Bij MarketingMonday hebben ze de afgelopen weken uitgebreid onderzoek gedaan naar het gebruik van sociale media onder de CEO’s van grote Nederlandse en Amerikaanse bedrijven. Gekeken is naar de activiteit van de leiders op de platformen Facebook, LinkedIn, Twitter en Hyves. Wat blijkt: 28 procent is actief op tenminste één netwerk, en 72 procent dus niet. Opvallend is dat Nederlandse CEO’s in het gebruik van sociale media voorlopen op hun Amerikaanse collega’s.
De gemiddelde CEO blijkt niet of nauwelijks gebruik te maken van de voordelen die sociale media te bieden hebben. Redenen die hiervoor worden aangevoerd lopen sterk uiteen van leeftijd (de meeste leiders zijn ouder dan 50 jaar en onderzoek wijst uit dat gebruik van sociale media afneemt naarmate men ouder wordt) en regelgeving (communicatieregels bij beursgenoteerde bedrijven) tot kennis, tijd, cultuur en angst. In onderstaand infographic worden de resultaten op een leuke manier gepresenteerd.

Nederland vs. Verenigde Staten
Je zou verwachten dat het gebruik van sociale media onder Amerikaanse CEO’s veel meer gemeengoed zou zijn. Het tegenovergestelde is echter het geval is. De Nederlandse CEO loopt wat het gebruik van sociale media betreft zelfs enigszins voor op zijn Amerikaanse collega. Het gebruik van Twitter en Facebook zijn in beide gevallen gelijk, maar het gebruik van LinkedIn is in Nederland beduidend hoger.
Downloaden
Het volledige whitepaper van het onderzoek is overigens gratis te downloaden op de website van MarketingMonday.