Merken pushen Likes via RFID

6 mei 2011, 04:01

De Like-button is algemeen geaccepteerd in de social media wereld. RFID brengt Facebook naar de echte wereld en merken experimenteren met deze technologie. De Like-button wordt steeds vaker geïntegreerd in het dagelijks leven. Dit maakt het gat tussen de offline en online wereld steeds kleiner. In deze opkomende trend staan merken als Coca Cola, Renault, Hyundai en Asics centraal.

CocaCola

Als eerste heeft Coca Cola in 2009 op originele wijze Facebook geïntegreerd in hun offline marketing activiteiten. Tijdens het event “Coca Cola Village” in Israel hebben al bezoekers een speciale RFID armband gekregen die hun Facebook gegevens bevat. In het kort maakt RFID (Radio Frequency Identification) het mogelijk om producten en mensen te identificeren. Het is een goede case, omdat het het concept simpel en doeltreffend is. Iedere bezoeker die zijn armband op een bepaalde plek houdt, geeft een ‘Like’ aan een specifiek product of activiteit. Binnen 3 dagen tijd, hebben 650 tieners meer dan 35.000 ‘Likes’ geproduceerd. Indrukwekkende cijfers, maar het is wel moeilijk aan te geven of er werkelijk interactie is, behalve een ‘Like’ dan.

Renault

Ter gelegenheid van de start van de AutoRAI heeft Renault Facebook zuilen geplaatst bij de elektrische modellen. Bezoekers met een Facebook profiel hebben een speciale Renault Facebook pas ontvangen. Deze pas heeft een ingebouwde RFID-chip en koppelt het Facebook-profiel van de betreffende bezoeker aan deze pas. Bezoekers ‘Liken’ hiermee hun favoriete Renault model en delen deze informatie op Facebook met hun vrienden. Interactieve case, maar het ziet er naar uit dat Renault niet de enige is op de AutoRAI.

Hyundai

Hyundai heeft een vergelijkbare case op de AutoRai gelanceerd. Het principe en de aanpak zijn identiek. Er zijn meer dan 10.000 ‘Likes’ gegenereerd en 1000 nieuwe vrienden gemaakt op de Nederlandse Facebook pagina. Dit zijn dus de cijfers van alleen Hyundai. Mogelijk dat Renault ook nog de resultaten bekend maakt, dat zou een overzichtelijker beeld van de RFID actie zijn. Wat volgens mij het meest interessant is aan automerken is de toename van het gebruik van RFID technologie. Mogelijk wordt RFID in de toekomst voor autoshows standaard en is iedere stand voorzien van Facebook RFID kaarten. Het wordt zelfs interessanter als een onafhankelijke partij Facebook kaarten gaat aanbieden. Dat geeft de gebruiker keuzevrijheid en een evenwichtiger beeld van de markt.

Asics

Asics gaat een stapje verder dan alleen een ‘Like’ en heeft rondom de marathon van New York een innovatief concept gelanceerd. Asics gaat in op het aanmoedigen van hardlopers, omdat de meeste hardlopers niet hun dierbare vrienden of familie langs het parcours hebben staan. Als oplossing is er een speciale campagne site ontwikkeld die meer dan 7000 persoonlijke video en tekst berichten heeft gegenereerd. Om deze berichten te activeren op de juiste tijd en bij de juiste hardloper is iedere hardloper uitgerust met een RFID chip. Op drie specifieke punten activeert de RFID chip in luttele seconde een groot LED scherm met een persoonlijk bericht. Ieder bericht is ook via Facebook en andere kanalen gedeeld. Het is een goede case, omdat een persoonlijk bericht dankzij RFID technologie een nieuwe dimensie krijgt. Dit toont aan wat de mogelijkheden zijn en het wordt heel interessant om te volgen wat Vitro, het creatieve bureau van Asics voor 2011 in gedachte heeft.

Een stap verder

Kortom RFID technologie creëert mogelijkheden om Facebook te integreren in de offline marketing activiteiten. Het gebruik van de technologie is echter alleen nuttig als merken zich richten op het verkrijgen van bekendheid en interactie onder een groot publiek. Het wordt dus pas relevant als merken, zoals Asics een stap verder gaat dan alleen het verkrijgen van een ‘Like’, omdat het niet langer meer gaat om de acquisitie van ‘Likes’, maar om interactie met fans. Dat is pas het begin van een relatie die verder uitgebouwd kan worden.

Bart van de Kooij
Strategy Consultant & Startup mentor bij NEXT - Google for Entrepreneurs

Passie voor reclame, psychologie en winnen. Gewoond in Shanghai. Op lokaal en internationaal niveau strategisch advies gegeven op projecten van diamanten tot tandpasta. Mede-oprichter van opleidingsinitiatief RA*W en maakt zich hard voor ontwikkeling van jong account en strategisch talent binnen Nederland. Momenteel helpt Bart als mentor, startups via "Google For Entrepreneurs" programma. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Isaac

    Ik was eveneens bij de Mediamatic en vond ’t eveneens een leuk concept. Reallife iets liken voelt toch net iets betrokkener en is een goede manier om extra aandacht te creëren voor je event. Het is natuurlijk net zo makkelijk iets te liken via een QR-code, dan hoef je geen eens zo’n RFID tag uit te delen. Hoewel tags natuurlijk (nu nog) makkelijker werken.

    De discussie wat er precies met de likes gedaan moet worden is een andere; deze geldt natuurlijk net zo goed voor likes die verkregen worden via een ‘normale’ like-campagne.


    6 mei 2011 om 05:50
    Joery Bruijntjes

    Leuke selectie cases die je aandraagt, interessant. Ik ben zelf ook erg benieuwd naar fase 2 in dit plan. Het merendeel van de cases die je beschrijft gaan vooral over het drukken van je stempel als merk, volgende stap is natuurlijk ook iets te doen met de offline interactie n.a.v. de like. Wat dat betreft vind ik die Asics case erg sterk; daar is een duidelijke incentive voor de like en een mooie terugkoppeling.


    6 mei 2011 om 07:05
    bartvandekooij

    @Ingejanse @Isaac bedankt voor jullie reactie. Ik ken het voorbeeld van Mediamatic niet, maar het lijkt me wel een goede case gezien de doelstelling aandacht was. Volgens mij gaan we deze vorm van ‘Liken’ nog veel terug zien. Stiekem hoop ik dat merken toch een stap verder gaan, zoals Asics.


    10 mei 2011 om 12:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!