedrag als je via sociale media wilt beïnvloeden
Vorige week hebben we weer een les Persuasive Media gehad. En zoals beloofd deel ik onze bevindingen. Initieel had ik een les gepland over hoe je effectmetingen moet opzetten en uitvoeren. Maar aangezien al snel duidelijk werd dat het doel van de in te zetten persuasieve media niet helder was, hebben een hele les daar aan besteed. Net als in het bedrijfsleven werken de studenten met een opdrachtgever. Huis Doorn wil meer bezoekers (ook website bezoekers leveren geld op, dus een klik wordt op prijs gesteld).
Speciaal voor deze les heb ik het Haring Persuasion Proces ontwikkeld. Dit is gebaseerd op een zeer complete Behavior Change Knowlegde Review door Andrew Darnton. Bekijk het hieronder:
In het Haring Persuasion Proces bleven we dus nog in de eerste stap hangen. Namelijk het bepalen van het gewenste gedrag door de doelgroep. De studenten willen 2 systemen maken. Een herinneringsmachine voor museumbezoekers en een Layar speurtocht in het park om Huis Doorn. Beide concepten zouden moeten zorgen voor meer bezoekers. Maar hoe gaan ze daar voor zorgen? Na die vraag bleef het even stil.
Het gaat te ver om hier uit te leggen hoe deze zeer rijke concepten werken. Maar om even een indruk te geven. Herinneringsmachine: geef keizer Wilhelm II een hand, zie wat hij van je vindt, maak een foto met een greenscreen achtergrond, stuur link naar foto via email, open link en zet foto op facebook, vrienden zien dat en gaan (massaal) naar het museum. Layar speurtocht: download app of krijg een mobile device, ga op zoek naar het eerste punt, volg de verhaallijn en vind de andere punten, probeer de geheime punten te vinden, voltooi de speurtocht, ga naar huis en vertel vriendjes en vriendinnetjes hoe gaaf huis Doorn was, zeur bij je ouders, en wordt meegenomen naar huis Doorn. Ben je er nog? 😉
Analoog aan wat de studenten doen, komt men in het bedrijfsleven ook vaak met hele rijke en vrij complexe concepten. Er kan van alles en zal er vooral ook veel gaan gebeuren. Stanford Persuasive Technology Lab director BJ Fogg heeft een heel toepasselijke uitdrukking “Everything Big started Small” (PDF). En dat is exact mijn aanpak. Als een ontwerpteam van slechts een klein onderdeel van hun media concept niet kan aantonen dat het werkt, dan lijkt me het grotere en complexere concept ook niet gaat werken. In de afgelopen les hebben we dus het concept in kleine tussenstapjes (gedragsveranderingen) opgeknipt en we hebben gediscussieerd over welke gedragsverandering prioriteit had.
Het is nu zaak dat de studenten de kern van hun media toepassing vinden. En dat de daarbij gewenste gedragsverandering expliciet gemaakt gaat worden. Dan pas kunnen we verder met de les hoe zet je een effectmeting op. Als jullie nog opmerkingen en/of aanvullingen hebben, hoor ik die graag!
Ik snap ‘where you’re going’. In BJ Fogg termen: “Baby steps”. Maar ik heb daar toch een kanttekening bij. Sommige persuasive concepten of liever ‘recepten’ werken allen in combinatie, dus al een iets hoger complexiteitsgehalte. Het kan bijvoorbeeld best zijn dat sociale bewijskracht ‘an sich’ niet werkt, maar wordt gekatalyseerd als je er sympathie of schaarste bij gooit. Lijkt me dat je dan in de gaten moet houden bij het testen en effect meten. Niet?
Ja, je moet alles in de gaten houden als je het effect wilt meten 😉
Het baby steps verhaal geldt ook voor meten. Ik zou nooit beginnen met het meten van meerdere dingen en een hoger complexiteitsgehalte.
Als je de simpele testen echt goed onder de knie hebt, en zeg nou, welk bedrijf heeft dat nu, dan kan je meer complexiteit gaan toevoegen. Maar je mag niet vals spelen, alvast beginnen met meer complexiteit heeft geen zin, dat kan je namelijk nog niet meten, dus weet je ook nooit het effect.
En blijft het allemaal hetzelfde gokspelletje. En dat is juist wat niet wilde.
Snap ik, met meerdere variabelen kan je moeilijker meten welke variabele nu de oorzaak van het effect was. Tenzij je je variable definieert als een samengesteld contruct. Maar ik weet niet of dat methodologisch verantwoord is, dat weet jij veel beter dan ik. En dat weet ik zeker 🙂
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!